اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

90 درصد اراضی ملی آذربایجان‌ غربی طی سال جاری سنددار می‌شود/ پیشتازی استان در اجرای «کاداستر»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان ‌غربی گفت: آذربایجان‌ غربی در زمینه اجرای طرح کاداستر (قانون جامع حدنگار)، در رتبه برتر کشوری قرار دارد و امسال تلاش می‌شود ۹۰ درصد از اراضی ملی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته و سنددار شوند.

90 درصد اراضی ملی آذربایجان‌ غربی طی سال جاری سنددار می‌شود/ پیشتازی استان در اجرای «کاداستر»

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هادی قاسمی در نشست خبری با بیان اینکه طرح کاداستر و سنددار کردن اراضی ملی در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارد و تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تمام اراضی ملی تحت پوشش طرح کاداستر قرار گیرد، اظهار داشت: با اجرای طرح کاداستر تفکیک اراضی شخصی و ملی مشخص خواهد شد و از سوی دیگر اجرای این طرح مانع از سوء استفاده برخی سودجویی‌ها و تصرف‌های غیرقانونی در عرصه‌های ملی می‌شود و دولت می‌تواند ضریب کنترل و صیانت از عرصه‌های منابع ملی را بیش از پیش ارتقاء دهد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود ۹۰ درصد از اراضی ملی استان تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته و سنددار شوند، تصریح کرد: از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار اراضی ملی استان تا انتهای سال ۹۸ تنها ۵۴۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته بود که در ۹ ماه امسال این میزان با افزایش یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح کاداستر اراضی ملی در شهرستان‌های سلماس و چالدران خاتمه یافته است، عنوان کرد: امسال جشن انفال در ۱۰ شهرهای سلماس، چالدران، مهاباد، شوط، پلدشت، بوکان، میاندوآب، مهاباد، چایپاره و شاهین دژ با اتمام طرح کاداستر برگزار می‌شود.

قاسمی کم شدن اطاله دادرسی، امینت سرمایه‌گذاری، صیانت از اراضی ملی، دسترسی آسان و سهل به نقشه اراضی ملی را از مهمترین مزایای اجرای این طرح برشمرد و افزود: امسال طرح کاداستر در مناطق جنگلی سردشت و پیرانشهر که سرمنشا جنگل‌های زاگراس هستند نیز خاتمه می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۱۰۶ هزار هکتار اراضی ساحلی در شهرهای نقده و میاندوآب، وجود دارد خاطرنشان کرد: تاکنون از این میزان ۹۶ هزار هکتار سنددار شده و مابقی تاپایان سال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر، مانعی جدی و مطمئن برای جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی خواهد بود، عنوان کرد: با اجرای طرح کاداستر خواهیم توانست تمام اسناد مالکیت اراضی ملی را با تعیین حدود دقیق استخراج و سند تک برگی برای آن‌ها صادر کنیم.

قاسمی از اجرای طرح آبخیزداری در ۲۴۰ هزار هکتار از مراتع استان تا دی ماه سالجاری خبر داد و یادآور شد: این میزان تا پایان امسال باید به ۲۶۰ هزار هکتار برسد که با رویکرد تاکید بر کشت گیاهان دارویی در دست اجرا است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور ۳۲ هزار همیار طبیعت جذب سامانه همیار شده‌اند که استان با ۱۲ هزار و ۱۷۴ نفر رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: جلوگیری از تخریب اراضی ملی و مرتعی، صیانت از منابع خدادادی به همراه حفاظت از جنگل‌ها و نیز فرهنگ‌سازی در بین مردم برای مشارکت در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی از مهمترین رویکرد جذب همیار طبیعت است.

قاسمی اذعان کرد: طرح ۹ در ۹۹ و طرح‌های محوری به‌عنوان اقدام عملی و نقشه راه مجموعه منابع طبیعی طی امسال به شمار می‌آیند که با اجرای این طرح‌ها شاهد جهش تولید در فعالیت‌های منابع طبیعی در تمام بخش‌ها خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: کاداستر اراضی ملی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی و ذخیره گاه‌ها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره برداری از مراتع و جذب همیاران طبیعت ، اجرای طرح مبارزه با افت جوانه خوار بلوط، توسعه و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی، ارتقای پوشش حفاظتی با تاکید بر بلوک بندی مناطق بحرانی و اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری جز این ۹ محور به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول