اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از برگزاری همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) در اسفند ماه امسال خبر داد و گفت: تاکنون 400 چکیده مقاله و 100 مقاله به زبان های مختلف به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله رضا رمضانی در نشست خبری همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با بیان اینکه شخصیت‌های تاثیر گذار در بعثت باید به صورت دقیق مورد مطالعه قرار بگیرند اظهار کرد: از جمله شخصیت‌هایی که در جریان بعثت و قبل از آن تاثیر گذار بودند حضرت ابوطالب(ع) بوده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این شخصیت از جمله منابع قرآن سخنان ائمه معصومین است، بیان کرد: از جمله شخصیت‌های اجتماعی که در رشد و پیشرفت جریان بعثت تاثیر گذاربوده است. حضرت ابوطالب گویا خود را حافظ پیامبر گرامی اکرم(ص) می دانست و حتی در برخی کتاب‌های تاریخی بحث دفاع نظامی حضرت ابوطالب از وجود گرامی پیامبر اکرم(ص) ازسنین کودکی مطرح شده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: حضرت ابوطالب(ع) با توجه به شخصیت جامع و معنوی که دارا بودند و از طرفی جایگاهی که در بین قریش داشتند نسبت به پیامبر اکرم(ص) در تمام ابواب پشتیبان بودند و به تعبیر دیگر معین النبوه بوده و در جریان سازی رشد رسالت تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه اشعار حضرت ابوطالب خود گویای موحد بودن ایشان بوده است افزود: دفاع از پیغمبر نه به عنوان کسی که نسبت نسبی با پیغمبر(ص) داشته است بلکه به عنوان کسی که معتقد به جریان رسالت بوده در این جریان حضور دارد ولی به هرحال نسبت به حضرت ابوطالب (ع) بی مهری‌هایی شده است.

رمضانی با بیان اینکه مهم ترین هدف همایش این است که به طور کلی این شخصیت مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد یادآور شد: ابوطالب(ع) به عنوان شخصیت برجسته و تاثیرگذار و معتقد به جریان رسالت است و به عنوان موحد واقعی است و پیامبر اکرم را یاری می کند و رحلت ایشان به قدری سخت بوده و خصوصا در کنار رحلت خدیجه آن سال، عام الحزن نامیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با توجه به رسالت اصلی که عهده دار بوده از چند سال قبل در صدد برگزاری این همایش بوده و با مشورت‌هایی که با مراجع عظام صورت گرفت مورد استقبال آنان‌ قرار گرفت و حمایت‌های مادی و معنوی خود را مطرح کردند. یقینا این حرکت در مسیر وحدت مسلمانان بوده و در مسیر جریان تقریب و در جریان وحدت اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: علمای اهل سنت نسبت به حضرت‌ ابوطالب کتاب‌ها و مقالات‌های زیادی نوشته‌اند و در حال جمع آوری است، همچنین دیوانی که نسبت به حضرت ابوطالب است و کتاب‌های دیگر در این زمینه جمع آوری شده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این همایش تصریح کرد: شورای علمی متشکل از افراد صاحب نظر در پنج کمیته تاریخ سیره، کلام و عقاید، ماخذ شناسی، شعر و ادب و کمیته ویژه مقاومت تشکیل شده است.

رمضانی گفت: مقالاتی با موضوعات مرتبط با همایش اخذ شده که بیش‌ از 400 چکیده مقاله و بیش از 100 مقاله از پنج زبان دریافت شده که مورد ارزیابی کمیته علمی قرار خواهد گرفت.

وی از طرح پیشنهاد اعلام ۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب به عنوان روز ملی کفالت و حمایت از ایتام در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این همایش قرار بود ۲۲ اسفند ماه سال گذشته برگزار شود که با همه گیری بیماری کرونا این بحث مورد مطالعه جدی قرار گرفت و قرار این شد امسال از 19 تا 21 اسفند از طریق فضای مجازی برگزار شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: از شخصیت‌های جهان اسلام اعم از علمای شیعه و اهل سنت دعوت شده است که در این همایش حضور پیدا کنند و در این همایش بین المللی در خصوص شخصیت حضرت ابوطالب(ع) به ارائه بحث بپردازند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول