اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

تداوم تنش میان خارطوم و آدیس‌آبابا| سودان سه شهرک مرزی خود را بازپس گرفت

منابع آگاه اعلام کردند که امروز ارتش سودان موفق شد سه شهرک مرزی خود از جمله منطقه «خورشید»، آخرین نقطه مرزی با اتیوپی را از شبه‌نظامیان این کشور بازپس گیرد.

تداوم تنش میان خارطوم و آدیس‌آبابا| سودان سه شهرک مرزی خود را بازپس گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه رسانه‌ای اعلام کردند که امروز (دوشنبه - ۲۱ دسامبر)، ارتش سودان موفق شد سه شهرک خود را از شبه‌های نظامیان مسلح اتیوپی بازپس‌گیرد.

ارتش سودان نیز اعلام کرد که کنترل منطقه «خورشید» آخرین نقطه مرزی با اتیوپی را به دست گرفته است و پس از ۲۰ سال برای نخستین‌بار وارد این منطقه شده است.

پایگاه خبری «سودان تریبون» دیروز به نقل از منابع آگاه نظامی از پیشروی نیروهای ارتش این کشور به سوی خورشید «قلع لبان» پس از کنترل کوه‌های «ابوطیور» در «الفشقه» در استان «القضارف» خبر داده بود. این دو منطقه از مهمترین پایگاه‌های راهبردی در نوار مرزی میان سودان و اتیوپی به شمار می‌رود.

ارتش سودان طی هفته‌های اخیر پیشروی‌های مهمی را در اراضی مورد منازعه خود با اتیوپی انجام داده است. این در حالی است که انتظار می‌رود، فردا (سه‌شنبه)، پس از عملیات‌های نظامی کنونی برای استرداد مناطق سودانی، کمیته ترسیم مرزها میان دو کشور، تشکیل جلسه دهد.

پایگاه خبری «الیوم السابع» با انتشار این خبر نوشت: این در حالی است که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان، دیروز در مقر اقامتش در جیبوتی با «آبی احمد» همتای اتیوپیایی دیدار کرده بود و دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و اوضاع در اقلیم تیگرای رایزنی کردند و طی آن درباره برگزاری نشست  کمیته عالی مرزی دو کشور در تاریخ ۲۲ دسامبر جاری گفت‌وگو کردند.

نخست‌وزیر سودان ۱۳ دسامبر جاری نیز طی سفری دو روزه به اتیوپی با آبی احمد و سایر مقامات اتیوپیایی درباره چندین پرونده حقوق بشری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارای اهتمام مشترک در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای رایزنی کرده بود.

ارتش سودان که اتیوپی را به اشغال بخش‌هایی از مناطق مرزی خود متهم می‌کند، اوایل ماه دسامبر جاری، پس از گذشت 25 سال، موفق شد بخش وسیعی از منطقه کشاورزی «الفشقه» مورد منازعه مرزی با اتیوپی را تحت کنترل درآورد. منطقه‌ای که شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش اتیوپی طی دو دهه گذشته، بر آن سیطره داشتند.

در ۲۸ می گذشته در منطقه برکه نورین، یک فرمانده نظامی ارتش سودان در پی تبادل آتش با نیروهای تحت حمایت ارتش اتیوپی کشته شد و هزاران سودانی در پی  درگیری‌های موجود میان دو طرف به مناطق نزدیک محل درگیری فرار کردند و در پی آن، نیروهای ارتش سودان حضور خود در نوار مرزی با اتیوپی را تقویت کرد.

اتیوپی و سودان بر سر منطقه الفشقه از استان «القضارف» سودان که در مجاورت منطقه «امهرا» اتیوپی  قرار دارد، با یکدیگر اختلاف مرزی دارند و هر از چند گاهی در نتیجه اقدامات غیرقانونی شبه نظامیان، این منطقه دچار تنش می شود. این منطقه که روخانه‌های «باسلام»، «استیت» و «عطبره» در آن روان است دارای ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز است.

هفته پیش نیز منابع خبری گزارش دادند که شبه‌نظامیان اتیوپیایی  به یک گشتی نیروهای امنیتی سودانی حمله کرده‌اند و چند تن از این نیروها را کشته‌اند. ارتش سودان طی  بیانیه‌ای تاکید کرد که نیروهای این کشور با هرگونه اقدام برای نقض حریم زمینی این کشور با قدرت مقابله خواهند کرد.به همین دلیل نیز خارطوم رسما از تجاوزهای صورت گرفته به اتحادیه آفریقا و سازمان «ایگاد» شکایت کرد.

پس از آن سودان  اعلام کرد که برای مقابله با شبه‌نظامیان و نیروهای اتیوپیایی، میزان زیادی تجهیزات نظامی و نیرو به مرز با اتیوپی اعزام کرده است امری که با واکنش آدیس‌آبابا مواجه شد و سفیر سودان را فراخواند.

مناطق شمالی اتیوپی مدتی است که در پی درگیری نیروهای منطقه تیگرای با نیروهای دولت مرکزی این کشور شاهد درگیری‌های شدید است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول