اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

آغاز اولین نمایشگاه کتاب مجازی در کرمان با ۹۴هزار عنوان و ۴۸۸ ناشر

دهقانکار در آیین افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب استانی جنوب کرمان گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب کرمان شاهد حضور و مشارکت ۴۸۸ ناشر از سراسر کشور و عرضه بالغ بر ۹۴هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه هستیم.

آغاز اولین نمایشگاه کتاب مجازی در کرمان با ۹۴هزار عنوان و ۴۸۸ ناشر

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب استانی جنوب کرمان، صبح امروز (۲۹ آذر ماه) با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و ابوذر عطاپور وزیری فرماندار جیرفت از طریق فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.  

* نکات مثبت نمایشگاه مجازی کتاب

حسین اسحاقی در این آیین با  اشاره به برگزار نشدن حدود دو هزار نمایشگاه به واسطه شیوع ویروس کرونا در دنیا گفت: به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیرساخت‌های نمایشگاه‌های مجازی کتاب در حال انجام است و نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان به عنوان اولین نمایشگاه مجازی کتاب کشور از ۲۹ آذر ماه تا ۳ دی ماه برگزار می شود.

اسحاقی افزود: مردم جنوب کرمان از ۲۳ تا ۲۸ آذر ماه برای دریافت «یارانه اعتباری خرید کتاب» ثبت‌نام کرده‌اند و این روند تا امروز نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان به نکات مثبت نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: همه مردم کرمان حضور گسترده‌ای در نمایشگاه مجازی کتاب خواهند داشت؛ این درحالی است که تعدادی از مردم از شهرهای اطراف استان کرمان امکان حضور در نمایشگاه کتاب فیزیکی را برای خرید کتاب نداشتند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب، با همکاری شرکت ملی پست ایران امکانی فراهم شده است که مردم به صورت رایگان کتاب‌های خریداری شده را دریافت کنند. از دیگر امتیازات این نمایشگاه، حضور ناشران برجسته کشوری است که مردم می‎توانند از آنها کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.

اسحاقی  به نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایشگاه مجازی کتاب استانی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: از فضای شهری، بیلبوردها و استندهای شهری بهره بردیم؛ به طوری که بیش از ۹۰درصد مردم کرمان از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاع پیدا کرده اند. همچنین، حضور در برنامه‌های زنده رادیویی و تلویزیونی و استفاده از ظرفیت‌های خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، نشریات و مجله‌ها از جمله شیوه‌هایی است که برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه مجازی کتاب از آنها استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰هزار پیام صوتی به تلفن‌های ثابت و همراه در حال ارسال است تا همه مردم در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی قرار بگیرند.

اسحاقی در پایان با ابراز امیدواری از حضور حداکثری مردم در نمایشگاه  مجازی کتاب استانی جنوب کرمان گفت: تجربه حضور مردم در نمایشگاه کتاب فیزیکی  نشان می‌دهد مردم از نمایشگاه کتاب مجازی نیز استقبال  شایسته‌ای خواهند کرد.

* برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و بهره‌مندی همه مردم جنوب کرمان از امکان خرید کتاب

در ادامه این آیین، ابوذر عطاپور وزیری فرماندار جیرفت، آغاز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان را یک رخداد فرهنگی ارزشمند دانست و گفت: جنوب کرمان مردمی فرهیخته، فرهنگ‌ساز و نخبه پرور با تاریخ و قدمت کهن دارد. استقبال مردم کرمان از نمایشگاه کتاب فیزیکی در سال‌های گذشته نشان از غنی بودن فرهنگ مردم است.

عطاپور وزیری یکی از نکات برجسته دولت دوازدهم را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: این حوزه بستر مناسبی برای برگزاری مجازی رویدادهای فرهنگی در شرایط گسترش و وجود ویروس کرونا فراهم می‌کند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و بهره‌مندی همه مردم جنوب کرمان از امکان خرید کتاب اتفاقات خوبی در پیش خواهد بود.

* مشارکت ۴۸۸ ناشر از سراسر کشور در نمایشگاه مجازی کرمان

در ادامه این مراسم، ایوب دهقانکار با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلان کشور، تحقق دولت الکترونیک و تلاش تمام قوا برای تحقق آن است، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید وزیر محترم بر این است که عرصه فرهنگ در فضای سایبری و مجازی خود را روزآمد کند و از فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شوند. ما با این نگاه، در خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش کردیم در حوزه نشر و صنعت فرهنگ مکتوب بتوانیم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم که از جمله مصادیق آن برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به صورت مجازی است.  

دهقانکار گفت: چگونه می‌توانیم بستری که به واسطه شرایط ناخواسته کرونا فراهم شده را به یک فرصت تبدیل کنیم تا نقاط ضعف و تهدید به نقاط قوت و فرصت تبدیل شوند. صرف‌نظر از اینکه میزان مطالعه کشور چگونه است می‌توان گفت مردم کشور ما به واسطه غنای تمدنی ایرانی-اسلامی اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش هستند؛ سرانه مطالعه در کشور ما در قیاس با سایر کشورها صرف‌نظر از شاخص‌های متفاوتی که برای اندازه‌گیری وجود دارد، یک عامل مهم، عدم سهولت در دسترس‌پذیری کتاب است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه مجریان برگزاری، ناشران و مردم، سه ضلع اصلی نمایشگاه‌های مجازی کتاب هستند، گفت: ما به عنوان مجری تلاش کردیم کتاب به سهولت در دسترس مردم قرار بگیرد. از مردم به عنوان ضلع سوم آسوده خاطر هستیم و می‌دانیم همانند نمایشگاه‌های کتاب فیزیکی از نمایشگاه مجازی نیز استقبال می‌کنند؛ در نمایشگاه کتاب فیزیکی سال گذشته در جنوب کرمان شور و شوق مردم برای خرید کتاب را شاهد بودیم.

دهقانکار ادامه داد: خانه کتاب و ادبیات ایران در معتبرترین نمایشگاه‌های مجازی سراسر دنیا شرکت فعال داشت و سعی کرد با این نگاه که قرار است خودمان میزبان ضیافت مردم و ناشران خارج از کشور باشیم از تجربه کشورها در مقابله با این پدیده جدید استفاده کنیم. صنعت نشر ایران توانست در نمایشگاه مجازی کتاب پکن جزو ۱۰ شرکت‌کننده برتر  باشد. حتی در کشورهایی که حضور در نمایشگاه‌های کتاب آن جزو اولویت‌های ما نبود شرکت کردیم؛ به عنوان نمونه در نمایشگاه کتاب اندونزی شرکت کردیم که اگر شرایط عادی سال‌های گذشته بر دنیا حاکم بود جزو اولویت‌های حضور ما نبود. اما نمایشگاه مجازی شرایطی فراهم کرد که در این نمایشگاه هم شرکت کنیم.  ناشران و طرح‌های حمایتی از جمله طرح گرنت توفیق‌های خوبی در این نمایشگاه‌ها کسب کردند.

وی بیان کرد: تلاش کردیم میزبان خوبی در ضیافتی که حول محور کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود، باشیم. توانستیم طبق زمان‌بندی اعلام شده شاهد برپایی اولین نمایشگاه مجازی کتاب کشور باشیم. اولین‌ها در خاطره می‌ماند؛ جنوب کرمان افتخارات زیادی در فرهنگ و  تمدن دارد و این اتفاق هم در دفتر افتخارات این استان ثبت  می‌شود.

دهقانکار عنوان کرد: در هفتمین نمایشگاه کتاب فیزیکی در کرمان که سال گذشته برگزار شد، ۱۷۲ ناشر شرکت کردند اما در نمایشگاه مجازی کتاب شاهد حضور و مشارکت ۴۸۸ ناشر از سراسر کشور هستیم؛ افزایش چندبرابری که شایسته است نگاه جدی به آن شود. بالغ بر ۹۴هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی به یارانه اختصاص یافته به نمایشگاه مجازی کتاب استانی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: یارانه نمایشگاه با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰درصد تا سقف ۲۰۰هزار تومان است و مردم جنوب کرمان از تخفیف ۱۰درصد نمایشگاه هم بهره‌مند می‌شوند. در کنار این یارانه‌ها، با حمایت دکتر محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه‌های مجازی مردم برای دریافت کتاب هزینه‌ای پرداخت نکنند و هزینه ارسال کتاب برای آنها رایگان خواهد بود.

دهقانکار با اشاره به همکاری شرکت ملی پست ایران گفت: شرکت ملی پست ایران به صورت مستقیم با ما در ارتباط هستند تا ارسال کتاب به دست مردم به نحو مطلوب و شایسته صورت بگیرد و خدشه‌ای ایجاد نشود. همچنین از ناشران انتظار داریم مردم جنوب کرمان را چشم انتظار نگذارند و در اسرع وقت نسبت به ارسال کتاب‌ها به شرکت ملی پست ایران اقدام کنند تا پست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کتاب‌ها را به دست مردم برساند.

وی در پایان گفت: نمایشگاه مجازی کتاب استانی جنوب کرمان از امروز (۲۹ آذر ماه) آغاز به کار کرده و مردم جنوب کرمان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه کتاب‌ها را انتخاب و سفارش دهند.  همچنین از بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل نمایشگاه‌های مجازی کتاب تشکر می‌کنیم که همیشه در کنار ما هستند و کمک می‌کنند تا ضیافت بزرگ فرهنگی به خوبی برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول