اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تشدید تنش بین سومالی و کنیا

دولت فدرال سومالی به کنیا درباره عواقب صف‌آرایی نظامی در شهر مرزی «ماندیرا» و تسلیح یک گروه شورشی برای برهم زدن ثبات داخلی سومالی هشدار داد.

تشدید تنش بین سومالی و کنیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت اطلاع‌رسانی سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت فدرال این کشور با دقت تحرکات نظامی در شهر مرزی ماندیرا را دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است که دولت فدرال سومالی از اقدام نیروهای کنیا در خصوص استقرار شبه‌نظامیان در داخل این شهر و توزیع سلاح به منظور حمله به پایگاه‌های ارتش ملی سومالی در شهر «بلد حواء» اطلاع دارد.

دولت سومالی همچنین به کنیا درباره عواقب هر گونه اقدامی برای برهم زدن امنیت عمومی در منطقه شاخ آفریقا هشدار داد و از این کشور خواست تا در سیاست مداخله‌جویانه خود در امور داخلی سومالی که به برهم زدن ثبات و امنیت منطقه منجر خواهد شد، تجدیدنظر کند.

 

طبق گزارش شبکه الجزیره، دولت سومالی تأکید کرد که اقدامات لازم را برای تضمین استقلال سیاسی، سلامت ارضی و حمایت از کرامت و شرف ملت خود اتخاذ خواهد کرد اما اشاره‌ای به اقدام نظامی نکرد.

دولت سومالی روز سه‌شنبه گذشته نیز در بیانیه‌ای در واکنش به نقض تعهدات سیاسی مکرر این کشور و دخالت آشکار دولت کنیا در امور حاکمیتی سومالی، به قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را اعلام کرد.

با وجود تنش شدید در روابط سومالی و کنیا اما تصمیم سومالی برای قطع روابط دیپلماتیک با نایروبی، تعجب ناظران و کارشناسان سیاسی حوزه شاخه آفریقا را برانگیخت.

پیش از آنکه دولت سومالی قطع روابط با کنیا را اعلام کند، اقداماتی را علیه این کشور از جمله تحریم واردات برخی کالاها از کنیا و اعمال محدودیت برای دارندگان گذرنامه‌های کنیا اتخاذ کرده و ماه گذشته نیز سفیر خود را از کنیا فراخواند و از سفیر این کشور نیز خواست تا هر چه سریع‌تر سومالی را ترک کند.

کنیا میزبان حدود ۲۵۰ هزار آواره سومالیایی است که از سال ۱۹۹۱ از جنگ و خشونت مستمر در کشورشان فرار کرده‌اند، اواخر سال ۲۰۱۱ نیروهای کنیا به بهانه ممانعت از حملات گروه تروریستی الشباب وارد خاک سومالی شدند اما این نیروها در فوریه ۲۰۱۲ با صدور قطعنامه شورای امنیت، با نیروهای صلح‌بان آفریقایی ادغام شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول