اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نجات تالاب انزلی دغدغه جدی دولت

استاندار گیلان با بیان اینکه نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی دولت تبدیل‌شده و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف در حوزه احیای تالاب انزلی همکاری می‌کنند، گفت: همه لایه‌های اجتماعی ازجمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا ضمن حل مشکلات حوزه تالابی، عملیات احیای آن نیز تسریع شود.

نجات تالاب انزلی دغدغه جدی دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی در سالن اجتماعات استانداری گیلان با بیان اینکه تالاب بین‌المللی انزلی یک موهبت برای گیلان و ایران است، اظهار کرد: علاوه بر این، این تالاب به‌عنوان میراث گران‌سنگ طبیعی جهانی شناخته می‌شود و مبتنی بر این دیدگاه؛ وظیفه‌ای مهم برای حفاظت و احیای این تالاب که یکی از زیست‌بوم‌های (اکوسیستم‌) ارزشمند استان است، بر دوش داریم.

بر هم خوردن تعادل آب میان تالاب انزلی و دریا

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تالاب انزلی با مشکلات و بی‌مهری‌هایی مواجه بود، تصریح کرد: آلاینده‌های مختلف ازجمله فاضلاب‌ها، پساب‌ها و پسماندها، به خشکی گراییدن تالاب براثر عوامل پرکننده تالاب همچون رسوبات و کاهش سطح آب دریای خزر که منجر به بر هم خوردن تعادل آب میان تالاب و دریا شده است.

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات عدیده تالاب انزلی گفت: فرسایش خاک در حوزه آبریز تالاب انزلی، ورود گسترده رسوب به تالاب، انتقال فاضلاب‌های بهداشتی، شهری، روستایی و کشاورزی به تالاب، عدم تعیین و اختصاص حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب و ورود پسماندهای شناور رهاشده به تالاب، از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کند.

 زارع با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت چالش‌ها در بخش‌های مختلف تالاب انزلی افزود: در یک سال اخیر نامه‌نگاری‌های متعددی به مسؤولان ملی ازجمله معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال‌شده و دکتر جهانگیری نیز دستوراتی مبنی بر ضرورت شتاب در فرآیند نجات تالاب انزلی صادر کرد و موضوع در دستور کار کارگروه ملی مدیریت احیای تالاب‌های کشور قرار گرفت.

اختصاص مبلغ یک‌صد و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان

وی از اختصاص مبلغ یک‌صد و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان به‌تازگی و پس از پیگیری‌های صورت گرفته خبر داد و بیان کرد: این میزان اعتبار با توجه به تأثیر و تهدیدات ناشی از افزایش، گسترش و پوشش توده گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب‌ها و آب‌بندان های استان، به سازمان محیط‌زیست اختصاص می‌یابد.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، باید برنامه‌ریزی مدون و بر پایه مطالعات علمی برای بهره‌گیری درست و اصولی از این اعتبار صورت گیرد اما مهم این است که همه مسؤولان در استان و کشور، نسبت به حفاظت از تالاب انزلی حساس هستند.

زارع با اذعان به اینکه مشارکت و توجه همگانی برای حفظ و احیای تالاب انزلی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده، افزود: همه لایه‌های اجتماعی ازجمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا ضمن حل مشکلات حوزه تالابی، عملیات احیای آن نیز تسریع شود.

وی با بیان اینکه نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی دولت تبدیل‌شده و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف در حوزه احیای تالاب انزلی همکاری می‌کنند، گفت: این، یک "فرصت ممتاز ملی" برای نجات و احیای تالاب است که باید قدر دانسته و از آن به‌درستی و شایستگی استفاده شود.

استاندار گیلان بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران و ذینفعان و نیز مشارکت همه نهادها و جوامع محلی برای حل مشکلات حوزه تالابی استان تأکید کرد و گفت: مشکلات تالاب انزلی مربوط به یک دستگاه دولتی نیست بلکه همه نهادها و از آن‌ مهم‌تر جامعه، باید نسبت به موضوع حساس باشند، ازاین‌رو مقوله آگاهی بخشی و آموزش یک ضرورت مهم محسوب می‌شود.

زارع همچنین بیان کرد که همواره تأکید داشته و دارم که برای احیای تالاب انزلی، باید پیوند بیشتری بین مردم و این مهم برقرار شود زیرا معیشت جوامع محلی و روستانشینان حاشیه تالاب را تأمین می‌کند و در کنار سه شهر بزرگ گیلان قرار دارد.

وی جلب مشارکت جوامع محلی را از عوامل موفقیت در فرآیند احیاء تالاب برشمرد و تصریح کرد: همواره بر فراهم‌سازی زمینه استفاده از ظرفیت گروه‌های مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد تأکید کرده‌ام که این مسئله تنها به معنای دعوت از نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد در جلسات نیست، بلکه باید ذینفعان مدیریت تالاب و سمن‌های محیط‌زیستی نیز در اقدامات مدیریتی و پایش تالاب اثرگذار باشند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه همگان باید بدانند که احیای تالاب انزلی تا چه میزانی در زندگی آن‌ها تأثیرگذار است، گفت: در جلسه بعدی گزارش فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در خصوص پیشگیری و حفظ تالاب انزلی ارائه شود.

زارع به اجرای عملیات تصویربرداری هوایی تالاب‌ انزلی اشاره کرد و افزود: این اقدام نقش مؤثری در جهت پایش مستمر و روزانه تالاب داشته و با استفاده از تصاویر گذشته و تصاویر میدانی توانسته خروجی خوبی ارائه دهد.

وی با تقدیر از صنایع دفاعی شهید تمجیدی به سبب طراحی و ساخت تجهیزات جمع‌آوری سنبل آبی از بستر تالاب انزلی بیان کرد: این اقدام نه‌تنها موجب صرفه‌جویی به لحاظ اعتباری شد، بلکه منجر گردید در شرایط تحریمی امروز کشور، بادانش فنی داخلی نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول