اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پارلمانی به نام شورای شهر و آنچه که باید باشد و نیست!

وظایف و اختیارات شورای شهر را که مرور می‌کنیم؛ ۳۴ماده و ۹ تبصره دارد که با بررسی عملکرد این شورا، می‌بینیم که بسیاری از مواد و تبصره‌های موجود، مغفول مانده است.

پارلمانی به نام شورای شهر و آنچه که باید باشد و نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همانطور که در یادداشت پیشین هم اشاره شد، شورای شهر به عنوان مهمترین پارلمان شهری، وظایف و اختیاراتی دارد که هم در بعد قانونگذاری و عملیاتی شدن طرح‌ها و برنامه‌ها و هم در بعد نظارتی و رصد‌ کردن عملکرد دستگاه‌های اجرایی، بسیار موثر است؛ اما متاسفانه این پارلمان که متشکل از کمیسیون‌های مختلف بوده، آنچنان که باید به شرح وظایف ذکر شده در قانون‌اساسی مسلط نیست و تا کنون نیز عملکردی متناسب با جایگاهش نداشته است.

پس از انتخاب شهردار و بررسی و شناخت کمبودها و برنامه‌ریزی و ارائه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل های کاربردی در زمینه‌های مختلف و مرور وظایف نظارتی شورا و مشارکت در انجام پروژه‌ها و طرح‌های مختلف و برنامه‌ریزی در زمینه مشارکت مردم در انجام خدمات و مغفول ماندن برخی از این وظایف در کمیسیون‌های مختلف این پارلمان شهری، در ادامه به ذکر و تبیین برخی دیگر از وظایف این پارلمان می‌پردازیم.

شورای شهر پس از تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در امور مختلف، موظف است به اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف و نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط، که با مرور کارنامه یک‌سال اخیر شورای شهر به طور عام و شورای شهر شیراز و صدرا به طور خاص، در ایام کرونا و در اوج مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، در این پارلمان نه تنها مشارکتی در رفع مشکلات موجود به چشم نمی‌آید بلکه شاهد اختلاس و سوء استفاده از موقعیت، که منجر به دستگیری و استعفای دسته جمعی اعضای شورای شهر صدرا شد نیز، هستیم و در بخش‌های بعدی این نوشتار، ریز مصوبات و عملکرد شورای شهر شیراز، در تمام بندهای ذکر شده را نیز بیان خواهیم کرد.

مسائل مالی و نظارت بر این امور و شفاف‌سازی در این زمینه در شهر شیراز، یکی از مهمترین مطالبات اهالی رسانه، از جمله خبرگزاری فارس بوده‌ که متاسفانه تا کنون محقق نشده است و این درخواست نیز با توجه به وظیفه‌ای که قانون برای این پارلمان مشخص کرده است، بیان می‌شود.

مسائل مالی و نظارت بر این امور و شفاف‌سازی در این زمینه در شهر شیراز، یکی از مهمترین مطالبات اهالی رسانه، از جمله خبرگزاری فارس بوده‌ که متاسفانه تا کنون محقق نشده است و این درخواست نیز با توجه به وظیفه‌ای که قانون برای این پارلمان مشخص کرده است، بیان می‌شود.

در قانون، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه‌ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد، به طور صریح ذکر شده، چه بسا اقداماتی نیز صورت گرفته باشد ولی تا کنون، به طور شفاف  به اطلاع افکار عمومی نرسیده است. 

 تصویب آیین نامه‌های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل‌های وزارت کشور و تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک‌بار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت کشور، از دیگر وظایف شورای شهر است که در این زمینه نیز،  قضاوت را بر عهده خوانندگان می‌گذاریم، آیا تا کنون مطلبی در این زمینه مطالعه یا مشاهده کرده‌اید؟؟؟

آیا کارکرد این سازمان‌ها با توجه به حقوق و مزایایی که برای کارکنان آن در نظر گرفته شده قابل قبول است؟ با توجه به وظایف محوله و عملکرد و بازتاب آن در زندگی اجتماعی و فردی مردم، آیا برخی از این سازمان‌ها و نواحی، ظرفیت سازمان بودن و توجیهی برای حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه‌های جاری خود دارند؟

شهرداری کلان شهر شیراز ۵۰ سازمان کل و ۱۸ ناحیه و منطقه را در شاکله مدیریتی خود جا داده است و نکته مهم قابل طرح و پرداخت این است که ضرورت موجودیت بسیاری از این سازمان‌ها چیست؟ آیا کارکرد این سازمان‌ها با توجه به حقوق و مزایایی که برای کارکنان آن در نظر گرفته شده قابل قبول است؟ با توجه به وظایف محوله و عملکرد و بازتاب آن در زندگی اجتماعی و فردی مردم، آیا برخی از این سازمان‌ها و نواحی، ظرفیت سازمان بودن و توجیهی برای حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه‌های جاری خود دارند؟ آیا شورای شهر بر چرایی ایجاد و چگونگی روند اداری و بروکراسی غیر ضروری و بعضا دست و پاگیر یا فشل برخی از این سازمان‌ها نظارت دارد؟

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد کارکنان این۵۰ سازمان و میزان دقیق دریافتی آنان نداریم و از طرفی نیز حقوق و مزایای بعضی از کارکنان شهرداری از جمله پاکبان‌ها و نیروهای شرکتی، در مقایسه با برخی از کارکنان سازمان‌های غیر موثر، بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه است و امیدواریم شورای شهر به عنوان یک نهاد نظارتی ذی‌حق و صاحب قدرت، در ارائه آمارها و همچنین چگونگی نظارت بر عملکرد این سازمان‌ها اطلاعات لازم را جهت روشنگری و تنویر افکار عمومی و تحقق عدالت، در اختیار ما قرار دهد.

یکی دیگر از وظایف ذکر شده در قانون، همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح‌های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی است، الحاق برخی از روستاها به شیراز و درخواست الحاق صدرا، از مهمترین موضوعاتی بود که در چند ماه اخیر به طور جدی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته‌است.

حال سوال اینجاست، که آیا همه جوانب امر با نگاه کارشناسی، بررسی و تحلیل شده است و الحاق روستاهایی که در هفته اخیر ذکر شد، منجر به رفع محرومیت و حاشیه‌نشینی می‌شود؟ آیا طرح اتصال و الحاق روستاهای حاشیه شیراز به شهر، پیوست اقتصادی و فرهنگی خاصی به همراه دارد؟

تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداری ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر، یکی دیگر از وظایف این پارلمان شهری مهم است که به دلیل اهمیت موضوع و لزوم ارائه آمار و ارقام و وجود چند ماده مرتبط دیگر در قانون، در روزهای آتی به آن می‌پردازیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول