اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کاهش 6 دلاری قیمت گندم در بازار جهانی/ کشاورزان در انتظار اصلاح قیمت گندم از سوی دولت

در پی درخواست برخی تشکل‌های تولیدی برای اصلاح قیمت گندم از سوی دولت، کشاورزان در انتظارند تا در مهلت باقیمانده قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

کاهش 6 دلاری قیمت گندم در بازار جهانی/ کشاورزان در انتظار اصلاح قیمت گندم از سوی دولت

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم با 6.7 دلار کاهش به قیمت 604.5 دلار در هر بوشل(پیمانه) معامله شد.

قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، ثابت بود و هر بوشل به قیمت 440 دلار معامله شد. قیمت انواع دام زنده و پرواری هم با کاهش مواجه شدند.

قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی برای کشور بسیار مهم است. ذرت به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود و ایران بیش از 70 درصد در تأمین این نهاده وابسته به واردات است.

نوسان‌های شدید قیمت که اخیراً در مرغ، تخم مرغ و گوشت ایجاد شده، متاثر از افزایش قیمت نهاده‌ها در داخل است. گندم هم به عنوان یک محصول استراتژیک و موثرترین محصول در امنیت غذایی کشورها و حتی تأثیرگذار در تعاملات سیاسی امروز جهان، برای کشور بسیار حیاتی است.

ایران در این محصول خودکفا است، اما کارشناسان معتقدند که این خودکفایی پایدار نیست، به طوری که سال گذشته 3 میلیون تن گندم وارد کردیم. امسال هم تولید داخل ما به اندازه پارسال بوده است و باید دید که آیا امسال نیز واردات گندم خواهیم داشت؟

قیمت خرید تضمینی امسال گندم کیلویی 4 هزار تومان تعیین شده است و کارشناسان معتقدند باید دولت نرخ مناسبی را تعیین کند تا کشاورزان داخل رغبت بیشتری برای کشت این محصول داشته باشند و نیاز به واردات به طور کامل قطع شود.

برخی تشکل‌های تولیدی انتقاداتی در این زمینه داشته و درخواست اصلاح قیمت از دولت کرده‌اند و باید منتظر بود تا در مدت باقیمانده دولت دست به اصلاح قیمت بزند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول