اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

عنابستانی: امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم طرح جمعیت را ابلاغ کنیم/ طرح تعالی خانواده در حال بررسی در کمیسیون مشترک

طرح جمعیت و تعالی خانواده، طرحی بر مبنای تشویق به ازدواج و فرزندآوری است. این مدل طرح‌ها، طرح‌های کلان هستند و نگاهی که به مسائل دارند، نگاهی همه‌‌جانبه است.

عنابستانی: امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم طرح جمعیت را ابلاغ کنیم/ طرح تعالی خانواده در حال بررسی در کمیسیون مشترک

گروه خانواده: طرح 52ماده‌ای جمعیت و تعالی خانواده درحال بررسی در کمیسیون مشترک است. علی اصغر عنابستانی سخنگوی کمیسیون جمعیت و تعالی خانواده در این باره به خبرنگار فارس گفت: «طرح جمعیت و تعالی خانواده ، طرحی بر مبنای تشویق به ازدواج و فرزندآوری است. این مدل طرح‌ها،طرح‌های کلان هستند و نگاهی که به مسائل دارند، نگاهی همه‌ جانبه است.»

وی افزود: «این طرح ۵۲ ماده دارد و مواد آن در کمیسیون مشترک در حال بررسی است. تقریباً بررسی‌ها نصف شده و حدود 25ماده بررسی شده است. فعلا در حوزه تسهیلاتی مثل مسکن، مباحثی مربوط به فضاسازی و گفتمان سازی، آموزش و مباحث فرهنگی، وظایف دستگاه‌هایی مثل صداوسیما و وزارت بهداشت، آموزش و عالی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و مواردی از این قبیل کار شده است»

نماینده مردم سبزوار درباره محل تامین بودجه این طرح و امکان تامین آن، گفت: « طبیعتاً انجام طرح یک سری بارهای مالی دارد که در خود طرح پیش بینی شده است. در حال حاضر نیز نمایندگان در تلاش هستند تعدادی از منابع مالی را در بودجه سال جاری، بعد از بررسی و ابلاغ  آن، به عنوان قانون، بگنجانند»

 وی در رابطه با میزان منابع مالی این طرح گفت: « نمی‌توان محاسبه خیلی مشخصی از همه منابع مالی طرح ارائه داد. زیرا این طرح با حوزه های مختلفی سروکار دارد. مثلا در حوزه مسکن یکی از مصوبات این است که کسی که دو فرزند دارد و فرزند سومش به دنیا می‌آید، بتواند از وزارت راه و شهرسازی فرم سبز دریافت کند. فرم قرمز برای کسانی است که سقف وام ساخت وساز خود را دریافت کرده‌اند. اما حتی اگر این افراد دارای فرم قرمز باشند، با تولد سومین فرزند دارای فرم سبز می‌شوند تا بتواند یک بار دیگر از وام مسکن یا زمینی که دولت به آنها می‌دهد به عنوان طرح ملی مسکن یا طرح های دیگر استفاده کند»

این نماینده مجلس اظهار کرد: « میزان منابعی که برای امور مالی این طرح نیاز است، به صورت دقیق قابل ارائه نیست. چون این طرح یک طرح تشویقی است و بر مبنای این است که فرزندان سوم چقدر به دنیا می‌آیند.  چون طرح بر مبنای تشویق به ازدواج و فرزندآوری صورت میگیرد، برای همین خیلی دقیق نمیشود تخمین زد که منابع و برآورد مالی طرح چه مقدار است.»

عنابستانی در رابطه با کمیسون ویژه خانواده که اکنون طرح تعالی خانواده در آن در دستور کار قرار دارد، گفت: «کمیسیون ویژه خانواده  در این موضوع همان کمیسیون مشترک است  و به عنوان اصل ۸۵ تشکیل شده است. هرچه در این کمیسیون تصویب بشود، به صورت آزمایشی به عنوان قانون ابلاغ می‌شود و نیازی به مصوبه صحن علنی ندارد. این یک کار خوبی است که صورت گرفته و سرعت قانونگذاری در حوزه ازدواج و افزایش جمعیت را بالا برده است. من امیدوارم که تا یک ماه آینده این بحث تمام شود و ما بتوانیم طرح جمعیت را ابلاغ کنیم.»

سخنگوی کمیسیون ویژه خانواده درباره اینکه مصوبات کمیسیون چگونه از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهد کرد اینگونه توضیح داد: « ما سعی می کنیم چیزی نوشته بشود که همه جانبه باشد و منابع مالی آن هم مشخص باشد تا به تایید شورای نگهبان هم برسد. در این جلسات از مسئولین و نماینده‌های نهادهای دولتی هم دعوت می‌شود تا با یک تفاهم کار را جلو ببریم. مبنای ما هم این است که بتوانیم ایرادات شورای نگهبان‌ای را حل کنیم»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول