اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

عمره مفرده برای زائران خارجی باز هم متوقف شد

عربستان با شیوع کرونای انگلیسی، مرزهای خود را بست و عمره مفرده را برای زائران خارجی به حالت تعلیق درآورد.

عمره مفرده برای زائران خارجی باز هم متوقف شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، پس از کشف ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس، عربستان سعودی تمام مرزهای خود را بسته و در بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی آمده است: «همه پروازهای خارجی بین‌المللی مسافران جز در موارد استثنایی به طور موقت به مدت یک هفته به حالت تعلیق درآورده شده است که تا یک هفته بعد از آن هم قابل تمدید است».

بر همین اساس، عمره مفرده که از ۱۳ مهرماه پس از حدود ۸ ماه تعطیلی با رعایت نکات بهداشتی از سر گرفته شد و در ۱۱ آبان‌ماه پذیرش زائر خارجی نیز با موافقت دولت عربستان آغاز شده بود، این بار از بیم شیوع ویروس کرونای انگلیسی متوقف شد.

از دور دوم عمره مفرده در ایام کرونا زائران خارجی از کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و بنگلادش به عربستان اعزام شدند که با بسته شدن مرزهای عربستان، این کشور دیگر پذیرای زائران خارجی نخواهد بود و عمره مفرده فقط برای ساکنان عربستان برپا می‌شود. البته بر اساس تصمیم سعودی‌ها، پروازهای خارجی که اکنون در خاک عربستان هستند، می‌توانند به کشورشان بازگرداندند.

با این اقدام، مجدد مسیر زیارت خانه خدا برای زائران خارجی مسدود شد و وضعیت حج تمتع سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. چرا که سعودی‌ها در این ایام از نمایندگان و مسؤولان حج کشورهای مختلف برای تفاهم‌نامه حج دعوت به عمل می‌آوردند؛ تا جایی که سال گذشته مسؤولان حج و زیارت کشورمان نیز در آذرماه پس از سفر به عربستان، تفاهم‌نامه حج ۹۹ را امضا کردند. اما با توجه به اعمال محدودیت‌ها تاکنون هیچ کشوری برای حج سال آینده با متولیان حج عربستان مذاکره نکرده و تفاهم‌نامه‌ای نیز منعقد نشده است.

به گزارش فارس، عمره مفرده سال گذشته با شیوع کرونا ابتدا برای زائران خارجی و پس از مدتی برای همه زائران متوقف و درهای خانه خدا به روی زوار بسته شد. تا جایی که حتی حج تمتع امسال بدون زائر خارجی و فقط برای ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد که البته بر اساس تصمیم سعودی‌ها ۷۰ درصد این سهمیه به زائران خارجی ساکن این کشور تخصیص یافت. همچنین از ۲ ماه گذشته با عادی شدن شرایط در عربستان و برقراری عمره مفرده و پذیرش زائر خارجی، در هر دوره بیش از ۱۵ هزار زائر برای انجام مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه مشرف می‌شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول