اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

درد جامعه با پایان نامه‌های سلیقه ای درمان نمی‌شود

مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه باید دانشجو، استاد و دانشکده در هر دانشگاهی دارای مأموریت هدفمند باشند، گفت: درد جامعه با پایان‌نامه‌های سلیقه‌ای درمان نمی شود.

درد جامعه با پایان نامه‌های سلیقه ای درمان نمی‌شود

حسین بختیاری مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برخی کارگروه اخلاق و پژوهش دانشگاه‌ها برای تخلفات دانشجویی در خواب به سر می‌برند، اظهار کرد: عدم کیفیت‌گرایی و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها یکی از عوامل مهم در تقلب و تخلف و  حتی کپی پیست در پایان‌نامه‌های دانشجویی است؛‌ چراکه دانشکده، استاد و دانشجو باید با مأموریت هدفمند پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی را انجام دهند که اگر این اتفاق نیفتد، بدون شک هیچ کدام از فعالیت‌های علمی، کاربردی نبوده و دردی از نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند.

بختیاری تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه در دانشگاه‌های دولتی باید نسبت استاد به دانشجو ۲۰ باشد و در دانشگاه‌های غیردولتی نسبت استاد به دانشجو باید ۴۳ باشد که متأسفانه در حال حاضر این گونه نیست و باید در این زمینه اصلاحات اساسی صورت گیرد؛ این در حالی است که یکی از عوامل افزایش تقلب و خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشجویی این است که اساتید زمان کافی برای تمرکز و نظارت بر فعالیت دانشجویان ندارند؛ چراکه بیش از ظرفیت آنها دانشجو در اختیار دارند. از طرفی نیز باید بگویم در نظام آموزش عالی به اندازه کافی قانون که دارای بازدارندگی است، وجود دارد اما مشکل، اجرا نشدن این قوانین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر کارگروه اخلاق و پژوهش در دانشگاه‌ها به معنای واقعی فعالیت کنند که اکنون عملکرد زیادی ندارند، بسیاری از مشکلات در تولید مقالات و پایان‌نامه‌ها رفع خواهد شد؛‌ چراکه باید به این نکته اشاره کنم که اگر پروژه تحقیقاتی پژوهشی (پایان‌نامه‌ها) دانشجویان توسط اساتید تعریف شود و سپس به دانشجو سفارش داده شود، دیگر شاهد تخلفات نخواهیم بود.

بختیاری افزود: به عبارت دیگر پروژه تحقیقاتی قبل از واگذاری به دانشجو تعریف شده و دیگر دانشجو نمی‌تواند در میدان انقلاب به خرید مقالات بپردازد زیرا موضوع تحقیق بر اساس حل مسأله صنعت طراحی شده و باید توسط خود دانشجو مورد تحقیق قرار گیرد، البته باید گفت برای استفاده از منابع غیررسمی و تخلف و کپی‌ پیست در قانون، مجازات تعریف شده است که باید اجرایی شود تا دیگر شاهد افزایش مقالات بی‌ارزش نباشیم.

وی تصریح کرد: وجود کپی پیست در پایان‌نامه‌ها به خاطر نبود نظارت بر فعالیت دانشجویان است چراکه قانون محکم و بازدارنده در نظام آموزش عالی کشور وجود دارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول