اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جمع نشویم تا کم نشویم

امسال همزمانی روز پرستار و شب یلدا در شرایط کرونایی جامعه قطعا این پیام را به ما می دهد که برای هدیه به پرستاران و کادر بهداشت و درمان از دورهمی یلدا منصرف شده و باور کنیم مراسم شب یلدا به صورت مجازی خیلی خاطره انگیزتر از سال های قبل خواهد شد.

جمع نشویم تا کم نشویم

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- این روزها پویش" جمع نشویم تا کم نشویم" و «  شیرینی یلدا را با دورهمی تلخ نکنیم» ، « خانه یا مریض خانه» در فضای مجازی بین کاربران دست به دست می شود، پویشی که در مورد دورهمی شب یلدا هشدار می دهد که این دورهمی یلدایی ممکن است باعث از دست رفتن عزیزی در خانواده ها شود. در سال های گذشته همیشه بر دورهمی یلدا در کنار بزرگترها، احترام به والدین و دید و بازدید و دورهمی اعضای خانواده و فامیل تاکید می شد ولی امسال کرونا ویروس شرایط و معادلات را تغییر داده و هر نوع جمع شدن در کنار همدیگر را ممنوع کرده است.

طی یک ماه گذشته کرونا هر روز حدود 500 خانواده ایرانی  و صدها هزار خانواده را در دنیا داغدار می کرد اما محدودیت‌های کرونایی و منع ترددها در هفته‌های اخیر منجر به کاهش نزولی آمار ابتلا، بستری و فوت به علت کووید ۱۹ شده و پس از ماه‌ها بالاخره  دو، سه روز گذشته  آمار فوت روزانه به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است. ولی قطعا این آمار شکننده است. اگر به خیال اینکه تعداد فوتی ها و بستری شده ها کاهش یافته بخواهیم دورهمی یلدا را مانند سال های گذشته تا پاسی از شب در کنار هم جشن بگیریم.

امسال همزمانی روز پرستار و شب یلدا در شرایط کرونایی جامعه قطعا این پیام را به ما می دهد که برای هدیه به پرستاران و کادر بهداشت و درمان از دورهمی یلدا منصرف شده و برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی را به همدیگر پیشنهاد دهیم.

به همدیگر یادآوری کنیم به احترام خدمات مدافعان سلامت به ویژه پرستاران صبور و فداکار امسال یلدای مجازی خیلی خاطره انگیزتر و به یادماندنی تر خواهد بود اگر دورهمی یلدایی خود را با استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی و به صورت گفتگوی تصویری با اعضای فامیل برگزار کنیم.

از آن جایی که افراد ناقل ویروس کرونا هیچ علائمی ندارند چه بسا در این دورهمی ها یک فرد ناقل چند خانواده را مبتلا می کند و بعد از چند روز علائم آن بروز کرده و باز هم سیل انبوه مراجعان به مراکز درمانی بیشتر و بیشتر می شود و کادر بهداشت و درمان را با خستگی مضاعفی روبه رو می شوند.

تصمیم با ما است  

در مورد افزایش یا کاهش آمار ابتلاء  به کرونا ویروس تصمیم با خود ما است اگر مسئولانه تر عمل کرده هر کدام از ما به نوبه خود موارد بهداشتی را رعایت کرده، رفت و آمدها را به حداقل رسانده، فاصله یک متری از همدیگر را رعایت کرده، در تجمع ها حضور نداشته و همیشه ماسک بزنیم می توان به قطع زنجیره کرونا ویروس امیدوار بود و تا حد زیادی به کادر بهداشت و درمان کمک کنیم.

آمار مرگ و میر در اثر بیماری کرونا در کشور از مرز 53 هزار نفر عبور کرده است و این رقم پایینی نیست. در کنار هموطنان عزیزی که چراغ زندگیشان خاموش شده است طبق آمار اعلام شده حدود ۴۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان نیز شهید شده اند. از دست دادن نیروهای متخصص در حوزه سلامت را نمی توان به راحتی جبران کرد.

 

کرونا به شب یلدا رسید

در شرایطی که موج سوم کرونا فروکش کرده است، کارشناسان نظام سلامت نگران هستند که همین دورهمی‌های یلدایی، سرآغاز یک موج تازه کرونا در زمستان باشد.

«کرونا به شب یلدا رسید»، «نگرانی از خیز کرونا در شب یلدا»، این ها عناوین و تیترهای اخبار هشداردهنده مسئولان وزارت بهداشت و بسیاری از فعالان جامعه پزشکی است پزشکانی که هر روز با خیل زیادی از بیماران کرونایی در تماس بوده و عوارض این بیماری را از نزدیک مشاهده می کنند به افراد دیگر که سالم یا ناقل ویروس هستند هشدار می دهند تا در شب یلدا از تجمع اعضای فامیل در یکجا پرهیز کنند. همه این هشدارها حاکی از این است اگر دورهمی های خانوادگی برگزار شود بیماری، دو هفته دیگر خیز خواهد داشت. دورهمی‌های یلدایی موج طولانی اپیدمی کرونا را ایجاد می‌کند.

بازخوانی صحبت های دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت بیانگر این است که اولین و مهم ترین عامل که بر میزان مرگ و میر کرونا تاثیر دارد سن بیماران است و هشدارهای مبنی بر پرهیز از دورهمی ها در واقع  مراقبت کردن از افراد میانسال در خانواده ها است.

معاون درمان وزارت بهداشت طی روزهای اخیر اعلام کرده است«همراهی مردم در رعایت پروتکل ها و کاهش حضور در اجتماعات  طی هفته های اخیر باعث روند کاهشی بیماری شده است. یکی از دلایلی که گفته می شود از تجمعات خانوادگی پرهیز شود، این است که معمولا خانواده ها سالمند محور هستند و باید توجه جدی به این افراد کرد.

حدود ۱۲ درصد بیماران سن بالای ۸۰ سال و حدود ۳۶ درصد سن بین ۶۰ تا ۸۰ سال دارند و ۷۳ درصد فوتی‌ها مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است، از این رو با حفظ افراد مسن می‌توانیم مرگ و میر را تا ۷۰ درصد و بیشتر کاهش دهیم. توجه ما نسبت به افراد سالمند باید بیشتر شود، زیرا آن‌ها شکننده هستند و وقتی  مبتلا می‌شوند متاسفانه احتمال فوت شان بیشتر می‌شود.»

رفتار این ویروس  خطرناک به رفتارهای اجتماعی ما بستگی دارد، هر زمان تعداد تجمعات کاهش یافته

بار بیماری کمتر شده است اما با شیوع ساده انگاری و عادی پنداری روند بیماری رو به افزایش می‌رود و همان طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرده « ثابت شده است هر نوع برگزاری دورهمی خانوادگی قطعا منجر به بیماری و مرگ می شود.»

هر چقدر میزان ورودی بیمارستان ها در اثر کرونا زیاد شود میزان فرسودگی کادر درمان افزایش پیدا خواهد کرد و آمار شهدای سلامت بالاتر می رود. هر چند آمارهای هفته گذشته روند کاهشی دارد ولی قطعا این آمار شکننده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد بنابراین  تنها راه قطع زنجیره کرونا تشدید قرنطینه  و منع عبور و مرور و جلوگیری از تجمع و دورهمی است.

در طی این یک سالی که با کرونا ویروس درگیر هستیم بسیاری از خانواده های ایرانی داغدار شده اند،  خانواده هایی که پدر، مادر یا فرزند خود را از دست داده و به سوگ نشسته اند. بنابراین امسال برای احترام گذاشتن به خانواده هایی که داغدار شده اند و در غم از دست دادن عزیزان خود رخت سیاه عزا به تن دارند باید دورهمی خود را کاهش داده و یلدا را مجازی برگزار کنیم.

امسال احترام گذاشتن به بزرگترها و ریش سفیدان فامیل این است که آنها را از راه دور ببینیم و ارادت خود را به آنها نثار کنیم نه اینکه با سهل انگاری خود باعث شویم آنها نیز بیمار شوند.

همان طور که ما دوست داریم عزیزانمان در کنار ما بوده و ساعت ها و لحظه های خوشی را در کنار همدیگر سپری کنیم کادر بهداشت و درمان نیز در بیمارستان ها در خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس هستند خانواده دارند. آنها نیز می خواهند در روزهای شاد در کنار خانواده و عزیزان و جگر گوشه های خود باشند، آنها نیز می خواهند فرزندان خود را در آغوش بگیرند.

شب یلدا طولانی ترین شب سال بهانه ای برای دلخوشی، دورهمی، گفتن و شنیدن نغمه ها و صداهای خوب است و ایرانیان همیشه در چنین شبی کدورت ها را کنار گذاشته و به دنبال شاد کردن اعضای خانواده و فامیل بوده و هستند ولی امسال شرایط فرق کرده است خدای نکرده امسال با بی توجهی یا کم توجهی به انتقال کرونا ویروس به جای شادمانی و خوشحالی در کنار هم باعث شویم فردی از اعضای خانواده دچار بیماری وبدحالی شده و خدای نکرده جان خود را از دست بدهد.

ما خواهان این هستیم که در روزهای آینده با عشق، مهربانی و صفا و صمیمیت و به دور از هر گونه ناراحتی و بیماری  سر سفره نعمت همدیگر نشسته و به دور از هیاهوی زندگی و غم دنیا باز هم صدای خنده و شادی هایمان در فضای خانه هایمان بپیچد.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول