اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عقب ماندگی 12500 مگاواتی تولید برق جدید در برنامه ششم/پیشنهاد صادرات برق در بودجه 1400 از سوی بخش خصوصی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید 25 هزار مگاوات برق جدید تولید می‌کردیم که متاسفانه 12500 مگاوات عقب ماندگی داریم از پیشنهاد ساخت نیروگاه و صادرات برق توسط بخش خصوصی در بودجه 1400 خبر داد.

عقب ماندگی 12500 مگاواتی تولید برق جدید در برنامه ششم/پیشنهاد صادرات برق در بودجه 1400 از سوی بخش خصوصی

هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در 10 تا 15 سال آینده اگر مدیریت برق نداشته باشیم که لزوما به معنای کاهش مصرف نیست بلکه مدیریت تولید برق و احداث نیروگاه را شامل می‌شود دچار مشکل خواهیم شد.

** عقب ماندگی 12500 مگاواتی تولید برق در طول برنامه ششم توسعه

وی افزود: در برنامه ششم توسعه باید سالی 5 هزار مگاوات تولید جدید برق انجام می‌دادیم که این کار را انجام نداده و فقط سالی 2500 مگاوات برق جدید تولید کرده‌ایم و با آنکه بایستی 25 هزار مگاوات تولید برق جدید در طول برنامه ششم توسعه محقق می‌کردیم اما فقط 12500 مگاوات برق جدید تولید شده است این در حالی است که مقرر شده از انرژی تجدیدپذیر هم برق تولید کنیم ولی در مجموع 50 درصد عقب‌ماندگی در تولید برق جدید داریم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: سال‌های آینده اگر ما در حوزه صنایع جلو برویم دچار بحران خواهیم شد چرا که با ورود صنایع جدید به کشور و افزایش تولیدات، با افزایش مصرف برق مواجه خواهیم شد.

**در 4 تا 5 سال آینده شاهد افت گاز خواهیم بود

بیگی‌نژاد با اشاره به پیش‌بینی افت گاز در طول سال‌های آینده گفت: ما در 4 تا 5 سال آینده قطعا شاهد افت گاز خواهیم بود این در حالی است که ما از گاز در نیروگاه‌های برق استفاده می‌کنیم و در آن صورت برق تولیدی کم خواهد شد و به نظر می‌رسد با شیوه فعلی در چند سال آینده واردکننده گاز و برق خواهیم شد در حالی که باید از هم اکنون پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

نماینده ملایر در مجلس گفت: برای تولید برق جدید و رفع مشکل افت گاز تنها بحث اعتبار و بودجه مطرح نیست بلکه باید اراده لازم هم وجد داشته باشد این در حالی است که اگر اجازه دهیم که بخش خصوصی امکان صادرات برق داشته باشد آنها برای تولید برق و نیروگاه ترغیب می‌شوند و می‌توانیم به آنها بگوییم که 30 درصد برق تولیدی را برای داخل و 70 درصد بقیه را برای صادرات در نظر بگیرند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای این کار تمایل دارند ولی به آنها اجازه این کار داده نمی‌شود.

**باید با تهاتر نفت و گاز، نیروگاه برق بسازیم و صادر کنیم

وی گفت: در لایحه بودجه 1400 چند پیشنهاد در این زمینه تدوین شده که امیدوارم با همراهی نمایندگان تصویب شده و شرایط افزایش تولید برق جدید و جلوگیری از افت گاز را فراهم کنیم.

بیگی‌نژاد افزود: ما با تهاتر نفت و گاز می‌توانیم برای احداث نیروگاه‌های جدید برق اقدام کنیم به طوری که سرمایه‌گذار خارجی امکان خرید نفت را داشته و به جای آن برق تولید کند که این موضوع را هم در لایحه بودجه 1400 پیشنهاد داده‌ام.

وی گفت: مجبور هستیم با مدیریت جدی به این موضوع ورود کنیم و نباید از کنار این مشکل بدون دغدغه عبور کنیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: با وجود مشکلات برق امکان رفع معضل ظرف چند روز امکانپذیر نیست زیرا احداث نیروگاه چند سال طول می‌کشد .

** ظرفیت اسمی برق 80 هزار مگاوات؛ ظرفیت تولید حدود 60 هزار

وی خاطرنشان کرد: افزایش بازدهی نیروگاه‌های برق و تخصیص اعتبار لازم در لایحه بودجه 1400 یکی دیگر از پیشنهاداتی است که در بودجه آتی داده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون ظرفیت اسمی برق در کشور 80 هزار مگاوات است ولی تولید برق حدود 60هزار مگاوات است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول