اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ترجمه «نهج‌البلاغه» در ۵ جلد تمام شد/ ۳ جلد از شرح «صحیفه سجادیه» در راه است

حجت‌الاسلام رهبر گفت: ترجمه «نهج البلاغه» در ۵ جلد به پایان رسید، هم اکنون جلد اول که شامل ۱۰۰ خطبه با ترجمه مقابل است با نام «بر شانه های اقیانوس» در انتشارات کتاب جمکران چاپ شده و مجلدهای بعدی در حال آماده سازی و ارائه است.

ترجمه «نهج‌البلاغه» در ۵ جلد تمام شد/ ۳ جلد از شرح «صحیفه سجادیه» در راه است

حجت‌الاسلام علی رهبر از مؤلفان کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اثر جدید خود اظهار داشت: ترجمه «نهج البلاغه» در ۵ جلد به پایان رسید، هم اکنون جلد اول که شامل ۱۰۰ خطبه با ترجمه مقابل است با نام «بر شانه‌های اقیانوس» در انتشارات کتاب جمکران چاپ شده، و مجلدهای بعدی در حال آماده‌سازی و ارائه است. 

وی درباره این ۵ جلد ابراز داشت: اگر جوانان با این ۵ جلد انس بگیرند هم با بخشی از تاریخ اسلام و هم با هزار آیه و هم سخن امیرالمومنین (ع) آشنا می‌شوند. البته موضوعی کردن نهج‌البلاغه به شکل نوین حدود سه سال کار نیاز دارد. اما اثر دیگر صحیفه سجادیه در سه جلد است که به نوعی ترجمه و تببین و توضیح جدیدی خواهد بود.

حجت‌الاسلام رهبر در پاسخ به اینکه وضعیت پژوهش را در حوزه کتب دینی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطر نشان کرد: پژوهش از نظر حجم و آثار تدوین شده چشمگیر است. حتی برخی نیازهای امروزی و موضوعاتی وجود دارد که جای آن خالی بود اما به تدریج در حال تکمیل است. ولی در سال‌های اخیر متأسفانه برخی موضوعات روان بیشتر مورد توجه است. مثلاً در مساله عاشورا و برخی مقوله‌هایی که تاریخی شفاف‌تر و مضامین روان‌تر دارد پژوهش بیشتر در آن حوزه‌ها انجام شده است. اما در حالت کلی روند روبه رشد خوبی دیده می‌شود. خصوصاً اگر میزان امروزی را با ایام شروع انقلاب قیاس کنیم می‌بینیم پژوهش‌ها نسبت به ۴دهه پیش رشد کمی و کیفی بسیار عالی داشته ولی با نقطه مطلوب و نیازها فاصله داریم.

در پایان اضافه می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر متولد ۱۳۳۷هجری شمسی و عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان است. ایشان مهرماه سال ۱۳٥۳ وارد حوزه علمیه قم شده و از سال ۶۰ تدریس در حوزه و دبیرستان‌ها را آغاز کرد، از سال هفتاد در دانشگاه‌ها و صدا و سیمای سراسری و استانی به نشر معارف اسلامی پرداخت. 

وی بیش از ۷۰مقاله و ۱۶ کتاب را به رشته تحریر درآورده، کتاب‌های این نویسنده عبارتند از: قطره‌ای از فرات عاشورا، همسایه آفتاب، پیراستن و آراستن، باغ باشم از قناری پر شوم، سفری به ژرفای دریا، تفسیرموضوعی نهج البلاغه، اخلاق اسلامی (شرح موضوعی نهج البلاغه)، بی تو هیچکس، پرتوها، تمام زندگی، هفتاد مشعل، بیم موج، سِحرِ سَحَر، از سکّوی شعبان، بر شانه‌های اقیانوس و...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول