اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تظاهرات ضد دولتی در سودان در سالگرد انقلاب 19 دسامبر

پایتخت سودان و چند استان دیگر این کشور، امروز در دومین سالگرد انقلاب دسامبر که به سرنگونی دولت
«عمر البشیر» منجر شد، شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی بود.

تظاهرات ضد دولتی در سودان در سالگرد انقلاب 19 دسامبر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز (شنبه - ۱۹ دسامبر) همزمان با دومین سالگرد آغاز تظاهرات میلیونی سال ۲۰۱۸ در سودان و انقلاب علیه حکومت «عمر البشیر»، در پایتخت این کشور و برخی دیگر از استانهای آن تظاهرات‌های پراکنده‌ ضد دولتی برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، علاوه بر ساکنان چند منطقه در خارطوم،  ساکنان «حلفا الجدیدة» در «کسلا» و «الضعین» در شرق دارفور نیز به خیابان‌ها آمدند و خواستار اصلاح روند انقلاب کشورشان و تحقق اهداف آن شدند.

بنا بر این گزارش، در منطقه «الصحافه» در جنوب خارطوم، شماری از معترضان، با به آتش‌کشیدن لاستیک خودروها شعار «مردم خواستار سقوط نظامند» را سر دادند. در «الفتیحاب» در محله «ام درمان» در کرانه غربی رود نیل نیز طرفداران حزب «الشیوعی» (کمونیست) سودان شعار سرنگونی دولت سودان را سر دادند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «19 دسامبر 2020 برای حل مشکل اقتصادی»

در ادامه این گزارش آمده است: در منطقه حلفا الجدیده در کسلا نیز، معترضان، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «سرنگونی برای همه (طبقه سیاسی)»، «دیگر بس است، حکومت باید سقوط کند»، «نه به سکولاریسم..نه به گرانی».

معترضان در میدان اصلی منطقه الضعین در شرق دارفور نیز خواستار سرنگونی دولت انتقالی به نخست‌وزیری «عبدالله حمدوک» شدند.

پیام تبریک رئیس شورای حاکمیتی سودان در دومین سالگرد انقلاب دسامبر 

 از سوی دیگر «عبد الفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان در توییتی به مناسبت دومین سالروز انقلاب دسامبر ۲۰۱۸ و سقوط دولت عمر البشیر بر حفظ دستاوردهای این انقلاب تأکید کرد و فرا رسیدن دومین سالگرد این انقلاب را به مردم این کشور تبریک گفت. 

البرهان در ادامه تأکید کرد: در بزرگداشت انقلاب دسامبر بار دیگر بر این امر که تجدید پیمان می‌کنیم که نیروهای مسلح همچنان ضامن و حامی انقلاب و دستاوردهای آن باشند.

پیشتر چند حزب و گروه ‌سیاسی در سودان از جمله حزب «الشیوعی» و برخی کمیته‌های مقاومت این کشور برای برپایی یک تظاهرات میلیونی ضد دولتی در نوزدهم دسامبر جاری فراخوان داده‌ بودند.

در این فراخوان‌ها از شهروندان سودانی خواسته شد که لغو سند قانون اساسی فعلی سودان و براندازی حکومت انتقالی سودان در دو بخش نظامی و مدنی آن را مطالبه کنند.

«جعفر حسن» یکی از رهبران ائتلاف «قوی الحریه و التغییر سودان» ابراز امیدواری کرد که دومین سالگرد انقلاب دسامبر روز ارزیابی دستاوردهای حکومت و شکست‌های آن باشد.

او با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در تظاهرات برای دفاع از انقلابی است که همین مردم صاحبان واقعی آن هستند، گفت: «ما باید بدانیم چه اهدافی از انقلاب محقق شده و کدام نشده است.»

این رهبر ائتلاف الحریه و التغییر سودان درعین حال گفت: «هنوز عناصری از نظام سابق به دنبال سوء استفاده از هر مناسبت و اعتراضی برای نفوذ در آن و ایجاد خرابکاری هستند؛ اما جوانان سودانی بسیار آگاه هستند و ما امیدواریم که در جریان این تظاهرات مشکلی پیش نیاید زیرا ما به امنیت نیاز داریم.»

 اعتراض‌های مردمی در سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) و در پی افزایش قیمت نان و سوخت در این کشور آغاز شد و در نهایت این اعتراضات چند ماهه به برکناری عمر البشیر در اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸ منجر شد.

پس از سرنگونی عمر البشیر، شورای نظامی حاکم بر لیبی حکومت دو ساله انتقالی را تشکیل داد که بین نظامیان و احزاب مدنی تقسیم شده است.

تنها اتفاق برجسته در سودان از زمان روی کار آمدن نظامیان در این کشور، سازش با رژیم صهیونیستی است که با مخالفت بسیاری از احزاب سودان همراه شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول