اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

واکسن کرونا؛ پشت دیوار FATF یا نمدی برای کلاه سیاسی/اختلاف همتی و ربیعی چطور دست سناریوسازی برای FATF را رو کرد

مثلث دولت و رسانه‌های داخلی و خارجی حامی آن در صدد این هستند که با مستمسک قرار دادن احساسات و سلامتی مردم، لوایح CFT و پالرمو که توسط مجمع تشخیص قاطعانه رد شده بود را دوباره در دستور بررسی قرار داده و با فشارهای روانی و رسانه ای کشور را ذیل این تعهدات ببرند.

واکسن کرونا؛ پشت دیوار FATF یا نمدی برای کلاه سیاسی/اختلاف  همتی و ربیعی چطور دست سناریوسازی برای FATF را رو کرد

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- محسن صمیمی: کرونا که چند ماهی است مردم جهان را درگیر کرده، مدتی است فاز آزمایش انسانی برای کشف واکسن آن آغاز شده و برخی واکسن‌ها نیز از سازمان بهداشت جهانی مجوز صادرات گرفته‌اند؛ ولی شوربختانه همین مسئله هم که با سلامتی ملت 80میلیونی ایران گره خورده، چند روزی است دستمایه یک گروه سیاسی-رسانه‌ای شده و بنظر می‌رسد عده‌ای برای به تصویب رساندن FATF قصد گروگان گرفتن سلامت مردم را دارند.

 همین چند روز پیش بود که علی مطهری به یک‌باره توئیت کرد که چون در لیست سیاه FATFهستیم، نتوانستیم واکسن کرونا بخریم و مجمع تشخیص مصلحت باید پاسخگو باشد. همین، بهانه ای بود که موج جدیدی از «وا اسفا»ی یک جریان خاص سیاسی و رسانه‌ای از عدم پیوستن ایران به لوایح اف‌ای‌تی‌اف سر داده شود و پای رسانه‌های ضدانقلاب هم بلافاصله به میدان بیاید.

 

 

بلافاصله پس از این اظهارات مطهری موجی از هشتگ‌سازی‌ها به پاشد که اگر ما عضو FATFبودیم، الان می‌توانستیم به راحتی واکسن وارد کنیم.

پر واضح است که در وهله اول و فارغ از این که ادعای مطهری درست است یا خیر،‌ دولت و جریان حامی وی سعی دارند که از نمد کرونا، برای تصویب FATFکه سال قبل، بعد مدت‌ها بررسی و کشمکش توسط مجمع تشخیص رد شد، کلاهی ببافند.

این خط خبری را اما سه‌شنبه(دوم دی‌ماه) علی ربیعی سخنگوی دولت کامل‌تر کرد و با خطاب قرار دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.امیدواریم با راه‌گشایی‌هایی مقام معظم رهبری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد کردند بتوانیم مصلحت کشور را تامین کنیم».

 

 

همین اظهارات ربیعی هم با استقبال رسانه‌های معاند مواجه شد و تقریبا هیچ رسانه ضدانقلابی نبود که روی اظهارات ربیعی مانور ندهد. این در حالی است که ذکر چند نکته درمورد درستی و انگیزه چنین ادعایی بسیار مهم است.

اظهارات سابق مقامات دولتی درمورد خرید واکسن

اولین نکته مهم این است که تا همین یکی دو روز پیش تمامی مقامات دولتی از رئیس جمهور تا وزیر بهداشت مژده خرید واکسن به مردم ایران داده بودند و در آن هیچ خبری مبنی بر بروز مشکل مربوط به لوایح FATF در خرید واکسن به میان نیامده بود.

 

 

دوشنبه اول دی ماه سعید نمکی وزیر بهداشت در پیامی ویدئویی علاوه بر آنکه به موضوع آغاز تست انسانی واکسن بهداشت در هفته اول دی ماه اشاره کرد، از خرید واکسن خارجی کرونا در روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد که واکسن وارداتی را از موثق‌ترین منابع دنبال می‌کنیم.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم با بیان اینکه تهیه واکسن از اولویت‌‌های مهم وزارت خارجه است، تاکید کرد که این دستگاه با هماهنگی وزارت بهداشت پیگیر تهیه واکسن کروناست.

مانع تبادلات مالی؛‌ FATFیا سوئیفت

البته 19آذرماه بود که رئیس‌جمهور درباره تلاش‌های دولت برای خرید واکسن کرونا گفت: دستور خرید واکسن کرونا را دیشب صادر کردم.

 

 

نکته مهم درمورد اظهارات روحانی این است که او در این اظهاراتش نه FATFبلکه سوئیفت را عامل مشکل تبادل مالی عنوان کرده و گفته بود: «مردم ما بدانند هر اقدامی بخواهیم انجام بدهیم، صد لعن و نفرین باید به ترامپ بفرستند، زیرا کاری که با یک پیام سوئیفت حل می‌شد، حالا باید یک کشور درگیر آن شود».

یک اعتراف مستتر در یک پست اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی

اظهارات ذکر شده از روحانی در 19آذرماه در کنار اظهارات اینستاگرامی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی حقیقت ماجرا را بهتر آشکار می‌کند.

 

 

رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشته که «عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد».

به ظاهر در این اظهارات، همتی از اهمیت FATFگفته ولی یک اعتراف فنی هم کرده که این کارکردها صرفا زمانی عملیاتی است که حقیقتی به نام تحریم وجود نداشته باشد. تحریمی که اساسا بهانه های متعددی دارد که هیچکدامشان به FATF ارتباطی ندارند.

مهر باطل رئیس کل بر ادعاهای سخنگو

علاوه بر این روز گذشته همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌«برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند  و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارد تاکید می کنند. برای ثبت در حافظه می گویم: اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است.

او در این اظهاراتش تاکید می‌کند: از آنجایی که خرید واکنش کرونا بایستی از مسیر سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیر انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.کره جنوبی بابت انتقال پول از مسیر U-TURN دلار برای خرید های بشر دوستانه نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد. 

اظهارات ربیعی و مطهری در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول اصلی تبادلات مالی ایران صراحتا می گوید: «صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچگونه مانع اقتصادی یا حقوقی حتی جرات مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیات مدیره صندوق را پیدا نکرد»

وی همچنین علاوه بر اینکه تاکید می‌کند انتقال پول از مسیرهای دیگری تحت پیگیری است که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه های ذیربط به نتیجه خواهد رسید می افزاید: «خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قراردارد. اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است».

واکسن ایرانی یا خارجی؟

نکته مهم دیگر این است که ایران نیز از قافله تولیدکنندگان واکسن کرونا عقب نمانده و اکنون حداقل یکی از واکسن های تولیدی ایران به مرحله تست انسانی رسیده است. با این حال رسانه‌های ضد انقلاب از یکی دوهفته پیش مدام بر طبل خرید واکسن خارجی می کوبند و سعی دارند یک فضای بی اعتمادی را درمورد واکسن ایرانی به افکار عمومی تزریق کنند.

 

 

کنار هم قرار دادن اظهارات ربیعی و مطهری با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی حقیقتی واضح را مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد مثلث دولت و رسانه‌های داخلی و خارجی حامی آن در صدد این هستند که با مستمسک قرار دادن احساسات و سلامتی مردم، لوایح CFTو پالرمو که توسط مجمع تشخیص قاطعانه رد شده بود را دوباره در دستور بررسی قرار داده و با فشارهای روانی و رسانه ای و اجماع‌سازی مجازی، در ماه های پایانی دولت کشور را ذیل این تعهداتی ببرند که به باور کارشناسان در صورت وجود تحریم‌های بانکی و ارزی نه تنها هیچ کارایی ندارد، بلکه پاشنه آشیلی برای کشور درحوزه‌های مختلف نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول