اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

حفظ بازار صادرات فولاد در شرایط تحریم/۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه می‌شود

روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان رابطه با انتقادات اخیر درباره این فولادساز عنوان کرد: صنعت فولاد ایران در 2 سال گذشته چندین بار مورد تحریم بین‌المللی قرار گرفت که در نتیجه آن فعالیت در بازارهای صادراتی نه تنها برای فولاد مبارکه، بلکه دیگر تولیدکنندگان فولاد سخت شد.

حفظ بازار صادرات فولاد در شرایط تحریم/۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه می‌شود

اخبار شرکتها؛ در روزهای اخیر با طرح موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و اظهارنظرهای مختلف در این باره نکاتی در رابطه با این مدیریت این شرکت بزرگ فولادی مطرح شد.

نکاتی که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به رانت فروش، کاهش تولید و کاهش صادرات از سال 97 تا کنون بوده است. البته مدتی است که به صورت ویژه شائبه‌های بسیاری در مورد فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح است و با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است.

نخستین نکته‌ای که روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان رابطه با انتقادات اخیر درباره این فولادساز مطرح کرده، این است که طی 2 سال گذشته صنعت فولاد ایران به ویژه فولادمبارکه اصفهان چندین بار مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت که در نتیجه آن شرایط فعالیت در بازارهای صادراتی نه تنها برای این فولادساز بلکه دیگر تولیدکنندگان محصولات فولادی کشور نیز سخت شد؛ دور زدن تحریم‌ها و تلاش برای ادامه روند صادرات از سوی ایران که به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ فولادی در منطقه شناخته می‌شود کار بزرگ و سختی بود، اما طی این سال‌ها صورت گرفت و توانست درآمد ارزی برای کشور داشته باشد.

در ادامه این پاسخ به موضوع صادرات این شرکت نیز اشاره شده است که به عنوان جمع‌بندی مباحث این طور مطرح شده که فولاد مبارکه اصفهان در سال 99 با کاهش 32 درصدی صادرات مواجه شده است که گفته می‌شود، دلیل آن نگاه بیش از اندازه داخلی وزارت صمت به این صنعت بود که فولادسازان را مجبور کرد، فروش بیشتری در بازار داخلی انجام دهند.

البته فولاد مبارکه اصفهان سال گذشته تا ۱۶۰ درصد عرضه بیشتر داشت، یعنی کف عرضه ۲۷۰ هزار تن ورق گرم را در بهمن و اسفند به ۳۳۰ هزار تن رساند تا قیمت‌ها کاهش یاید که نتیجه آن کم شدن سهم صادرات بود؛ این تصمیمات در شرایطی گرفته شده که تاثیراتی را در بلند مدت بر روی این شرکت به جای گذاشت، چراکه کاهش صادرات در دراز مدت برای این فولادساز بزرگ که سالانه به 900 میلیون یورو نیاز دارد و باید از محل صادراتش آن را تامین کند، مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

از طرف دیگر کارشناسان این شرکت فولادساز معتقدند کم شدن میزان تولید نیز نه تنها برای این فولادساز بزرگ، بلکه دیگر تولیدکنندگان فولادی کشور اتفاق افتاده و دلیل این امر کمبود مواد اولیه بوده است، با این حال فولادسازان تلاش کردند تا نیازشان به مواد اولیه را از داخل کشور تامین کنند و در این راه تا حدودی موفق شدند؛ چراکه سیاست دولت مبنی بر تکمیل زنجیره تولید فولاد بوده است، به این شکل که معدنداران در کنار تولید مواد اولیه به سمت تولید فولاد رفته‌اند.

* زیان 2500 میلیاردی فولاد مبارکه از قطع گاز

همچنین از دیگر عوامل مهم  مطرح شده در مورد کاهش میزان تولید فولادمبارکه اصفهان در سال گذشته قطع شدن دو ماهه گاز این شرکت عنوان شده که زیانی نزدیک بر ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۸ برای فولاد به بار آورد.

وی در باره موارد مطرح شده حوزه بازاریابی و فروش نیز به گفته معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، این شرکت همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز 100 درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را بر اساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، فولاد مبارکه باید 40 درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در مورد محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضه مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌ صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

به عنوان توضیح باید اشاره کرد که فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به ‌صورت عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضه هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند.

با اعلام جوانبخت، معاون فولاد مبارکه اصفهان، سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضه محصول در تالار بورس، در ادامه مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. به این ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.

بر اساس گفته‌های معاون فولاد مبارکه شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیازشان را از طریق سامانه مچینگ تهیه می‌کنند، در سامانه بهین یاب عضو نبودند. اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد، این شرکت‌ها برای تأمین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده‌اند که در سامانه بهین‌یاب عضو شوند، اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین توضیح داده است که حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیر ماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آن‌ها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند؛ آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذر ماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی معتقد است که شیوه‌نامه دولت به‌دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که این شرکت بخواهد تمام محصولات خود را در بورس عرضه کند.

جوانبخت عنوان کرد که تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود و بر این نکته هم تأکید دارد که در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضه خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.

البته در این توضیحات ارائه شده بحث مورد تأکید درباره اتفاقات اخیر، نقش این شرکت در جنگ اقتصادی دشمن است و این طور عنوان شده که اهمیت فولاد مبارکه در جنگ اقتصادی، افزایش ضریب خودکفایی، صادرات و ارزآوری به حدی بوده است که دولت آمریکا فولاد مبارکه به عنوان پیشرو فولاد کشور را به فهرست تحریم‌های اقتصادی افزود و این موضوع را نشانه‌ای برای کنترل اقدامات درباره این شرکت معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول