اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نخ‌های دانش‌بنیان سلامتی هدیه می‌دهند

تولید انواع نخ‌‌های صنعتی هدفی است که به ایجاد شرکتی دانش‌بنیان منجر شد. امروز ظرفیت تولید این گروه صنعتی بیش از 17 هزار تن در سال است.

نخ‌های دانش‌بنیان سلامتی هدیه می‌دهند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، شرکت تولیدی تهران زرنخ سال 70 با هدف تولید انواع نخ در ظرافت‌های مختلف به صورت مات، نیمه‌مات و براق و همچنین رنگی شکل گرفت. درحال حاضر ظرفیت تولید این گروه صنعتی بیش از 17 هزار تن است که با راه‌اندازی فازهای بعدی این ظرفیت به 25 هزار تن در سال خواهد رسید.

جواد طهرانی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، نخ پلی آمید با قابلیت نشر پرتو فروسرخ یکی از محصولات این مجموعه فناور است. پرتو فروسرخ یک پرتو الکترومغناطیس با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است. این پرتو با طول موج کمتر از 5/1 میکرون از پوست عبور می‌کند و مابقی جذب شده و سبب گرم شدن پوست و نسوج سلولی زیر جلدی می‌شود. ورود پرتو فروسرخ سبب گشاد شدن مویرگ ها، افزایش خون رسانی و انتقال اکسیژن به سلول‌ها می‌شود.

وی افزود: نخ پلی‌آمید خنک کننده محصول دیگر ما است. الیاف این نخ دارای سطح مقطع غیرمدور است. وجود کانال‌های میکرومتری در الیاف سبب افزایش موئینگی و انتقال سریع رطوبت می‌شود. تبخیر رطوبت از سطح پارچه فرایندی گرماگیر است. بنابراین گرمای لازم برای تبخیر از سطح پوست تامین شده و منجر به کاهش دمای سطح پوست می‌شود.

به گفته طهرانی، نخ پلی‌آمید ضد میکروبی، نخ پلی‌استر خنک‌کننده نخ پلی‌آمید استاندارد و نخ پلی‌استر استاندارد از دیگر محصولات این شرکت است.

در این واحد، نـخ نیمـه آرایش یافته نایلون و پلی‌استر در فرآینـد ذوب ریسی با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و تحت کنترل مکانیزه تولید می‌شود. تولید انواع نخ رنگی با استفـاده از مستـربـچ‌هـای رنگی در مرحله تولید الیاف وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول