اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کرونا در آخرین روز پاییز هم رودست خواهد زد؟/ شب چله امسال «دور از هم» و یلدای ۱۴۰۰ «دورهم» باشیم

متأسفانه هر وقت که مردم به بهانه‌های مختلف، از رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی طفره رفتند، شرایط بیماری در کشور وخیم شد و ما شاهد سرعت روند صعودی افراد مبتلا و جان باختگان بودیم.

کرونا در آخرین روز پاییز هم رودست خواهد زد؟/ شب چله امسال «دور از هم» و یلدای ۱۴۰۰ «دورهم» باشیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حدود ۱۰ ماه است که مشغول جنگ با کرونا هستیم. گاهی او حمله می‌کند و پیروز می‌شود و گاهی ما پاتک می‌زنیم و او عقب نشینی می‌کند. این جنگ همچنان ادامه دارد و تا کنون نیز تلفات زیادی داشته‌ایم که اگر کمی بیشتر مراقب بودیم، شاید تعداد جان باختگان و بیماران ما، از آمارهای کنونی کمتر بود.

از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا، همواره بر این نکته تاکید می‌شد که این ویروس، وحشی و چموش است و نمی‌توان از رفتار آن با خبر شد. همین موضوع باعث شد تا دست‌اندرکاران حوزه سلامت، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان مهم‌ترین راهکار مقابله با این بیماری، تاکید کنند.

تکرار تجربه تلخ کرونایی

موضوع کرونا ویروس از اسفند ۹۸ در ایران، جدی و خطرناک شد. به طوری که هراس از این بیماری به حدی جدی بود که همگان قید دید و بازدیدهای سال نو را زدند و در خانه ماندند. همین طور، روز طبیعت را با نرفتن به طبیعت، برای خود خاطره‌انگیز ساختند. اما، با فرا رسیدن اردیبهشت، به یکباره وضعیت به هم ریخت و ما شاهد سیر صعودی بیماری و افزایش افراد مبتلا و جان باختگان بودیم.

در چنین شرایطی بود که مسئولین وزارت بهداشت، خواستار جدی‌تر شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند تا از روند افزایشی بیماری کرونا در کشور جلوگیری شود که البته چنین شرایطی پیش آمد تا اینکه به تعطیلات خرداد ۹۹ رسیدم و بعد از آن بود که دوباره روند صعودی بیماری در کشور، نگران کننده شد.

متأسفانه هر وقت که مردم به بهانه‌های مختلف، از رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی طفره رفتند، شرایط بیماری در کشور وخیم شد و ما شاهد سرعت روند صعودی افراد مبتلا و جان باختگان بودیم. این وضعیت در پاییز به اوج خود رسید و به یکباره با موج سهمگینی از بیماری مواجه شدیم. تا جایی که وضعیت کشور فراتر از قرمز اعلام شد و تخت‌های بیمارستانی جوابگوی تعداد بیماران نیازمند بستری نبودند و همین طور شرایط بخش‌های آی سی یو نیز بدتر از بخش‌های عادی شد و بیمارستان‌ها با کمبود دستگاه‌های اکسیژن ساز مواجه شدند.

در چنین شرایطی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم گرفت از اول آذر ۹۹، دو هفته تعطیلی را برای شهرهای قرمز کرونایی اعلام کند.

هشدار وزیر بهداشت

در همین حال، سعید نمکی وزیر بهداشت، نسبت به وضعیت بیماری کرونا در فصل زمستان ابراز نگرانی کرد و گفت: اولین نگرانی بنده، رودستی است که از ویروس در اردیبهشت ۹۹ خوردیم. آن خاطره تلخ و دردناک برای من و همکارانم، همواره ملال‌آور است که به محض اینکه شرایط را عادی پنداشتیم و همه چیز را رها کردیم، دوباره گرفتار شدیم.

وی افزود: باید بدانیم که کرونا، ویروس پیچیده‌ای است و به مراتب پیچیده‌تر از اردیبهشت است، شدیدتر و زودتر ما را گرفتار می‌کند و سنین پایین‌تر را با تابلوی پیچیده‌تر و گرفتار کننده‌تر به بستر بیماری و مرگ می‌برد. بنابراین، اگر بخواهیم عادی انگاری کنیم، زمستانی بسیار سخت‌تر از پاییز را خواهیم داشت و این اولتیماتومی است به همه کسانی که میل به ساده انگاری و عادی پنداری دارند که بدانند ما اگر فراموش کنیم که ویروس، خطرناک و پیچیده است و در بازی مستمر آماده گل زدن در دقیقه ۹۰ است، باز هم گرفتار پیک‌های خطرناک بیماری خواهیم شد.

نگرانی از طولانی‌ترین شب سال

حالا و در آستانه ورود به فصل زمستان، نگرانی‌ها بابت شب یلدا، خودنمایی می‌کند. در حالی که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، عنوان کرده است که ۵۱ درصد موارد انتقال ویروس از دورهمی های خانوادگی است، اما برخی شنیده‌ها حاکی از برنامه ریزی و تدارک برخی از هموطنان برای شب نشینی و دورهمی در طولانی‌ترین شب سال هستند.

آن طور که گفته می‌شود، از مدت‌ها قبل برخی از کافه‌ها و رستوران‌های زیرزمینی، باغ تالارهای اطراف شهرها و…، برای شب یلدا رزرو شده‌اند و این می‌تواند زنگ خطری برای همه ما باشد که می‌خواهیم یلدای ۱۴۰۰ هم دورهمی داشته باشیم.

توصیه‌های جامعه پزشکی

برگزاری دورهمی های خانوادگی به شدت می‌تواند دوباره بیمارستان‌ها را شلوغ کند. سید محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، توصیه جامعه پزشکی به مردم را پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا دانست و گفت: عده زیادی از بیمارانی که پای آنها به آی سی یو باز شده اعضای یک خانواده هستند که به علت دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند و عده زیادی از این افراد فوت شده‌اند.

در همین حال، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، هرگونه عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را منجر به وقوع پیک‌های بعدی بیماری در زمستان عنوان کرد و گفت: تجربه ثابت کرده که هر بار به دنبال عادی انگاری شرایط و عدم رعایت‌ها، پیک‌های شدید بیماری رخ داده و هر پیک نسبت به پیک قبلی بیماری شدیدتر بوده است.

رعایت پروتکل‌های دورهمی یک شوخی است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که از دورهمی های شب یلدا خیلی هراس داریم، گفت: رعایت پروتکل‌ها در دورهمی های خانوادگی و…، یک شوخی و مسخره است. چون بالاخره در یک فضایی از خانه دور هم می‌نشینیم و موقع غذا خوردن هم ماسک نداریم. پس نمی‌توان ادعا کرد که پروتکل‌ها را در دورهمی های خانوادگی رعایت می‌کنیم.

حریرچی با عنوان این مطلب که هر کدام از مرگ‌های کرونایی یک تراژدی غم‌انگیز برای کادر درمان است، گفت: اگر ۱۰ درصد خانوارها شب نشینی‌های دورهمی داشته باشند جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌شود که بسیار خطرناک است.

شب چله امسال «دور از هم» و یلدای ۱۴۰۰ «دورهم» باشیم

شاید اگر شب یلدای امسال را دور از هم به صبح برسانیم، می‌توان انتظار داشت کسی از جمع خانواده ما کم نشود و یلدای ۱۴۰۰ را به یاد تلخی‌های روزهای کرونایی، به صبح برسانیم. اما، اگر بخواهیم قید پروتکل‌ها را زده و دورهمی برپا کنیم، سال آینده همین جمع دور هم نباشند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول