اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چشم انتظاری مادران شهدا برای فرزندانشان نمایش شد

احمد جعفری کارگردان نمایش «شوسه» در جشنواره تئاتر مقاومت گفت:این نمایش درباره مادری است که نمی خواهد واقعیت را درباره شهادت پسرش قبول کند و همیشه چشم انتظار پسر شهیدش است که از جبهه برگردد.

چشم انتظاری مادران شهدا برای فرزندانشان نمایش شد

«احمد جعفری» کارگردان نمایش «شوسه» که از تهران به جشنواره تئاتر مقاومت راه‌ یافته است، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: «شوسه» در زبان لری به معنای سرگردان است. نمایش «شوسه» نوشته سیمین بهفر، روایتگر داستان مادری است که پسر خود را در جنگ از دست داده و حیران و سرگردان از این موضوع است.

جعفری افزود: مادر نمایش ما به نوعی تیک عصبی برخی بیماران روانی را گرفته است که نمی‌خواهند واقعیت را باور کنند. او که همسر خود را نیز پیش از فرزندش در جبهه جنگ از دست داده در انتظار پسر شهیدش است تا از جبهه برگردد. در حالی که او سال‌ها پیش به شهادت رسیده و بارها خبر شهادتش به مادر گفته شده است.

وی در ادامه گفت: شرایطی که کرونا و وضعیت اقتصادی کشور برای تمامی تئاتر کشور ایجاد کرده، ما را از برپایی جشنواره ناامید کرده بود. اما با تلاش‌های مدیران جشنواره از جمله آقای نیلی، معصومی و نصیری مسیر برگزاری هموار شد.

جعفری ادامه داد: اعتماد و اطمینانی که جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت با فعالیت‌های خود در ماه‌های گذشته ایجاد کرده، شرکت‌کنندگان را برای حضور و اجرا در هر استانی ترغیب ‌کرد. پیش از این قرار بر برپایی بخش خیابانی و محیطی در شیراز بود، اما تعطیلی‌ها مانع حضور شرکت‌کنندگان در شیراز شد و دبیرخانه تصمیم بر برپایی متمرکز در تهران گرفتند. با شناختی که از مسئولان پیگیر جشنواره در این دوره پیدا کرده‌ایم، با خیال راحت آماده اجرای نمایش خود می‌شویم.

این کارگردان تئاتر کشور ادامه داد: تعطیلی سالن‌های تئاتر و لغو اجراهای تئاتر کشور به بهانه کرونا در حالی انجام شد که تمامی رستوران‌ها و مراکز خرید فعال بودند. آیا رستوران‌ها و مراکز خرید توان بیشتری در مدیریت بهداشت فردی و اجتماعی برای مقابله با کرونا نسبت به اهالی تئاتر کشور داشتند؟ در حالی که به‌عنوان نمونه مدیریت تئاتر شهر هر روز پس از هر اجرا تمامی سالن‌ها و معابر آنها را ضد عفونی می‌کرد و حضور تماشاگران هم بسیار محدود بود.

جعفری ادامه داد: برپایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت برای هنرمندان تئاتر کشور به‌خصوص هنرمندان تئاتر خیابانی که ارتزاقشان تنها با اجرا در جشنواره‌ها انجام می‌شود، برای حیات تئاتر کشور لازم و ضروری بود.

وی در پایان گفت: جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره‌ای بسیار ارزشمندتر و مهم‌تر از دیگر جشنواره‌ها، حتی فجر است. چرا که مقاومت وظیفه‌ای نسبت به تئاتر کشور ندارد اما در حد و اندازه جشنواره‌ای مثل فجر و در برخی بخش‌ها بهتر از آن عمل می‌کند.

گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول