اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

شگردهای تولیدکنندگان برای گرفتن مجوز افزایش قیمت/ سازمان حمایت در نقش تایید کننده همیشگی

در حالی که یکی از وظایف سازمان حمایت، حمایت از حقوق مصرف کنندگان در مقابل نوسانات نامناسب قیمت‌هاست، اما این سازمان بدون توجه به این مساله با افزایش قیمت انواع محصولات و کالاها بدون انجام کار کارشناسی دقیق موافقت می‌کند.

شگردهای تولیدکنندگان برای گرفتن مجوز افزایش قیمت/ سازمان حمایت در نقش تایید کننده همیشگی

لیلا معتمد منفرد؛ به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برخی از وظایف و اختیارات این سازمان در مقابل مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شامل حمایت از مصرف کنندگان در مقابل نوسانات نامتناسب قیمت های داخلی و خارجی و کنترل آنها، بررسی و محاسبه و کنترل عوامل موثر در قیمت تمام شده کالا و خدمات و سیستم های مربوطه به توزیع تا مرحله مصرف، مراجعه به مراجع و سازمان های تولید و واسطه ها و بازارهای بین المللی در داخل و خارج از کشور در تعیین بهای تمام شده کالاها است. 

بر این اساس یکی از وظایف اصلی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان  کنترل قیمت کالا و تعیین قیمت کالاهای مشمول قیمت گذاری تثبیتی است، لذا در حالی که این سازمان مشخصا وظیفه قیمت گذاری و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات را بر عهده دارد مشاهده می شود که در سایه بی توجهی این سازمان افزایش قیمت انواع کالا و خدمات به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای بعضا با تایید و یا بدون تایید این سازمان انجام می شود و در صورت واکنش های مردمی و رسانه ای به افزایش قیمت ها این سازمان با اعلام اینکه براساس بررسی ها افزایش قیمت کالایی غیرقانونی است یا اینکه افزایش قیمت با مجوز  سازمان حمایت انجام شده بسنده می کند و در صورتی که افزایش قیمتی را غیرقانونی بداند اعلام می کند که مطابق قانون با متخلفان برخورد می شود و اگر هم با تایید  خود یا ستاد تنظیم بازار انجام شده باشد آن افزایش قیمت هر چند لجام گسیخته قانونی می شود و مردم نیز ناچار به پذیرش آن هستند. 

اما یکی از نکات بسیار قابل تامل در این زمینه، شیوه‌های گرفتن مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت است:

* مجوز  سازمان حمایت برای افزایش قیمت روغن موتور علیرغم سودآوری کلان شرکت‌ها

به گزارش فارس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اوایل آبان ماه امسال با صدور بخشنامه ای مجوز افزایش قیمت 53 درصدی روغن های دیزلی و 40 درصدی روغن های بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد، این در حالی است که در حال حاضر 4 شرکت نفت ایرانول، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت بهران تولید کنندگان اصلی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی از لوبکات حاصل از نفت هستند که این ماده جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است و حدود 85 الی 95 درصد آن را تشکیل می دهد، ضمن اینکه ماده اولیه بلوکات یکی از برش های نفتی است که به عنوان فرآورده ویژه در پالایشگاه های نفت تولید می شود.  

گفتنی است مجوز این افزایش قیمت روغن موتور از سوی سازمان حمایت در حالی صادر شده است که صورت های مالی چهار شرکت تولید کننده روغن موتور در کشور نشان می دهد که این شرکت ها سود بالایی از طریق صادرات محصولات تولیدی به دست می  آورند و عملا ثبات قیمت در بازار داخلی تاثیر چندانی بر سودآوری کلان این شرکت‌ها ندارد. 

بنابراین سوال این است که با توجه به اینکه لوبکات مورد نیاز این شرکت ها از داخل تامین می شود و از طرفی سودآوری این شرکت ها نیز افزایش داشته است سازمان حمایت با چه استدلال و منطقی بخشنامه افزایش قیمت این محصولات را صادر کرده است؟ آبا بهتر نبود با توجه به حاشیه سود بالای شرکت های روغن ساز به خصوص روغن سازان بزرگ از محل صادرات، این شرکت ها و همینطور دستگاه های متولی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت فروش داخلی این روغن ها را در شرایط سخت اقتصادی مردم پایین نگه دارند؟

به گزارش فارس البته سازمان حمایت دلیل صدور مجوز افزایش قیمت برای تولید کنندگان روغن موتور را افزایش 117 درصدی نرخ ارز نیمایی عنوان می کند که منجر به افزایش 84 درصدی  قیمت لوبکات به  عنوان ماده اولیه و اصلی روغن موتور شده است و در کنار افزایش قیمت این کالا افزایش قیمت حقوق و دستمزد، هزینه بسته بندی و ... موارد را ذکر می کند غافل از اینکه بررسی صورت های مالی چهار شرکت تولید کننده روغن موتور نشان می دهد که این شرکت ها سود بالایی از طریق صادرات محصولات تولیدی داشته اند و شاید بتوان با محاسباتی و در جهت جلوگیری از افزایش قیمت ها، مقداری افزایش قیمت در این بخش را تعدیل  می کرد.  
  

*  حمایت سازمان حمایت از افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی

  یکی دیگر از موارد افزایش قیمت کالا در سال جاری  که به تایید سازمان حمایت مواجه شد افزایش قیمت مواد شوینده بود، بطوریکه پس از اعلام رسمی افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی توسط رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در آبان ماه سال جاری افزایش 40 درصدی قیمت مصوب 6 محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرف شویی، مایع دست شویی، خمیردندان، شیشه پاک کن و افزایش 30 درصدی سایر محصولات شوینده و بهداشتی به تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان رسید و واکنش سازمان حمایت در مورد این افزایش ناگهانی قیمت این بود که مواد شوینده تابع قیمت گذاری تثبیتی و تکلیفی سازمان حمایت نیست.  
  
اسماعیل مهدی پور مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت نیز در مورد افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی بیان داشت: افزایش 40 درصدی قیمت مواد شوینده و بهداشتی به علت افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه در بورس انرژی بوده و با توجه به این افزایش قیمت ها، افزایش قیمت مواد شوینده اجتناب ناپذیر است و تثبیت قیمت در این بخش با توجه به  افزایش قیمت مواد اولیه با سیاست های حمایت از تولید مغایرت دارد. 

گفتنی است اگرچه بخشی از مواد اولیه تولید مواد شوینده یعنی الکل چرب وارداتی است و با افزایش قیمت ارز افزایش قیمت برخی کالاها اجتناب ناپذیر است اما نکته قابل توجه این است که فرآوری الکل چرب توسط شرکت های پتروشیمی داخلی انجام می شود و ضمن اینکه بخشی از مواد اولیه تولید مواد شوینده نیز از تولیدات داخل تامین می شود.  

* شگرد همیشگی کارخانه‌های لبنی برای افزایش قیمت محصولات
 
به گزارش فارس علاوه بر دو محصول مذکور در سایه بی توجهی سازمان حمایت، افزایش قیمت محصولات لبنی نیز پایانی ندارد بطوریکه تولید کنندگان محصولات لبنی در سال جاری با شگردهای همیشگی خود  دو بار قیمت محصولات لبنی را یعنی یک بار در تیرماه  و بار دیگر در آبان ماه  افزایش دادند، این در حالی است که 10 قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری تثبیتی سازمان حمایت است.  

اما برخی از صنایع لبنی در سال های گذشته بخشی از افزایش قیمت ها را حتی بر روی محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری تثبیتی سازمان حمایت خود سرانه  اعمال می کنند و آن گاه سازمان حمایت در نهایت با اعلام رسمی مهر تاییدی بر این افزایش قیمت ها می زند. 

صنایع لبنی در سال های گذشته ابتدا قیمت های محصولات تولیدی خود را افزایش می دهند و پس از آن سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را واردار به افزایش نرخ مصوب می کنند و در نهایت بطور رسمی نرخ جدیدی برای محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اعلام می شود. 

گفتنی است واکنش سازمان حمایت در مقابل این گونه افزایش قیمت صنایع لبنی بسنده کردن به جملات است که افزایش قیمت محصولات لبنی بدون مجوز غیرقانونی و با متخلفاان مطابق قانون برخورد می شود.

برخورد مطابق قانون نیز به منزله ارسال گزارش تخلف توسط بازرسین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است که در این مورد نیز باید گفت که سالهاست سازمان تعزیرات جریمه های بی ثمری را مقابل گرانفروشی ها و کم فروشی صنایع لبنی اعمال می کند. 

بنابراین صنایع لبنی تا زمانی که قیمت را گران می کنند تا سازمان تعزیرات و دیگر مسئولان نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان واکنش نشان دهند، محصول خود را به قیمت بالاتری فروخته اند و سود خوبی هم عایدشان شده است و در صورت جریمه احتمالی، جریمه ها در مقابل سود هنگفت آنقدر ناچیز است که به برای آنها اینگونه جریمه شدن کاملا صرفه اقتصادی دارد و حتی حاضرند در ازای سودی که به دست می آورند بارها این جریمه ها را بپردازند.  
نکته قابل ذکر این که حتی در صورت جریمه نیز قیمت ها معمولا به قبل بازنمی گردد و گران فروشی ادامه دارد. 

براین اساس در سایه بی توجهی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزایش قیمت هایی بر محصولات تولید داخل اعمال می شود که اگر چه بخشی از آن به دنبال افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه اجتناب ناپذیر است اما بخشی از این افزایش قیمت ها در سایه بی توجهی سازمان حمایت بر نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات صورت می گیرد و نمونه بارز آن مثال های مذکور و بخصوص افزایش قیمت روغن موتور است که با توجه به سود عالی این شرکت های تولید کننده، سازمان حمایت می توانست درخواست افزایش قیمت  تولیدکنندگان را با توجه به معیشت مردم در حد قابل قبول تری مجاز اعلام کند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول