اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

از چالش حافظه تا بازی خانوادگی با «هیچی»/ بازگشت به بازی‌های خانگی در شب‌ چله

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، حال و هوای یلدا متفاوت از سال های گذشته شده و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان دورهمی های بزرگ خانوادگی را از خانواده ها سلب کرده اما می توان این شب طولانی را با انجام بازی های جذاب خانگی و در جمع کوچک خانواده جذاب تر سپری کرد.

از چالش حافظه تا بازی خانوادگی با «هیچی»/ بازگشت به بازی‌های خانگی در شب‌ چله

گروه خانواده: سال های سال است که ایرانیان شب یلدا را که طولانی‌ترین شب سال شناخته می شود تا نیمه‌های شب جشن می‌گیرند و با انداختن سفره‌های رنگین و سرشار از خوراکی‌هایی مثل خرمالو، انار،  هندوانه، باسلوق، آجیل و ... این شب را برای خود ماندگار می‌‌کنند.

رسم و آیین شب یلدا یا شب چله در گذر زمان با تغییراتی همراه بوده اما هنوز هم جلوه‌هایی از  سنت‌های ویژه‌ ایران باستان در مراسم این شب طولانی به چشم می‌خورد.

 

معمولاً هر سال با آمدن شب یلدا اعضای خانواده در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شدند و بزرگان خانواده برای حاضران فالی از حافظ می‌گرفتند و با داستان سرایی و ضرب المثل‌های زیبای قدیمی، کوچک‌تر‌ها را سرگرم می‌کردند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، حال و هوای یلدا متفاوت از سال های گذشته شده و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان دورهمی های بزرگ خانوادگی را از خانواده ها سلب کرده است.

اما می توان این شب طولانی را با انجام بازی های جذاب خانگی و در جمع کوچک خانواده جذاب تر سپری کرد، بازی هایی که می‌تواند حداقل برای یک شب تکنولوژی را از خانواده‌ها دور کند.

برای شروع باید بدانید افرادی که در یکی از بازی‌های زیر ببازند، مسئولیت شستن ظرف‌های شب یلدا با آن‌هاست. پس در این شبی که به اندازه کافی هیجان انگیز است و نیازی به چرخ زدن در فضای مجازی ندارد، گوشی‌ها را کنار بگذارید و با همه حواس‌تان مشغول بازی شوید.

چالش حافظه

شما می توانید این بازی را که مناسب گروه سنی 10 سال به بالا است، با یک گروه 4 تا 8 نفره اجرا کنید، البته بچه های کوچک تر هم می توانند به صورت نخودی وارد بازی شوند تا هم سرگرم شوند و هم دغدغه سرگرمی آنها را نداشته باشید.

برای شروع بازی باید به صورت دایره دور هم بنشینید و اولین نفری که با قرعه کشی به عنوان شروع کننده بازی انتخاب شده، با گفتن یک جمله کوتاه چالش حافظه را آغاز کند، جمله ها می تواند خیلی ساده باشد، مثلاً «رفتم مهمانی» یا «بریم گردش»، نفر بعدی باید یکجمله دیگر به جمله اول اضافه کند و ادامه بازی را به نفر سوم بسپارد، مثلاً «رفتم مهمانی و ناهار خوردم».

بازی به همین ترتیب بین نفرات حاضر ادامه پیدا می کند و هر بازیکن باید با به چالش کشیدن حافظه خودش جمله های قبلی را با یک جمله جدید ادامه دهد، در نهایت هر بازیکنی که کلمه یا جمله ای را جا بیندازد از بازی حذف می شود، برنده نهایی کسی است که تا جای ممکن جملات را بی نقص ادامه داده باشد.

شاه،دزد، وزیر

یکی از بازی های گروهی خنده دار که معمولاً هم به صورت چهار نفره انجام می شود شاه، دزد، وزیر است.

برای انجام این بازی روی 4 تکه کاغذ کلمات شاه، دزد، وزیر و جلاد را می نویسید و سپس کاغذها را تا می کنید. هر کدام از بازیکنان یک کاغذ را برمی دارند و وقتی مشخص شد هرکسی چه عنوانی دارد  بازی رسماً آغاز می شود.

در ابتدا شاه رو به دیگران می پرسد «وزیر من کیست؟» وزیر باید با نشان دادن کاغذ، خودش را به شاه معرفی کند. شاه می گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن.» حالا وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می کند که دو حالت دارد، اگر حدس وزیر درست بود که شاه فرمان شکنجه ای را به جلاد صادر می کند و جلاد هم دزد را شکنجه می کند اما اگر حدس وزیر اشتباه باشد معمولاً بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او، می گوید «به جلاد توهین کردی؟!» و شاه شکنجه ای را به جلاد می گوید تا جلاد، وزیر را تنبیه کند. شکنجه ها دردآور و همراه با خنده بوده که معمولاً سبیل آتشین یا بشین و پاشو جزو آنهاست.

پرتقال را بده!

در این بازی فعالیت فیزیکی حرف اول را می زند، چرا که قرار است تنها با زور بازو و بدون کمک گرفتن از انگشتان دست وارد یک رقابت بامزه و البته خوشمزه شوید، رقابتی با طعم پرتقال!

وسیله بازی در این سرگرمی هیجان انگیز چیزی نیست جز یک پرتقال، میوه ای که در سفره یلدا هم پیدا می شود اما اگر هم نبود می توانید جای آن را با نارنگی یا حتی سیب عوض کنید، مهم گرد بودن میوه است.

برای شروع نفراول باید با مشت کردن دست خود یک پرتقال را داخل گودی آرنجش قرار دهد، در واقع با استفاده از ساعد و بازوی خمیده، پرتقال را نگه می‌دارد.

خنده تان گرفت؟ حق دارید چون هم سخت است هم بامزه اما زمانی این بازی خنده دار تر می شود که بازیکن پرتقال را بدون افتادن به نفر بعدی تحویل دهد.

چالش این بازی در آن است که هیچ کس مجاز نیست از انگشتانش استفاده کند و پرتقال‌ها باید فقط با استفاده از ساعد و بازو از شخصی به شخص بعدی منتقل شوند. پرتقال از دست هر دو نفری که بیفتد، آنها از بازی حذف می‌شوند و برنده هر گروه کسی است که در نهایت بعد از حذف کلیه رقبا پرتقال به دست باقی‌ بماند.

یک بازی خانوادگی با «هیچی»!

خیلی از ما تجربه‌ی بازی‌های معروفی مثل اسم‌ فامیل یا پانتومیم را در جمع‌های خانوادگی داریم، اما اگر احساس می‌کنید این بازی‌ها برایتان تکراری شده ما به شما بازی جذابی را معرفی می کنیم که نیاز به وسیله خاصی هم ندارد.

«راست و یک دروغ» بازی جذابی است که افراد با هر سن و گروهی می توانند آن را بازی کنند، بنابراین اگر به شوخی و به سرکار گذاشتن دیگران علاقه‌مند هستید دست به کار شوید. اگرچه بهتر است این بازی را ۶ تا ۱۰ نفره بازی کنید اما در این شرایط که امکان دورهمی های چند نفره وجود ندارد می توانید در خانه این بازی را حتی با 3 نفر هم انجام دهید.

این بازی نه نیاز به وسیله خاصی دارد و نه برنامه ریزی خاصی می خواهد، تنها یک کاغذ و خودکار می تواند این بازی را برای شما هیجان انگیز کند.

هدف بازی این است که بازیکن مقابل باید حدس بزند کدام جمله دروغ است، بنابراین بازیکنان باید دو حقیقت و یک دروغ بگویند، برای شروع بازی هم باید افراد به صورت دایره کنار هم روی زمین یا صندلی بنشینند.

یک نفر باید به عنوان داور از بازیکنان بخواهد تا خودشان را معرفی کنند، سپس به هر نفر یک برگ کاغذ و خودکار بدهد و از آنها بخواهد تا سه جمله درباره‌ خودشان روی این برگه‌ بنویسند که دو تای آن‌ها دروغ و یکی از آن‌ها راست باشد، تنها کسی هم که از راست و دروغ بودن جملات همه‌ شرکت‌کننده‌ها خبر دارد، همان داور است.

بعد از این که بازیکنان جملات خود را روی کاغذ نوشتند، باید آن را با صدای بلند برای بقیه بخوانند تا آن‌ها بر اساس شناخت شان از بازیکن تشخیص دهند که کدام جمله راست بوده و کدام جمله دروغ، داور باید برای هر کسی که حدس درست می‌زند، دو امتیاز مثبت ثبت کند و در صورتی که کسی حدس اشتباه زد، یک امتیاز مثبت برای صاحب جمله ثبت کند.

جملات برای اینکه آن ها را به یک حقیقت یا دروغ تغییر دهید ساده هستند، می توانید جمله «دارم» را به «ندارم» یا «هستم» را به «نیستم» تغییر دهید، مثلاً من دوقلو هستم، من در دانشگاه با بهترین رتبه کلاسی فارغ التحصیل شدم، من در یک جزیره بزرگ شده ام، پدر من پلیس مخفی است، خواهر من گیاه خوار است و ... شما حتی می توانید راست و دروغ هایی در مورد توانایی ها و موفقیت های خود بگویید، مثلاً من به چهار زبان حرف می زنم، می توانم با هواپیما پرواز کنم، می توانم ویولون بنوازم، من در یک مسابقه هنری برنده شدم و...

ما به شما پیشنهاد می کنیم که بازی «دو دروغ و یک راست» را جزو گزینه‌هایی برای ساختن یلدایی سرگرم‌کننده و لذت بخش کنار خانواده در نظر داشته باشید.

بیست سوالی
در این بازی که تقریباً با قوانین آن آشنا هستید باید به دو گروه قسمت شوید، مثلاً دو گروه دو نفره.

گروه اول کلمه ای را انتخاب می کنند و این بار گروه دوم باید با پرسیدن سوالات مختلف مانند: جاندار است؟ یا تو جیب جا می شود؟ به کلمه مورد نظر دست پیدا کنند.

این بازی بیشتر شما را درگیر حس ششم می کند تا از طریق سوالاتی که می پرسید به جواب برسید، بیست سوالی می تواند حداقل چند ساعتی شما را سرگرم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول