اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نام‌گذاری یک زیرگذر به‌نام دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده/ جایی برای نام‌گذاری در شیراز نداریم

در پی نام‌گذاری یک زیرگذر به‌نام دانشمند شهید فخری‌زاده، رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر شیراز گفت: جایی برای نام‌گذاری در شهر شیراز نداریم.

نام‌گذاری یک زیرگذر به‌نام دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده/ جایی برای نام‌گذاری در شیراز نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نامگذاری معابر و اماکن عمومی در شهرها یکی از مسئولیت های شورای شهر است که با توجه به دقت نظر مردم، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورت بروز کم و کاستی با واکنش هایی از سوی اقشار مختلف جامعه مواجه خواهد شد.

بر اساس گفته های رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز، پروسه نامگذاری به این صورت است که اهالی محل، اعضای شورای شهر، شهرداری و یا یکی از دستگاه ها همچون ارشاد، ورزش و جوانان و تبلیغات اسلامی پیشنهاد نامگذاری می دهند، درخواست رسیده به شورای شهر به کمیسیون نامگذاری ارجاع شده و پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون و طبق ضابطه مصوب خود شورا، به صحنه علنی آمده و پس از تصویب در صحن به فرمانداری رفته و سرانجام پس از موافقت فرمانداری، نام مورد نظر بر آن معبر یا مکان گذاشته می شود.

طی چند وقت اخیر نامگذاری هایی همچون گذر مرحوم شجریان بر معبر روبروی آرامگاه حافظ و نام گذاری وکلا بر بلوار همت شمالی حواشی بسیاری را در بحث نام گذاری معابر شهری سبب شد که در گزارشی با عنوان « حکایت پر پیچ و خم نامگذاری‌های شورای پنجم بر معابر شیراز» به این موارد پرداختیم.

افتتاح پروژه زیرگذر شهید محسن فخری زاده

روز گذشته با حضور استاندار فارس، شهردار و رئیس شورای شهر شیراز و تنی چند از مدیران شهری، پروژه زیرگذری در حد فاصل پل هجرت و پل امام علی(ع) با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال مزین به نام دانشمند هسته ای، شهید محسن فخری زاده افتتاح شد.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار داشت: در شیراز جا و مکانی برای نامگذاری نداریم مگر اینکه پروژه جدیدی ساخته و افتتاح شود.

سعید نظری درباره نام‌گذاری زیرگذری به نام شهید محسن فخری زاده عنوان کرد: زیرگذر حد فاصل پل هجرت و پل امام علی(ع) نامی نداشت و می‌خواستیم نامی دیگر بر روی آن بگذاریم که به علت شهادت دانشمند هسته ای، محسن فخری زاده آن را تغییر نام دادیم.

وی افزود: هرجایی را به هر نامی تغییر می دهیم، با مخالفت عمومی مواجه می شویم برای مثال کوهسار را به نام دکتر خدادوست نامگذاری کردیم که در آن منطقه چندین مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی وجود دارد، مردم آن منطقه شاکی شدند که چرا تغییرنام دادید، قضیه نامگذاری معبر روبروی آرامگاه حافظ را هنوز به یاد داریم که موجی از مخالفت را به همراه داشت.

عضو شورای شهر شیراز در مورد سیاست شورای شهر برای نامگذاری در شیراز گفت: در شورا و کمیسیون نامگذاری به این نتیجه رسیده ایم که تغییر نامی در شیراز نداشته باشیم و آنچه نامی نداشته و یا جدید ساخته می شود را نامگذاری خواهیم کرد.

وی زیرگذر شهید فخری زاده را پروژه ای مهم عنوان و بیان کرد: درحال حاضر مهم ترین پروژه ای که در دست افتتاح بوده و جزئی از پروژه مهم و بزرگ گردشگری گذر عرفان بوده، زیرگذر شهید فخری زاده است که گردشگران زیادی از این مسیر عبور خواهند کرد.

به گفته سعید نظری محورهای عرفان و زند، دو محور بزرگ گردشگری در شیراز هستند که دروازه قرآن، شاهچراغ و مجموعه زندیه را به یکدیگر متصل می نماید و این وسط زیرگذر شهید فخری زاده جزء مهمی از گذر گردشگری عرفان می باشد.

وی پیرامون زیرگذر شهید فخری زاده گفت: اگر مشکل ما با اداره آب حل شود که بتوانیم پل شیشه ای را نیز اجرایی کنیم، این قسمت از شهر به منطقه بسیار مهم گردشگری شهر شیراز بدل خواهد شد.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز با ذکر اینکه این زیرگذر جایی مناسب برای نامگذاری به مناسبت شهادت این دانشمند هسته ای کشور بود، تصریح کرد: پیش از این در صحن شورا مطرح شد که مکان و معبری را در سمت صنایع الکترونیک که جز تشکیلات وزارت دفاع می باشد را به نام این دانشمند نامگذاری کنیم اما آن مکان نیز به دلایل مختلف امکان تغییر نام نداشت.

حال جای سوال اینجاست که چرا برای درگذشت مرحوم شجریان، طرحی بر اساس فوریت به صحن علنی شورا ارئه می شود تا بخشی از محور تاریخی بزرگی چون حافظ به این نام تغییر کند در حالی که یک دانشمند هسته ای برجسته کشوری ترور می شود و برای نام گذاری جایی در شیراز پیدا نمی شود؟!

تاثیر نامگذاری بر زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا

رهبر معظم انقلاب درپی شهادت دانشمند هسته ای، محسن فخری زاده در پیامی عنوان کردند که «دانشمند برجسته و ممتاز هسته ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌ پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم ‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاش های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.» که نشان از شان و مقام والای این شهید بزرگوار در این دنیا و در دنیای پس از مرگ دارد. در دین مبین اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر جایگاه و مرتبه شهیدان در آخرت شده که بهترین حالت مرگ را شهادت می توان نامید. 

بنابراین هرچقدر که ما برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان در عرصه ها و جایگاه های مختلف تلاش داشته باشیم، کم بوده و نیاز است تا  در این جنگ نرم، بهتر و بیشتر نسل های جوان پس از انقلاب را با مفاهیمی همچون شهید و شهادت آشنا نماییم و بی شک نامگذاری ها می تواند در این عرصه بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول