اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید داروی گیاهی برای طیور، صنعتی شد/ صرفه‌جویی ارزی با حذفِ واردات 700 هزارتن داروی شیمیایی

یک داروی مهم حوزه بیماری‌های طیور توسط فعالان دانش‌بنیان کشور به مرحله تجاری‌سازی رسید. روش‌های درمانی موجود با داروهای شیمیایی، ناکارآمد و بسیار هزینه‌بر بوده است.

تولید داروی گیاهی برای طیور، صنعتی شد/ صرفه‌جویی ارزی با حذفِ واردات 700 هزارتن داروی شیمیایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان ماکیان دام پارس یکی از این مجموعه‌ها است که موفق به صنعتی‌‎سازی داروی مهم کوکسیدیوز در کشور شده است. 

کوکسیدیوز، از جمله بیماری‌های حائز اهمیت انگلی در صنعت پرورش طیور است. بیماری که خسارات اقتصادی ناشی از آن، در سراسر جهان، سالانه  3 میلیارد دلار تخمین زده شده است. انگل‌های مسبب این بیماری، در دستگاه گوارش پرنده تکثیر شده و سبب تخریب بافت روده، خونریزی، سوء تغذیه، کاهش تولید  و در موارد شدید تلف شدن حیوان می‌شود.

ناکارآمدی و هزینه بالای روش‌های درمانی موجود داروهای شیمیایی سبب شده است، این بیماری خسارت‌زا ریشه‌کن نشود.

صنعت طیور کشور برای مقابله با این بیماری، ناگزیر از واردات سالانه حدود 700 تا هزار تن داروی شیمیایی  بوده است که این میزان واردات ارزبری قابل توجهی به همراه دارد.

گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان ماکیان دام پارس، موفق به فرمولاسیون داروی ضدکوکسیدیوز گیاهی شده است.

با توجه به اهمیت حوزه دام و طیور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، کارگروهی با عنوان کارگروه تخصصی دامپزشکی تاسیس کرده است.

این کارگروه تلاش دارد تا با حمایت از تولید داروهای مهم حوزه دام و طیور با استفاده از گیاهان دارویی، ضریب استفاده از گیاهان دارویی به جای مواد شیمیایی را در صنعت دام و طیور کشور افزایش دهد.

بر این اساس، در سال‌های اخیر شرکت‌های فناور بسیاری با حمایت مستقیم و غیرمستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌اند که در زمینه داروهای گیاهی حوزه دام و طیور فعال هستند.

داروهای گیاهی معمولاً معایب داروهای شیمیایی از جمله محدودیت مصرف، مقاومت دارویی و دوره پرهیز از مصرف را ندارند. اولین سری این دارو اخیراً در استان کهکیلویه و بویراحمد، در مقیاس صنعتی تولید شد.  

تولید این داروی گیاهی با استفاده از گیاهان دارویی بومی کشورمان، علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، می‌تواند گامی موثر برای کاهش نیاز این صنعت به واردات، کاهش مصرف داروهای شیمیایی و حفظ سلامت طیور پرورشی در کشور باشد.

در بازه زمانی 7 ساله اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور بسیاری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه گیاهان دارویی تاسیس شده‌اند. این شرکت‌ها در حال حاضر موفق شده‌اند که سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کنند. ایجاد اشتغال قابل توجه و توسعه زنجیره ارزش مبتنی بر ذخایر طبیعی گیاهان دارویی در کشور، از جمله مزایای فعالیت این شرکت‌های فناوری محور و خلاق بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول