اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بودجه پژوهشی ناچیز دانشگاه‌های کشور نسبت به دنیا/ لزوم تحول در نظام پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های دنیا بسیار ناچیز است و آثار پژوهشی مفید کشور نیز برخاسته از غیرت و مجاهدت اساتید و انگیزه بالای برخی از دانشجویان است که توانسته‌اند کشور را در بعضی از حوزه‌ها از وابستگی نجات دهند.

بودجه پژوهشی ناچیز دانشگاه‌های کشور نسبت به دنیا/ لزوم تحول در نظام پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جلسه بررسی موانع کاربردی‌سازی پژوهش در اصفهان به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد و رؤسای دانشگاه‌های اصفهان شامگاه پنجشنبه در نشستی مجازی به آسیب‌شناسی امر پژوهش در دانشگاه‌های اصفهان پرداختند. 

در این نشست مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سیدمهدی ابطحی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، رضا نصراصفهانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان، محمدرضا جلالی رئیس دانشگاه پیام‌نور اصفهان و جمعی از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مسؤولان اتاق بازرگانی، وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

در ابتدای نشست مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه فنی و مهندسی را مرور می‌کنیم تقریباً مرز دانش روز دنیا را در کشور مشاهده می‌کنیم اما هنگامی‌ که به صنعت مراجعه می‌کنیم با فاصله زیادی مواجه هستیم که وابستگی زیادی را به کشور تحمیل کرده است، به‌گونه‌ای که صنعت را در مقابل تکانه‌های اقتصادی و ارزی بسیار آسیب‌پذیر کرده است.

وی در ادامه به آسیب‌های پژوهش در علوم‌انسانی اشاره کرد و افزود: پژوهش‌های حوزه علوم‌انسانی باید پشتوانه تصمیم‌گیری مسؤولان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی باشد در حالی‌ که عمدتاً این پژوهش‌ها نتوانسته است ما را بهره‌مند سازد و متناسب با اهداف کشور باشد.

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: شکاف بین کاربرد و پژوهش ناشی از عدم ترجمان تکنولوژی دانش در ما است، البته دانستن، توانستن و خواستن سه رکنی است که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی این شکاف را در دانش پزشکی بسیار کم و در علوم پایه بیشتر دانست و خواهان توجه بیشتر به مقوله پژوهش در زمان تصویب بودجه شد.

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز در ادامه نشست اظهار کرد: در سیاست‌گذاری کمتر به مقوله پژوهش توجه می‌شود و همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأکید کرد.

لزوو تحول در نظام پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی

وی افزود: باید نظام پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز به کمک مجلس شورای اسلامی عوض شود تا اساتید بتوانند دانشجویان با انگیزه و توانمند را برای تحصیلات تکمیلی انتخاب کنند.

سیدمهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ابتدا به وضعیت خوب دانشگاه صنعتی در زمینه تولید آثار پژوهشی با کیفیت و ارتباط خوب با صنعت اشاره کرد و گفت: باید صنعت انگیزه بیشتری برای همکاری و اعلام نیاز خود به دانشگاه‌ها پیدا کند. 

وی در ادامه نیاز به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مجهز را لازمه پژوهش‌های کاربردی دانست و اذعان داشت: با بودجه پرداختی دولت به دانشگاه‌ها تنها می‌توان هزینه‌های جاری دانشگاه را پرداخت کرد، ابطحی همچنین یکی دیگر از پیش‌نیازهای کاربردی کردن پژوهش را همکاری مستمر صنعت و دانشگاه دانست.

رضا نصراصفهانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز ابراز داشت: در کاربردی‌سازی دانش، بزرگ‌ترین مانع عمومی‌سازی آن در جامعه است و با ذکر مثالی از صنعت ساختمان بیان کرد که در طراحی ساختمان ما از به‌روزترین نرم‌افزارهای طراحی استفاده کنیم در حالی ‌که تکنولوژی ساخت ما قدیمی است و کارگر و دیگر عوامل صنعت ساختمان از دانش و تخصص روز دنیا برخوردار نیستند.

وی در ادامه بیان کرد: قانون باید نسبت به شرکت‌هایی که با دانشگاه‌ها تعامل دارند تخفیف‌ها و مشوق‌های مالیاتی قائل شود تا شرکت‌ها برای همکاری با دانشگاه علاقه بیشتری پیدا کنند.

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد نسبت به آموزش

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز تجربه دانشگاه آزاد نسبت به درآمدزایی در امر آموزش و پژوهش را بسیار مغتنم دانست و از ارتباط خوب اتاق بازرگانی با دانشگاه‌های آزاد سخن گفت و همچنین از تغییر رویکرد این دانشگاه نسبت به آموزش صحبت کرد، به‌گونه‌ای که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دانشجو بتواند هم‌زمان با تحصیل در یک صنعت مرتبط نیز تجربه کسب کند و جزو واحدهای درسی‌اش محسوب شود.

محمدرضا جلالی، رئیس دانشگاه پیام‌نور اصفهان نیز با گلایه از عدم تخصیص پژوهانه پژوهشی اساتید خواستار توجه بیشتر مجلس شورای اسلامی نسبت به تحقق بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها شد.

امیرحسین بانکی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: وقتی با دانشگاهیان صحبت می‌کنیم در مقام ادعا از حل همه مسائل و مشکلات سخن می‌گویند اما به هنگام اجرا که با چالش‌های متعددی مواجه می‌شویم، ملاحظه می‌کنیم که آثار پژوهشی دانشگاه‌ها بسیار با نیاز و مسائل کنونی کشور فاصله دارد.

دانشگاه‌ها نسبت به حل مسائل کشور عقب‌تر هستند

وی با اشاره به دغدغه خود نسبت به مسأله جمعیت و پیگیری آن در مجلس افزود: تنها یک گروه از دانشگاه تهران بود که نسبت به ابعاد گوناگون این مسأله متمرکز شده و کار کرده بودند و ما برای استفاده از دیگر اساتید به‌ صورت شخصی با آن‌ها ارتباط گرفتیم و نهضتی در دانشگاه‌ها در قبال این مسأله نبود به گونه‌ای که احساس می‌شود دانشگاه‌ها نسبت به حل مسائل کشور عقب‌تر هستند.

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که در جلسات بعدی بتوان با حضور مسؤولان به ‌صورت هدفمند یکی از مسائل مرتبط با پژوهش را برطرف کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اظهار کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های دنیا بسیار ناچیز است و آثار پژوهشی مفید کشور نیز برخاسته از غیرت و مجاهدت اساتید و انگیزه بالای برخی از دانشجویان است که توانسته‌اند کشور را در بعضی از حوزه‌ها از وابستگی نجات دهند. 

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ح۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول