اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تاکید ترکیه و اندونزی بر مقابله با اسلام‌ هراسی و تقویت سازمان همکاری اسلامی

وزیر خارجه ترکیه که به پایتخت اندونزی رفته است، از این کشور خواست با آنکارا برای مقابله با اسلام هراسی و تبعیض علیه مسلمانان در جهان همکاری کند.

تاکید ترکیه و اندونزی بر مقابله با اسلام‌ هراسی و تقویت سازمان همکاری اسلامی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای اندونزیایی خود در جاکارتا بر لزوم مقابله با اسلام هراسی تاکید کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه در جاکارتا پایتخت اندونزی خواستار همکاری این کشور پرجمعیت اسلامی به منظور مقابله با تبعیض علیه مسلمانان در جهان و اسلام هراسی شد.

مولود چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با «رتنو مارسودی» همتای اندونزیایی خود گفت: «ما باید با همکاری در کنار اندونزی از تلاش جامعه (کشورهای اسلامی) حمایت و با این (اسلام هراسی و تبعیض‌ها علیه مسلمانان) مبارزه کنیم».

وزیر خارجه ترکیه در این نشست خبری بر افزایش تهدیدهای ناشی از اسلام هراسی و تبعیض علیه جهان اسلام تاکید کرد و از اندونزی خواست با ترکیه در برابر تلاش‌ها برای تخریب ارزش‌های دو کشور همکاری کند.

اظهارات این مقام ارشد آنکارا درباره اسلام هراسی در کشورهای جهان در شرایطی مطرح شده که مقام‌های ترکیه پیش از این بارها درباره اسلام ستیزی در کشورهای غربی هشدار داده‌اند.

طی ماه‌های اخیر افزایش اسلام هراسی در کشورهای اروپایی خبرساز شده است. در همین ارتباط «میکائیل دامبرگ» در ادامه تشدید اسلام ستیزی در کشورهای غربی به بهانه حملات در فرانسه و اتریش، «اسلام‌گراها» را بزرگترین تهدید اروپا خوانده بود (جزئیات بیشتر).

وزیر خارجه ترکیه در جاکارتا خطاب به همتای خود گفت: «به عنوان دو کشور مهم اسلامی، ما باید از اهداف و منافع کشورهایمان و جامعه (کشورهای جهان اسلام) حفاظت کنیم».

 اندونزی بنا بر آمار سال ۲۰۱۸ بانک جهانی، با دارا بودن حدود ۲۶۸ میلیون نفر جمعیت، از کشورهای پرجمعیت جهان اسلام است.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ترکیه و اندونزی بود، از سفر سال آینده (۲۰۲۱) رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور به اندونزی برای آغاز به کار «شورای عالی رتبه همکاری استراتژیک بین دو کشور خبر داد. 

وزیر خارجه ترکیه همچنین از توافق آنکارا و جاکارتا برای افزایش مراودات تجاری دو جانبه به ۱۰ میلیارد دلار و تقویت سرمایه گذاری‌ها بین دو کشور خبر داد. حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و اندونزی در حال حاضر ۱.۵ میلیارد دلار است.

وزیر خارجه اندونزی در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای، از موافقت طرفین برای ادامه مذاکرات در زمینه توافق تجارت آزاد بین دو کشور خبر داد.

رتنو مارسودی گفت: «"توافق مشارکت اقتصادی جامع اندونزی-ترکیه" این پتانسیل را دارد که تجارت دوجانبه بین دو کشور افزایش یابد».

وی ضمن استقبال از افزایش رغبت سرمایه گذاران ترکیه‌ای برای حضور در اندونزی تاکید کرد: «من با وزیر چاووش اوغلو درباره قانون استخدام که اخیرا در اندونزی تصویب شد صحبت کردم، قانونی که مشوق سرمایه گذاری خارجی است و معتقدم که این قانون بستر مطلوب‌تری را برای سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در اینجا (اندونزی) فراهم خواهد کرد».

وزیر خارجه اندونزی در خصوص رایزنی خود با همتای ترکیه‌ای درباره مسائل و موضوعات جهانی و منطقه‌ای خبر داد و همچنین تاکید کرد، دو کشور بر اهمیت تقویت چندجانبه گرایی در مقابله با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا صحبت کردند.

این مقام ارشد اندونزیایی همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا تاکید کرد و این موضوع را برای احیای جهان بعد از دوره همه گیری ویروس کرونا اساسی خواند.

به گفته مارسودی، اندونزی و ترکیه در زمینه لزوم تقویت سازمان همکاری اسلامی به منظور یافتن راه‌حل‌های مورد نیاز برای رفاه مسلمانان جهان اتفاق نظر دارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول