اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

انتقاد نماینده بوشهر از شیوه آبخیزداری/ برخی به جای کار میدانی، کارشان مطالعات کتابخانه‌ای است

نماینده بوشهر در خصوص پروژه‌های آبخیزداری در استان گفت: متاسفانه مشاوران پروژه‌ها کار میدانی و محیطی انجام نمی‌دهند و بیشتر کارشان مطالعات کتابخانه‌ای است به همین دلیل بسیاری از سازه‌ها در مرحله اجرا دچار مشکل می‌شوند.

انتقاد نماینده بوشهر از شیوه آبخیزداری/ برخی به جای کار میدانی، کارشان مطالعات کتابخانه‌ای است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالکریم جمیری صبح امروز در نشست با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به بارش باران‌های شدید و برداشت بیش از اندازه از منابع زیر زمینی، برای مدیریت سیلاب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی باید در حوزه آبخیزداری استان فعالیت‌های اساسی صورت بگیرد و ما نیز آمادگی آن را داریم تا در این خصوص کمک کنیم.

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از معضلات شهرستان‌های شمالی استان بحث فرسایش خاک است که باید با اجرای پروژه‌های آبخیزداری جلوی این امر گرفته و فرسایش کنترل شود.

جمیری ادامه داد: با وجود همه تلاش‌هایی که در حوزه آبخیزداری در شمال استان انجام شده است، مشکلات و کمبودهای زیادی وجود دارد که باید گام‌های جدی‌تری در این خصوص برداشته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات مناسبی برای طرح‌های آبخیزداری در شمال استان صورت نگرفته است، اظهار کرد: تنها 36 درصد از مساحت شهرستان گناوه و 38 درصد از مساحت شهرستان دیلم تاکنون مطالعه شده که لازم است برای مطالعات جامع و کامل بودجه مناسبی تخصیص داده شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: از روستای چهار روستایی شهرستان گناوه گرفته تا انتهای دیلم اراضی کشاورزی بسیاری داریم که نیاز به آب کشاورزی دارند و سالیان زیادی برای بهره مندی از آب سد چمشیر منتظر ماندند ولی متاسفانه این طرح بنا به دلایلی متوقف شده است.

جمیری افزود: زمینه انجام یک سری اقدامات کوچک و کم هزینه در منطقه وجود دارد که با توجه به مطالعات صورت گرفته و توقعات مردم و کشاورزان منطقه انتظار می‌رود تصمیمات جدی‌تری در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: دره‌های فصلی شهری باعث آبیاری و حاصل خیزی اراضی دیم پایین دست می‌شوند اگر این طرح‌ها اجرایی شود مراتع کنار دستی آباد و اما مراتع پایین دستی دیم کم آب و معترض خواهند شد که با یک مدیریت صحیح باید از بروز همچین مشکلاتی جلوگیری شود.

 وی درخصوص مشکلات طرح آبخیزداری دره امیری دیلم گفت: اگر طرح از لحاظ اجرایی و کارشناسی مشکل دارد حتماً باید بازنگری و اصلاح شود تا به مراتع دیم پایین دست صدمه‌ای وارد نشود، در کنار آن باید به میزان سهم کشاورزان از روان آب‌های فصلی در پایین دست و در مجاورت اجرای این طرح توجه شود.

جمیری با بیان اینکه باید با برنامه ریزی صحیح و آینده نگری در اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست شد، اذعان کرد: با احداث سد شهید رئیسعلی دلواری اراضی پایین دستی حله دچار مشکل شده‌اند، اگر مطالعات درستی انجام می‌شد و طرح‌های آبرسانی پایین دستی به درستی اجرا می‌شد شاهد این مشکلات نبودیم.

وی گفت: متاسفانه مشاوران پروژه‌ها کار میدانی و محیطی انجام نمی‌دهند و بیشتر کارشان مطالعات کتابخانه‌ای است به همین دلیل بسیاری از سازه‌ها در مرحله اجرا دچار مشکل می‌شوند.

جمیری درخصوص مشکلات مالکیتی که برای مردم در برخی مناطق شهرستان‌های گناوه و دیلم ایجاد شده است گفت: منابع طبیعی در وسط یک شهر و یا یک روستا ادعای مالکیت زمین‌ها و خانه‌هایی را می‌کند که سال‌ها در اختیار مردم بوده است، باید این مشکلات به صورت قانونی حل شود تا برای مردم نارضایتی ایجاد نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول