اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

ناشنوایان دهدشت بیکاری را فریاد می‌زنند

کانون ناشنوایان دهدشت برای راه‌اندازی یک کارگاه کارواش نیازمند مساعدت مسؤولان و خیرین است.

ناشنوایان دهدشت بیکاری را فریاد می‌زنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، بیکاری به عنوان یک معضل اساسی در کشور محسوب می شود در سایه نبود فرصت شغلی در شهرستان جوانان تحصیل کرده و جویای کار زیادی راه کارگری در استان‌های همجوار در پیش می‌گیرند تا لقمه نانی به دست بیاورند.بیکاری جامعه معلولان اما حکایت دیگری دارد.

در حالی که جامعه معلولان و ناشنوایان برای امرار و معاش نیازمند کسب و کار و اشتغال است گوش مسؤولان کشوری از سر دلسوزی به صدای خاموش و پرحادثه معلولانی که نداشتن اشتغال را فریاد می‌زنند بدهکار نیست.

ناشنوایانی که توانایی یک فرد سالم را دارند اما در کارگاه‌ها به آنها ظلم می‌شود و با حقوق اندک مزد ساعت‌های متمادی کار آنها را پس می‌دهند.

و حالا یک ناشنوا که خود در کار دولتی مشغول است برای نجات این قشر دست به کار شده تا یاریگر دستان سخنگوی آنها شود؛ وقتی پیام سکوت پرمعنای خود را از طریق ترسیم خطوط با انگشتاهایشان در هوا بیان می کنند.

اسماعیل دژه برترین فوتسالیست آسیا و مسؤول کانون نانشوایان کهگیلویه برای راه‌اندازی یک واحد کارواش با اشتغالزایی حداقل 10 نفر از ناشنوایان همت به خرج داده و در این راه از مسؤولان و خیرین استمداد می‌طلبد.

 

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر که پیش از برای نخستین بار به نیاز عقیدتی معارفی ناشنوایان پاسخ داده و با تشکیل هیأت دلدادگان حسینی این قشر از جامعه را با مکتب عاشورا آشنا کرده بود این بار نیز آنها را به اشتغال تشویق می‌کند.

امام جمعه کهگیلویه در بازدیدی که مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان هم حضور داشتند از آنها خواست برای اشتغالزایی ناشنوایان فارغ از سخت‌گیری‌های دست و پا گیر اداری و کاغذبازی وارد عمل شوند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: متأسفم که سهمیه سه درصدی معلولان در استخدامی‌ها آنطور که شایسته است اعمال نمی‌شود.

وی اضافه کرد: حالا که ناشنوایان خود همت کردند و غیرت به خرج دادند مدیران با کار جهادی و برای باقیات و صالحات به آنها کمک کنند.

محمد شاکری در گفت‌وگو با فارس در خصوص نوع حمایت بهزیستی از اشتغال معلولان گفت: بهزیستی به دو روش از کسب و کار جامعه معلولان حمایت می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی کهگیلویه گفت: هر معلولی که پروانه کسب داشته باشد 50 میلیون تومان وام چهار درصد دریافت می‌کند.

این مسؤول تصریح کرد: اگر فعالیت آنها به صورت گروهی و در قالب کارگاهی باشد به ازای هر معلول بکار گرفته 50 میلیون وام به کارفرما پرداخت می‌شود.

وی گفت که شرط اعطای این تسهیلات پرداخت حقوق و مزایا و بیمه معلولان مشغول به کار است.

شاکری همچنین افزود: در جهت حمایت از اشتغال معلولان از مجموع 30 درصد حق بیمه کارفرما 23 درصد را بهزیستی به کارفرما برگشت می‌دهد اما شرط اجرای آن تعهد پنج ساله کارفرما برای اشتغال معلولان است.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول