اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

پذیرش لوایح FATF تکه آخر پازل حصر اقتصادی ایران است/ می‌خواهند مقابل زورگویی سر خم کنیم

دبیر پویش «نه به FATF» گفت: پذیرش لوایح FATF باعث می‌شود راه‌های موجود برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت و خرید از خارج کشور به صورت کامل قطع شود و این تکه آخر از پازل حصر اقتصادی ایران است.

پذیرش لوایح FATF  تکه آخر پازل حصر اقتصادی ایران است/ می‌خواهند مقابل زورگویی سر خم کنیم

سعید تواناراد فعال دانشجویی و دبیر پویش مردمی-دانشجویی « نه به FATF» در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به مطرح شدن مجدد بحث FATF از سوی برخی دولتمردان گفت:  بحث لوایح FATF و پیوستن به کنوانسیون پالرمو و CFT، هر کدام معایب و مزایایی دارد که براساس برآورد نظر کارشناسان انقلابی حوزه اقتصادی و حقوق بین الملل معایب آن بسیار بیشتر از مزایای آن است.

وی افزود: در شرایطی که تحریم های غیرقانونی و همه جانبه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به کار برده می شود این دو کنوانسیون خطراتی را برای ما در پی خواهد داشت.

دبیر پویش مردمی-دانشجویی « نه به FATF» ادامه داد: این دو کنوانسیون درباره مبادلات مالی داخلی ما شفافیت می خواهد، البته ما موافق شفافیت هستیم ولی این شفافیت باید برای مردم خودمان باشد و تا حدی که به امنیت ملی کشور و اقتصاد کشور لطمه نخورد ولی وقتی ما توسط اکثر کشورها مورد تحریم و هجمه اقتصادی هستیم و در یک جنگ اقتصادی قرار داریم در اختیار دادن اطلاعات محرمانه اقتصادی ما به آنها باعث می شود که همین راه های موجود برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت و خرید از خارج کشور هم به صورت کامل قطع شود و در واقع می شود گفت این تکه آخری از پازل حصر اقتصادی ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها در داخل با ادعای دفاع از اقتصاد کشور و با ادعای پیگیری معیشت مردم می خواهند حصر اقتصادی ایران را کاسبی کنند و به دنبال حصر اقتصاد کشور هستند که در دنباله آن کشور و ملت مجبور به سمت سر خم کردن در برابر زورگویی دولت‌های متخاصم و در راس آنها آمریکا شود.

تواناراد گفت: این ادعا مطرح می شود که اگر لوایح FATF را تصویب نکنیم و نپذیریم مبادلات مالی با کل دنیا از جمله روسیه و چین و غیره به مشکل خواهد خورد اما مسئله اینجاست که آیا اگر این لوایح را بپذیریم مشکل مبادلات مالی ما حل و تسهیل خواهد شد؟ پاسخ این سوال خیر است و این پاسخ را هم آقای ظریف در مجلس داد و ما چندین بار تا کنون از دولت تضمین خواستیم که تضمینی داده نشد!

وی تاکید کرد: مطمئنا ما اگر لوایح را تصویب هم کنیم هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها مار را از لیست کشورهای غیر همکار حذف کنند، لیستی که به اشتباه به لیست سیاه موسوم شده است که  این هم متاسفانه شیطنت رسانه‌ای کاسبان حصر اقتصادی است.

تواناراد افزود: اگر کشورهای دنیا علاقمند هستند ایران لوایح FATF را بپذیرد باید پیشقدم شوند و در ابتدا ما را از لیست موسوم به لیست سیاه خارج کند و تمام تحریم های بین‌المللی و تحریم‌های یک جانبه آمریکا برداشته شود و پس از بهبود روابط اقتصادی این کشورها با ایران و عادی‌سازی این روابط و نرمال شدن شرایط اقتصادی ایران و پایان جنگ اقتصادی و حصر اقتصادی ایران، جمهوری اسلامی می تواند این لوایح را بپذیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که ما تحت تحریم‌های غیرقانونی هستیم و در صورتی که هیچ دادگاه بین المللی و هیچ کشور خارجی ای مقابل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نیست اگر اطلاعات مالی خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهیم اندک راه های دور زدن تحریم را از دست می‌دهیم و این اثر خودش را به صورت مستقیم روی سفره‌های مردم نشان می دهد کما اینکه در دوره‌ای که دلار گران شدن علتش لو رفتن اطلاعات چندین صرافی همکار با ایران در دبی بود.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: FATF  تا کنون حدود ۴۰ درخواست از ما داشته که حدود ۳۷ - ۳۸ درخواست آن به صورت کامل انجام شده، حال ما ابتدا باید اثر این اقدام را ببینیم تا بتوانیم اقدام جدیدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول