اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست نامزد خاشقچی از بایدن برای انتشار اسناد محرمانه «سیا»

نامزد روزنامه‌نگار سعودی که دو سال پیش به طرز دلخراشی به قتل رسید از رئیس جمهور منتخب آمریکا خواست گزارش نهادهای اطلاعاتی درباره عاملان این جنایت را منتشر کند.

درخواست نامزد خاشقچی از بایدن برای انتشار اسناد محرمانه «سیا»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی که به طرز فجیعی در کنسول‌گری عربستان سعودی در ترکیه به قتل رسید، از «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا درخواست کرد اسناد محرمانه «آژانس اطلاعات مرکزی» (سی‌آی‌اِی) درباره عاملان این جنایت را منتشر کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، گزارش سازمان سیا با گذشت دو سال از قتل خاشقچی همچنان محرمانه باقی مانده اما به گفته رسانه‌ها جمع‌بندی نهایی آن حاکی از «اطمینان متوسط تا بالا» درخصوص صدور دستور این قتل از سوی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است.

چنگیز روز جمعه در این خصوص گفت: «از رئیس جمهور منتخب [آمریکا] می‌خواهم ارزیابی و شواهد سیا را منتشر کند. این کار به میزان زیادی به پرده برداشتن از حقایق پیرامون مسئولین قتل خاشقچی کمک خواهد کرد».

یک فرد نزدیک به امورات دولت انتقالی آمریکا دراین‌باره به گاردین گفت: «رئیس جمهور منتخب درباره آنچه در کارزار انتخاباتی خود راجع‌به قتل خاشقچی گفت، پایبند خواهد ماند. می‌دانیم که کارهایی باید انجام شوند-از جمله مهیا کردن شفافیت لازم».

گاردین نوشت، بسیاری از تحلیل‌گران و مخالفین در تبعید می‌گویند با روی کار آمدن بایدن مواضع آمریکا در قبال سعودی‌ها تغییر خواهد کرد. اما سوال اینجا است که بایدن تا کجا پیش خواهد رفت و به چه زمینه‌هایی ورود خواهد کرد.

«صفا الاحمد» روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که از سال 2014 مجبور به ترک عربستان سعودی شده است، درباره انتشار اسناد مربوط که قتل خاشقچی گفت: «فکر می‌کنم انجام این کار برای رئیس جمهور راحت باشد. تبعات آن [برای سعودی‌ها] سنگین خواهد بود».

با این حال «بروس ریدل» تحلیل‌گر سابق سیا می‌گوید: «انجام این کار بعید به نظر می‌رسد. به منظور محافظت از منابع [اطلاعاتی] و روش‌ها، باید بخش زیادی [از گزارش] قلم گرفته شود. چنین سندی دیگر خیلی راضی‌کننده نخواهد بود. در غیر این صورت نیز توانایی ما در پایش فعالیت [مقامات سعودی] به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت».

از سوی دیگر «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فرا قانونی معتقد است سیا می‌تواند بدون به خطر انداختن منابع انسانی و روش‌های به کار گرفته شده، این اسناد را منتشر کند.

کالامارد با اشاره تلویحی به عاملان قتل می‌گوید: «آمریکا مانع از انتشار اطلاعات زیادی درباره قتل روزنامه‌نگاران شده است، از جمله هویت مغز متفکرهای این قتل‌ها، مقامات فاسد و افرادی که از قدرت خود سوء استفاده می‌کنند. یقیناً تلاش برای رسیدن به عدالت و مبارزه علیه مصونیت و ایمن ماندن این قاتلان، نیازمند انتشار عمومی این اطلاعات است».

همچنین ریدل در تشریح مواضع بایدن در برابر مقامات سعودی گفت: «سعودی‌ها کم کم دریافته‌اند که روزهای خوبشان رو به پایان است. فکر می‌کنم آن‌ها در تلاش هستند بفهمند باید چه کنند و به طور اخص درخصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران توسط بایدن نگران هستند».

این تحلیل‌گر مسائل اطلاعاتی با اشاره به ترس‌های بن سلمان و تفکرات پارانوئید او درباره از دست دادن قدرت گفت: «محمد بن سلمان تقریباً تمام دیدارهای خود را در شهر خیالی نئوم برگزار می‌کند. این کار یک دلیل دارد. این شهر امن‌ترین مکان برای او در این سرزمین پادشاهی است و فکر می‌کنم منعکس‌کننده نگرانی‌های او باشد. او با بسیاری از سعودی‌ها بیگانه شده است».

هفته گذشته، «پل انگلمایر» قاضی حوزه قضایی نیویورک با صدور حکمی، از نهادهای اطلاعاتی آمریکا درخواست کرد بخشی از اطلاعاتی که درخصوص قتل خاشقچی دارند، منتشر کنند.

طبق این حکم، ادعای دولت آمریکا در این خصوص که فقط «برخی اسناد» مرتبط با این جنایت را در دست دارد رد می‌کند اما افشای علنی آن‌ها را نیز خواستار نشده است.

انگلمایر در این حکم متذکر شده، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دو سال قبل به «کریس والاس» مجری شبکه «فاکس نیوز» گفته، آمریکا نوار مربوط به قتل خاشقچی را که توسط آژانس‌های اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته است، در اختیار دارد.

شهریور امسال روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا در سرمقاله خود نوشت، ترامپ با هدف خدمت به بن سلمان بارها ‌درخواست‌ها برای پیگیری پرونده ترور خاشقچی را به تعویق انداخته است.

«جو بایدن در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود، به ترور جمال خاشقچی اشاره کرد و گفت که روح وی هدر نخواهد رفت. وی همچنین وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، در روابط واشنگتن با ریاض تجدیدنظر خواهد کرد و حمایت آمریکا از جنگ یمن را پایان خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول