اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کمبود مواد اولیه،بزرگترین مشکل تولیدکنندگان روغن در گلستان/ ظرفیت بالای گلستان در تولید روغن

در حالی که گلستان از ظرفیت خوبی در خصوص واحدهای صنعتی تولید روغن برخوردار است اما کمبود مواد اولیه موجب شده تا این واحدهای صنعتی تنها با یک سوم ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهند.

کمبود مواد اولیه،بزرگترین مشکل تولیدکنندگان روغن در گلستان/ ظرفیت بالای گلستان در تولید روغن

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، براساس گفته‎های مسوولان گلستانی، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن دانه‎های روغنی اعم از کلزا و سویا در استان تولید می‎شود در حالی که گلستان با دارا بودن هشت واحد صنعتی در بخش استحصال و تصفیه روغن می‎تواند روزانه حدود ۲ هزار تن روغن تولید و به بازار عرضه کند،با یک حساب سر انگشتی می‎توان به این موضوع پی برد این مقدار تولید که در واقع مواد اولیه کارخانه‎های تولید روغن را تشکیل می‎دهند تنها برای دو ماه از سال است.

البته کشور ما تنها قادر به تولید ۱۰ درصد از روغن مورد نیاز کشور در بخش خانوار، صنف و صنعت است و مابقی از طریق واردات تأمین می‎شود با این وجود عدم تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مواد اولیه کارخانه‎های تولید روغن موجب شده تا واحدهای صنعتی در این حوزه با تمام ظرفیت خود فعالیت نکنند و تنها ۳۰ درصد ظرفیت تولید داشته باشند.

*توانایی تأمین روغن خوراکی گلستانی‎ها توسط واحدهای تولیدی استان

در همین رابطه یک تولیدکننده روغن خوراکی در گلستان با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی فعال استان در حوزه روغن خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:در استان کارخانه تصفیه روغن وجود دارد واحد صنعتی ما ظرفیت تولید ۳۰۰ تن روغن گیاهی در روز را دارد که می‎توانیم تصفیه، بسته‎بندی و عرضه به بازار را انجام دهیم، در همه استان‎های کشور نیز سیستم توزیع داریم و توزیع محصولات انجام می‎شود.

مرضیه باغشاهی با بیان اینکه در حال حاضر واحد تولیدی با ظرفیت ۳۰ درصد مشغول به فعالیت است، تصریح کرد:همواره یکسری مشکلات برای روغن خام و تأمین مواد اولیه برای تولید وجود داشته که این موضوع جدیدی نیست و از سنوات گذشته وجود داشته است، با این وجود واحدهای تولید روغن در استان توانایی تأمین روغن خوراکی مردم در گلستان را دارند با توجه به جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان که  مصرف سرانه روغن بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم است مصرف استان در سال ۳۶ هزار تن برآورد می‎شود این مقدار تولید در کارخانه‎های استان وجود دارد اما چیزی که قابل پایش نیست روغن‎های خوراکی است که در بعضی از خانه‎ها ذخیره شده است.

وی بیان کرد: اگر مردم به اندازه نیازشان مصرف کنند و به شایعات اهمیتی ندهند با کمبود روغن مواجه نخواهند شد با این وجود طی یکی دو ماه اخیر با همکاری سازمان صمت توزیع خوبی در استان انجام شد.

تولیدکننده روغن خوراکی در گلستان در خصوص کمبود روغن در سطح بازار طی دو ماه گذشته بیان کرد: توزیع روغن طی سه ماه گذشته بی‎سابقه بوده است دلیل کمبود به این موضوع باز می‎گردد که یک نوع برند خاص روغن که اتفاقأ در استان توزیع آن بسیار زیاد است به یکباره توزیع آن کم شد و مردم گمان کردند که با کمبود روغن مواجه شده‎اند در صورتی که برندهای تولید استان وجود داشت و کمبود آن برند مذکور موجب شد حداقل بقیه برندهای استان نیز دیده شوند.

*ظرفیت بالای گلستان در تولید روغن/ تولید 18 هزار تن روغن تصفیه شده در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص جایگاه استان در تولید روغن خوراکی کشور اظهار کرد: تأمین روغن در دو فاز انجام می‎شود، یکی روغن کشی از دانه و دیگری بحث تصفیه روغن است، ظرفیت‎های صنعتی که در استان مستقر هستند در بخش استحصال و تصفیه فعالیت می‎کنند و در این زمینه ظرفیت‎های بسیار خوب و بالایی داریم.

حسین طلوعیان با بیان اینکه در روغن کشی به روش استحصال پنج واحد صنعتی در استان وجود دارد گفت: این واحدها در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه در روز را استحصال می‎کنند و در بخش تصفیه روغن نیز ۳ واحد با ظرفیت ۶۰۰ تن در روز تصفیه انجام می‎دهند در واقع طی یک ماه ۱۸ هزار تن روغن تصفیه شده در استان تولید می‎شود.

وی بیان کرد: در بحث روغن‌کشی استان‎های بزرگی نظیر تهران، البرز، خراسان و ... وجود دارد که ظرفیت تولیدشان از گلستان بیشتر است با این وجود با توجه به استعداد استان در زمینه تولید و کشت دانه‎های روغنی پتانسیل بهتر شدن وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان صمت گلستان با وجود استعداد استان در زمینه تولید دانه‎های روغنی، ظرفیت کارخانه‌های ‎روغن‌کشی استان ۲ هزار و ۵۰۰ تن در روز است که ظرفیت بالایی محسوب می‎شود اما سال گذشته ۱۰۰ هزار تن دانه اعم از کلزا و سویا در استان تولید شد این مقدار تولید برای ۴۵ روز واحدهای صنعتی استان هستند در واقع ظرفیت صنعتی استان بالاتر از تولید دانه‎های روغنی است.

طلوعیان با اشاره به مصرف روغن کشور گفت: حدودأ بالغ بر یک و نیم میلیون تن در سال مصرف روغن خوراکی کشور است که تنها ۵ تا ده درصد تولیدات داخلی هستند و مابقی به صورت خام یا دانه‎ای که در کارخانه‎های استحصال روغن می‎شوند وارد کشور می‎شوند اگر تمام این روغن در کشور موجود باشد کارخانه‎ها می‎توانند با ظرفیت کامل فعالیت کنند و همیشه فعال باشند اما متأسفانه عدم تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مواد اولیه کارخانه‎های تولید روغن موجب بروز مشکلاتی شد.

وی افزود:به روغن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق می‎گرفت اما بعد از مدتی که تخصیص ارز با چالش مواجه شد تصمیم بر ترخیص مواد اولیه کارخانه‎های روغن‌کشی از گمرکات بدون تخصیص ارز بانک مرکزی گرفته شد از این‎رو یکسری مشکلات در خصوص تأمین روغن به وجود آمد که در حال حاضر وضعیت بهتر شده است.

رئیس سازمان صمت گلستان خاطرنشان کرد: ماهیانه ۳ هزار تن روغن مصرف استان در بخش خانوار، صنف و صنعت است طی ماه آبان و آذر حدود ۳ هزار تن روغن فقط در بخش خانوار توزیع کردیم و همچنان در حال توزیع است متأسفانه یکسری شایعات که پیش آمد موجب شد مردم به فروشگاه‌ها هجوم  و یکسری خریدهای غیرضروری را انجام‌ دهند در حالی که به اندازه نیاز خانوار در استان روغن توزیع شده است.

طلوعیان در خصوص چگونگی حمایت از طرح‎های صنعتی استان افزود: واحدهایی که ایجاد شده‎اند و درخواست توسعه را دارند از اولویت خاصی برخوردار هستند با این وجود اگر در استان دانه‎های روغنی بیشتری تولید کنیم ظرفیت تبدیل دانه‎ها به روغن در استان وجود دارد به لحاظ ظرفیت روغن کشی و تصفیه وضعیت خوبی در استان داریم و اگر شرایط به گونه ای باشد که به شرکتها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تخصیص یابد و بتوانند مستقیمأ دانه‎های روغنی وارد کنند امکان توسعه وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در حالی که گلستان در صنایع تبدیلی دانه‎های روغنی کلزا و سویا وضعیت مناسب و امیدوار کننده‎ای دارد اما کمبود مواد اولیه و مشکلات در خصوص واردات موجب شده تا صنایع فعال در حوزه تولید روغن با یک سوم ظرفیت خود فعالیت کنند.

گلستان با دارا بودن شرایط مساعد برای کشت دانه‎های روغنی از جمله کلزا و سویا می‎تواند کمک بسزایی در تأمین مواد اولیه کارخانه‎های تولید روغن داشته باشد هر چند قسمت اعظمی از روغن کشور وارداتی است اما تشویق کشاورزان و ارائه طرح های حمایتی در خصوص توسعه کشت کلزا می‎تواند به واحدهای صنعتی فعال در این حوزه کمک شایانی داشته باشد تا حداقل با بیشترین ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول