اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

طلبه‌ای که هم ریش‌سفید محل است هم بنگاه کارآفرینی دارد+عکس

شهرک مهرگان محل سکونت مسکن مهری‌های حاشیه مشهد است که برخی در آن دچار فساد شده‌اند، اما امام محله برای رفع این آسیب‌ها آستین‌ بالا زده و در گام اول برای اشتغال‌ مردم کار می‌کند. او تلاش می‌کند نوجوانان را هم زیر چتر خود بگیرد.

طلبه‌ای که هم ریش‌سفید محل است هم بنگاه کارآفرینی دارد+عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشورمان با کمی سرمایه خُرد و نگاه دقیق رقم می‌خورد. روستاها و محلات مختلف کشورما ما مملو از فرصت‌های شغلی است که با همت می‌توان آن‌ها را از ظرفیت بالقوه به بالفعل تغییر داد. کاری که امام محله مهرگان در حاشیه شهر مشهد انجام داده است و به تنهایی یک بنگاه کارآفرینی برای هم‌محله‌ای‌های خود راه انداخته است.


شهرک مهرگان در حاشیه شهر مشهد

شهری که پر از جرم و فساد است

مهرگان، یکی از شهرهای حاشیه‌ای اطراف مشهد است که خانه‌های آن مسکن مهر است و حدود ۲۰ هزار نفر سکنه دارد و تلفیقی از شیعیان و اهل تسنن هستند. از نظر قومیتی هم ترکیبی از اهالی خراسان و دیگر شهرهای کشور هستند. حجت‌الاسلام سیدامیرحسین فیض‌آبادی امام جماعت مسجد فاطمةالزهرا (س) می‌گوید: «حدود ۷ سال است که در این منطقه به عنوان امام محله مشغول فعالیت هستم. محله ما به این دلیل که در حاشیه شهر مشهد قرار دارد، مملو از فسادهای مختلف است. در این ۷ سال جرم و جنایت‌هایی مثل اعدام ناشی از فساد و سرقت، خفت‌گیری، حمله به مغازه با تبر و ... را به چشم دیدم که تاکنون ندیده بودم.»


ارتباط نزدیک حجت‌الاسلام فیض آبادی با مردم برای حل مشکلات آنان

اشتغال‌زایی بر اساس توانمندی‌های مردم

این امام محله راه اثرگذاری برای رفع این مفاسد را رسیدگی به مشکلات مردم می‌بیند. مشکل اولیه‌ای که به چشم می‌بیند، بی‌کاری مردم است. برای رفع این مشکل آستین بالا می‌زند و یک بنگاه کارآفرینی می‌شود. او می‌گوید: «برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال بررسی کردم هر فردی دارای چه استعداد و توانایی است؛ در همان حوزه برای او کار ایجاد کردم. ابتدا برای خانواده‌ای ۴ نفره که در زمینه آشپزی استعداد داشت، آشپزخانه‌ای با ارائه تسهیلات ایجاد کردیم که بسیاری از اغذیه‌فروشی‌های شهر را تأمین می‌کند و فلافل تولیدی آن‌ها در سطح شهرک شهره است. در این آشپزخانه ۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند.» 


پرورش پرنده‌های زینتی از جمله اشتغال‌زایی‌های امام محله مهرگان است

گردش ۳۰۰ میلیونی پرورش پرنده زینتی در ۷  ماه

فیض آبادی، مدل کارش به این صورت است که تسهیلات لازم برای راه‌اندازی یک اشتغال را فراهم می‌کند. وقتی فردی به او مراجعه کند و بگوید من در زمینه فلان کار استعداد و تجربه دارم او بستر لازم برای کارآفرینی‌اش را فراهم می‌کند. یکی از اهالی محل با کمک او در زمینه پرورش پرنده‌های زینتی فعال شده است. او می‌گوید: «یکی از اهالی شهرک با یک قفس قناری تولید می‌کرد و می‌فروخت. زمانی که دیدیم استعداد و توان این کار را دارد او را کمک کردیم تا یک سالن پرورش پرنده‌های زینتی را ایجاد کند. الحمدلله الآن سرمایه‌­اش نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون شده و در ۷ ماه اخیر ۳۰۰ میلیون تومان گردش مالی داشته است. زمانی که این ظرفیت را دیدیم با استقبال اهالی دیگر ۴ سالن دیگر را هم راه‌اندازی کردیم که به پرورش قناری، عروس هلندی، طوطی و ... مشغول هستند و الحمدلله درآمد خوبی هم دارند.»


تولید زعفران با اشتغال زایی برای ۴۰ نفر

برداشت روزانه ۲۵ کیلو زعفران

اشتغال‌زایی‌های این امام محله در زمینه کشاورزی هم بوده است. در استان خراسان رضوی که مهد زعفران است، آن‌ها زمین زراعی برای کشت زعفران ایجاد کرده‌اند که به محصول خوبی هم رسیده است و روزانه ۲۵ کیلو زعفران در زمان برداشت از آن به دست می‌آید. در زمان اوج کار این زمین، روزانه ۲۰ نفر روی زمین و ۲۰ نفر در زمینه جداکردن گل‌های زعفران مشغول به کار می‌شوند؛ یعنی در مجموع ۴۰ نفر را مشغول به کار کرده است. او می‌گوید: «این زمین زراعی را با یک وام ۳ میلیون تومانی راه انداختیم و الحمدلله به رونق رسیده است. برای یکی از جوانان شهرک هم که در گذشته پدرش دستگاه تزریق لاستیک داشت و آن دستگاه خراب شده بود با یک وام ۷ میلیون تومانی کارگاهی راه‌اندازی کردیم که الان ۶ نفر را به جز خودش مشغول به کار کرده است.»

ایجاد شغل برای زنان شهرک

او با یک وام ۵ میلیون تومانی هم توانست یک کارگاه خیاطی مجهز راه‌اندازی کند و جمعی از خانم‌های شهرک را مشغول به کار کند. فیض‌آبادی می‌گوید: «ایجاد نانوایی خانگی، تولید محصولات لبنیاتی، بافت فرش، تولید و فروش داروهای طب سنتی و ... از دیگر فعالیت‌های اشتغال‌زای ما بوده است که در مجموع توانستیم ۶۵ نفر را مشغول کار کنیم و خانواده‌های آن‌ها را به یک درآمد مطمئن برسانیم.»


جلسات حجت‌الاسلام فیض آبادی برای حل و فصل مشکلات و نزاع‌‌های مردم

ریش سفیدی در محل برای حل نزاع‌ها

این روحانی راه حل معضلات شهرک را اشتغال‌زایی دید، اما گاهی برای رفع آن‌ها و کمک به مردم ریش سفیدی هم می‌کند. او می‌گوید: «گاهی نزاع‌ها و اختلافاتی ناشی از همین فسادها ایجاد می‌شود که ریش سفیدی می‌کنم و الحمدلله نیز مردم حرف من طلبه را گوش می‌دهند.»

برنامه‌ریزی برای تامین امنیت محله

علاوه بر اشتغال‌زایی، او برای بچه‌ها نیز برنامه دارد و تلاش می‌کند با برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی آن‌ها را زیر چتر حمایتی خود بگیرد تا در آینده راه بزرگ‌ترهای محله را نروند. او می‌گوید: «تا قبل از اینکه شهرداری در این منطقه مستقر شود به صورت هفتگی با دانش­‌آموزان و والدین محله را تمیز می‌کردیم. نزدیک‌ترین پاسگاه به محله ما ۱۲ کیلومتر فاصله داشت و زمانی که اعلام جرم می‌شد، آن‌ها با یک خودرو و موتور خود چند ساعت در راه بودند تا به محل برسند. بنابراین با بزرگترها بحث امنیت محله برای مراقبت در شب را اجرا می‌کنیم و گاهی گشت‌­زنی داریم.»


باشگاه ورزشی کیوکوشین برای نوجوانان

برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای نوجوانان

او از فعالیت‌های ورزشی برای کودکان هم می‌گوید : «برای بچه‌­ها یک باشگاه ورزشی کیوکوشین راه‌اندازی کردیم تا در حوزه فعالیت‌های بدنی آموزش ببینند. برگزاری مسابقات تیراندازی، راه‌اندازی تیم فوتبال برگزای برنامه‌­های کوهنوردی، پیاده‌­روی با والدین و پیاده‌­روی صبحگاهی هم به صورت مرتب انجام می‌شود تا مانع گرایش بچه‌ها و نوجوانان به سمت فساد و خلاف شویم.»


برگزاری کلاس‌های مختلف فرهنگی و آموزشی برای نوجوانان

مقابله با کرونا

کرونا مثل تمام نقاط مختلف کشور مهمان محله حاج آقا فیض‌آبادی هم شد و او هم همراه جوانان بسیج و محله برای کمک به دیگران و نیازمندان وارد عمل شد. او می‌گوید: «با بچه‌­های بسیج و محله چند مرتبه ضد­عفونی منطقه را انجام دادیم و در حد توان نیز با همکاری آنان ماسک تولید کردیم. توزیع مواد ضد­عفونی کننده در میان خانواده‌های نیازمند نیز از دیگر برنامه‌های ما بود. اما مهم‌ترین کار ما در حوزه کمک به معیشت مردم بود. بعد از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات و همدلی کمک به خانواده‌‌هایی که حدود هفت سال است، زیر پوشش ما هستند، قوت بیش‌تری بخشیدیم. ما ماهانه به ۳۰ خانواده بسته خواروبار می‌دهیم و تاکنون برای سه خانواده جهیزیه کامل تهیه کرده‌ایم تا در این دوران کرونایی زندگی خود را تشکیل دهند. توزیع روزانه نان را در دستور کار داریم و روزی ۵۰ قرص نان را میان ۳۰ خانواده به صورت یک روز در میان توزیع می‌کنیم یعنی هر روز ۱۵ خانواده نان گرم دریافت می‌کند.»


تهیه بسته‌های ارزاق برای خانواده‌های نیازمند

پرداخت کمک هزینه مخارج به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا

خانواده‌های بسیاری به دلیل شرایط کرونایی دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند. حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با شناسایی آن‌ها برایشان کمک‌هزینه‌ای تهیه کرد تا خرج زندگی کنند. او می‌گوید: «جدا از خانواده‌­های مستضعفین که زیر پوشش بودند، برای آن‌هایی که به دلیل کرونا دچار مشکلاتی شده بودند، تقریباً دو مرتبه یا سه مرتبه پرداختی ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومانی داشتیم تا کمک هزینه زندگی آنان باشد. توزیع غذای گرم از دیگر برنامه‌های خیریه ما بود که در مناسبت‌­های مختلف جدا از اینکه مراسم برگزار می‌کردیم، حدوداً در هر مراسم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرس، گاهی اوقات تا ۱۰۰۰ پرس غذای گرم هم بین خانواده‌­های مستضعف توزیع می‌کردیم.»


تصویری از حجت‌الاسلام فیض آبادی در کار نوجوانان شهرک مهرگان

این اتفاقات و ثمرات، همه ناشی از رسیدگی یک طلبه به مشکلات محله خود است که با کمک اعتبار و جایگاه خود در محل، برای رفع تک تک آن‌ها می‌تواند برنامه‌ریزی کند. اتفاقی که به خوبی توسط حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در مهرگان رقم خورده است و امیدواریم در آینده به کاهش هرچه بیشتر جرم و فساد در آن شهرک منجر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول