اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تفاهم‌نامه‌ای سخت برای مسکن محرومان خراسان شمالی/ 80 میلیون سهم سه نهاد؛ 100 میلیون سهم متقاضی!

روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای به امضای استانداری خراسان شمالی، بنیاد مسکن کشور و سازمان برنامه‌ و بودجه رسید تا ۳ هزار واحد مسکونی محرومان در این استان احداث شود، اما در این طرح برای متقاضی ۱۰۰ میلیون تومان آورده مالی نیاز است.

تفاهم‌نامه‌ای سخت برای مسکن محرومان خراسان شمالی/ 80 میلیون سهم سه نهاد؛ 100 میلیون سهم متقاضی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، طی روز گذشته تفاهم‌نامه احداث ۳ هزار واحد مسکونی در خراسان شمالی میان سازمان برنامه‌وبودجه، بنیاد مسکن کشور و استانداری خراسان شمالی به امضا رسید که بر این اساس باید هرکدام از این مجموعه‌ها اقداماتی را به‌صورت تعهدی، اجرایی کنند.

اما این تفاهم‌نامه دارای چه مفادی است و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

براساس این تفاهم‌نامه که تصویر آن از روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، قرار است ۳ هزار واحد مسکونی با مساحتی معادل فقط ۶۰ مترمربع در استان خراسان شمالی احداث شود.

جامعه هدف این واحدهای مسکونی نیز خانوارهای کم‌درآمد ساکن در سطح استان عنوان‌شده که در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار دارند؛ خانوارهای دارای واحدهای مسکونی در معرض خطر و غیرمقاوم، و خانوارهای محروم فاقد مسکن مناسب.

 

گفتنی است براساس تبصره این بخش از تفاهم‌نامه، خانوارهای محروم تحت پوشش نهادهای حمایتی و خانوارهای ساکن در روستاهای دارای ظرفیت استقرار دائم جمعیت، در اولویت قرار دارند.

در این تفاهم‌نامه مبلغ در نظر گرفته‌شده به‌صورت کمک بلاعوض برای احداث این واحدهای مسکونی به ازای هر متقاضی ۳۰ میلیون تومان اعلام‌شده و مبلغی نیز به‌صورت تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

بنابر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اعتبارات تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر متقاضی خواهد بود؛ بنابراین بر ساخت واحدهای ۶۰ متری در روستاهای هدف ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و همچنین کم‌بهره به هر متقاضی اعطا می‌شود.

از دیگر بندهای مهم این تفاهم‌نامه، تأمین زمین از سوی بنیاد مسکن یا استانداری خراسان شمالی بوده و مدت این تفاهم‌نامه نیز یک‌ساله اعلام‌شده است.

مهدیان معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن نیز طی هفته‌های اخیر هزینه ساخت منزل در روستاها به ازای هر مترمربع را ۳ میلیون تومان اعلام کرد، درنتیجه برای ساخت هر واحد منزل مسکونی نیاز به حداقل ۱۸۰ میلیون تومان آورده مالی است که ۸۰ میلیون تومان آن از سوی بنیاد مسکن تأمین و ۱۰۰ میلیون تومان آن نیز توسط خانواده‌های محروم باید تأمین شود.

به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه در این مسیر به نتیجه مشخصی در استان نخواهد رسید و خانوارهای محروم نیز امکان تأمین مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان آورده را نداشته و بخش کوچکی از این واحدهای مسکونی به سرانجام برسد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول