اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تشدید پیک زمستانه کرونا با دورهمی شب یلدا/ جمع‌های خانوادگی؛ علت ۶۰ درصد ابتلا به کرونا

اگرچه طولانی‌ترین شب سال با حضور اقوام و اعضای خانواده لذت‌بخش‌تر خواهد شد اما فراموش نکنیم تنها برای یک شب و لذت از کنار هم بودن جولان کرونا برای ماه‌های آینده را طولانی‌تر خواهیم کرد.

تشدید پیک زمستانه کرونا با دورهمی شب یلدا/ جمع‌های خانوادگی؛ علت ۶۰ درصد ابتلا به کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با در پیش بودن شب یلدا پیش‌­بینی می­‌شود تعداد مبتلایان و فوتی­‌ها افزایش یابد. براساس گفته کارشناسان جمع­‌های خانوادگی سهم بسزایی در قرمز شدن وضعیت کرونا دارد، از آنجایی که در دورهمی­‌ها بیشتر افراد مسن و دارای بیماری در معرض آسیب هستند، تأکید و درخواست کادر بهداشت و درمان از مردم این است تا امسال شب یلدای متفاوتی را داشته باشند و به جای جمع شدن در خانه بزرگترهای فامیل از طریق مجازی جویای احوال آنها باشند.

* شیرینی بلندترین شب سال را به تلخی ابدی تبدیل نکنیم/ برای سلامتی خود و خانواده‌ها شب یلدا را بدون دورهمی برگزار کنیم

در همین رابطه یک سالمند گلستانی با اشاره به برگزاری شب یلدا بدون حضور بزرگترها و اقوام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بدون تردید همه ما دوست داریم در مناسبت­‌هایی چون شب یلدا تمام اعضای خانواده کنار هم باشند اما امسال به دلیل شیوع کرونا و خستگی کادر درمانی و از سویی حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده باید از جمع­‌های خانوادگی پرهیز کنیم چه بسا همین دورهمی‌­های چند ساعته به مصیبت جبران‌ناپذیر ختم و شیرینی یک شب به تلخی یک عمر تبدیل شود.

نصرت علیمردانی با بیان اینکه حدود دو ماهی می­‌شود فرزندانم را ندیده­‌ام، افزود: به خاطر سلامتی خود و فرزندانم از آنها درخواست کردم امسال در کنار خانواده خودشان یلدا را سپری کنند تا به امید خدا این ویروس از کشور و دنیا رخت ببندد.

وی بیان کرد: سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند برای سلامتی آنها و بقیه در خانه بمانیم و امسال یلدا را متفاوت از سال­‌های دیگر برگزار کنیم.

سالمند گلستانی دیگر با بیان اینکه جمع‌­های خانوادگی و دورهمی‌­ها کانون ابتلا به کرونا هستند، اظهار کرد: معمولأ در این جمع‌­ها فاصله اجتماعی رعایت نمی­‌شود تصفیه هوا خوب نیست و اگر تنها یک نفر مبتلا به این ویروس باشد می­‌تواند به تمام اعضای خانواده و افرادی که زیر یک سقف هستند ویروس را انتقال دهد.

شهربانو دزیانی تصریح کرد: متأسفانه این ویروس در ابتدا علائمی ندارد و بسیاری از افراد مبتلا بدون علامت هستند از این رو می­‌توانند به راحتی این ویروس را به دیگران به خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمین‌ه­ای انتقال دهند.

وی گفت: کرونا به ما خیلی نزدیک است، نباید تنها یک دقیقه طولانی بودن این شب به خستگی کادر درمان افزوده کند.

سالمند گلستانی خاطرنشان کرد: با رعایت پروتکل­‌ها و پرهیز از دورهمی­‌ها می‌توان تعداد ابتلا و فوتی‌­های کرونا را مثل چند ماه پیش به حداقل رساند و به قطع زنجیره این ویروس منحوس امیدوار بود.

 جمع­‌های خانوادگی کانون ابتلا به کرونا/  بیش از نیمی از افراد مبتلا به کرونا بدون علائم هستند

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور نیز در خصوص مشکلات جمع­ های خانواگی در شیوع و افزایش کرونا گفت: با وجود گذشت چند ماه هنوز خیلی از ابعاد ویروس و عملکرد آن مشخص نیست، در واقع فضای فصلی، سرما، دورهمی و حضور در جمع‌­های کوچک و فشردگی بیشتر در مناسبت­‌هایی که باعث می­‌شود شرایط تهویه مناسب و رعایت پروتکل­‌های بهداشتی مناسب نباشد و از سویی حضور افراد مبتلا بدون علائم در جمع­‌های خانوادگی موجب تشدید ابتلا به کرونا خواهد شد.

علیجان تبرائی با بیان اینکه ۶۴ درصد از افراد مبتلا به کرونا بدون علائم بودند، افزود: جمع­‌های خانوادگی دلیل ۶۰ درصد ابتلا به کروناست از سویی ما یک جمعیت متنوع در استان داریم این جمعیت با مسافرت­‌هایی که ممکن است به جاهای مختلف در آمد و شد باشند باعث بر هم خوردن فرم جمعیتی می­‌شود و تمام این مجموعه­‌ها به رقم خوردن شرایط بد تأثیرگذار خواهد بود بنابراین باید از آسیبی که احیانآ ما را دچار مشکلات جدی کند، پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: بهترین شکل این است هیج میهمانی نداشته باشیم و فرد دیگری وارد جمع خانواده­ای که در آن هستیم را وارد نکنیم چرا که هر عامل خارجی می‌­تواند در ابتلا به کرونا تأثیرگذار باشد از سویی نباید فراموش کرد  دورهمی‌­ها تنها در خانه­‌ها نیستند بلکه در رستوران­‌ها هم امکان انتقال خیلی تسهیل می‌­یابد.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی کشور خاطرنشان کرد:کل دنیا دوباره درگیر ویروس کرونا شده است تحلیل ما این است که مردم به دلیل کمتر شدن محدودیت­‌ها ساده‌انگاری کردند و بنابراین موجب بروز جدید ویروس شد.

تبرائی افزود: در حال حاضر عملکرد این ویروس مشخص نیست هر کدام از ما به واسطه ژنتیک، سیستم ایمنی، تغذیه و کار روانی که روی خود انجام می­‌دهیم در آسیب‌پذیری ما مقابل این ویروس تأثیرگذار است.

براساس این گزارش، یلدا یکی از سنت­‌های زیبا و قدیمی ایرانیان است اگر چه در طولانی­‌ترین شب سال با جمع­‌های خانوادگی این شب لذت‌بخش‌­تر خواهد شد اما فراموش نکنیم تنها برای یک شب و لذت از کنار هم بودن جولان کرونا برای ماه‌های آینده را طولانی­‌تر نکنیم و از سویی به دور بودن پرستاران و کادر درمانی از اعضای خانواده‌­هایشان اضافه نکنیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول