اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

لیگ دسته اول؛ چالش‌ها و معضلات| از مشکل زمین بازی تا بی‌ثباتی نیمکت‌ها تنها در 6 هفته

با گذشت تنها شش هفته از مسابقات لیگ آزادگان تیم‌های حاضر در این بازی ها با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کنند.

لیگ دسته اول؛ چالش‌ها و معضلات| از مشکل زمین بازی تا بی‌ثباتی نیمکت‌ها تنها در 6 هفته

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال ایران در فصل جدید با شرایط عجیب و غریبی آغاز شد و به نظر می‌رسد برگزاری این تورنمنت با حداقل‌های استاندارد فرسنگ‌ها فاصله دارد.

معضلی به نام زمین بازی

شاید اولین و ابتدایی ترین مورد برگزاری یک مسابقه فوتبال زمین بازی باشد اما در لیگ دسته اول فوتبال کشورمان اصلا شرایط مناسبی در این زمینه وجود ندارد و این مساله به طور مستقیم به سازمان لیگ مربوط می‌شود. البته این اتفاق در ایران برای اهالی فوتبال تازه نیست چرا که وقتی یک فصل لیگ برتر با تاخیری دو ماهه آغاز می‌شود تا زمین‌ها و ورزشگاه‌ها به شرایط مقدماتی استاندارد نزدیک شوند اما در فصل جدید همچنان نواقص و ایرادات زیادی در آن‌ها وجود دارد، شاید انتظار رعایت استاندارد حداقلی در یک رده پایین‌تر، انتظاری خنده‌دار باشد.

در همین هفته اخیر یعنی هفته ششم لیگ دسته اول، باشگاه مس کرمان با انتشار فیلم زمین محل برگزاری مسابقه مقابل خوشه طلایی در شهر ساوه نسبت به برگزاری بازی در زمینی که به جز چمن، همه چیز در آن وجود دارد اعتراض کرد اما بازی برگزار شد تا سرمربی مس کرمان پس این مسابقه این زمین را مناسب برای فوتبال ساحلی قلمداد کند و البته برخی از این زمین‌ها هم در زمان بارندگی تبدیل به مرداب یا گِلزار می‌شوند.

میزبانی بی معنا

نبود ساختار مناسب در شهرهای مختلف برای برگزاری مسابقات، گاهی تیم‌ها را مجبور به کوچ برای میزبانی در شهر دیگری می‌کند. به عنوان مثال تیم دسته دوم خیبر که با خرید امتیاز اروند کارون خرمشهر موفق به کسب مجوز حضور در لیگ یک شد، به دلیل آماده نبودن این زیرساخت‌ها در ابتدا در تهران از رقبا میزبانی می کرد و در ادامه به شهر خودش یعنی خرم آباد رفت.

گاهی اوقات احکام صادره از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال نیز معنا و مفهوم میزبانی را کاملا دگرگون می کند. به طوریکه ملوان بندرانزلی با حکم کمیته انضباطی از برگزاری دو بازی داخل استان گیلان محروم شد تا یک بازی را در نوشهر و یک بازی را هم درقزوین میزبانی کند!

چالش‌های داوری

مسائل داوری این مسابقات نیز همیشه پربحث تر و جنجالی تر از لیگ برتر هستند. پنالتی‌ها، آفسایدها، اوقات تلف شده به خصوص در پایان نیمه‌های دوم و کارت‌های زرد و قرمز، تقریبا در هر هفته مورد اعتراض تیم‌ها، مربیان و بازیکنانشان است و مرور مصاحبه‌ها در طول این شش هفته نشان می دهد که موضوع داوری واقعا چالش بزرگی در لیگ آزادگان است که نمی‌توان به صورت تک به تک به آن‌ها اشاره کرد.

اما به عنوان مثال می توان به تصمیم عجیب داور در هفته پنجم و در مسابقه شهرداری آستارا مقابل استقلال ملاثانی اشاره کرد. این بازی به دلیل آماده نبودن ورزشگاه وحدت آستارا در سردار جنگل رشت برگزار شد و در انتهای نیمه اول هنگامی که نتیجه یک-یک بود، شهرداری آستارا پشت محوطه جریمه حریف صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که بازیکن این تیم توپ را تبدیل به گل کرد اما داور وسط بدون اینکه کمک داور پرچم بزند این گل را به دلیل خطای آفساید مردود اعلام کرد. در حالیکه روی تصاویر مشخص است کمک او روی خط ایستاده و بازیکن استقلال ملاثانی نیز هنگام زدن ضربه آفساید را پر کرده است.

کرونا و تماشاگران حاضر در ورزشگاه

از طرفی مساله کرونا و رعایت پروتکل‌ها نیز به دلیل عدم نظارت کافی به نظر یک مساله فراموش شده است و مشخص نیست آیا تیم‌ها در سلامت کامل در مسابقات حاضر می‌شوند یا اینکه پنهان‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد که از دید عوامل برگزاری مسابقات دور می ماند و این مساله جسته وگریخته مورد اعتراض برخی باشگاه ها نیز قرار گرفت اما ظاهرا توجهی به آن‌ها نشده است.

ضمن اینکه در برخی مسابقات نیز هواداران تیم‌ها در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند و به تشویق تیم‌ها و بازیکنان محبوبشان می پردازند اما اثری از برخورد با این ماجرا دیده نمی‌شود. شاید لیگ دسته اول کشورمان با تمهیدات بهتر و باکیفیت‌تری نسبت به کشورهای اروپایی به کار خودش ادامه می دهد! همین حضور تماشاگران و افراد متفرقه در ورزشگاه‌ها به بیشتر شدن درگیری ها در مسابقات که خودش چالشی بزرگ به حساب می‌آید، دامن می‌زند.

شاید مساله درگیری‌ها در لیگ یک به تنهایی نیاز به ساعت‌ها بحث و بررسی داشته باشد. به عنوان مثال دیدار دو تیم خیبر و استقلال ملاثانی که در پایتخت ایران برگزار شد، در اواخر نیمه اول 5دقیقه جنجال داغی را به همراه داشت و مربیان دو تیم خودشان در بطن این ماجرا حاضر شدند به طوریکه حتی یک از مربیان استقلال ملاثانی نیز با عوامل نیروی انتظامی درگیر شد!

لیگی که 17 تیمی نشد!

یکی دیگر از عجیب ترین مسائل لیگ یک در شش هفته ابتدایی، اعلام انصراف گل‌ریحان یک روز پیش از آغاز رسمی بازی ها بود اما این باشگاه روز بعد در اولین مسابقه خودش مقابل گل‌ریحان حاضر شد و به تساوی یک-یک دست پیدا کرد. مسئولان گل‌ریحان دلیل حضورشان در مسابقات را رفع مشکلات موجود عنوان کردند اما رضامهاجری این اتفاق را یک نقشه از مد افتاده خواند!

در کنار این موضوع، کناره گیری فرازکمالوند پس از بازی دوم و شکست مقابل مس کرمان از هدایت شاهین بوشهر بود. این مربی با تجربه پس از این بازی از شهرداری بوشهر تشکر و خداحافظی خودش را اعلام کرد اما سپس شاهین با هدایت او به کارش ادامه داد و الان در رتبه نهم جدول قرار دارد.

بی ثباتی نیمکت‌ها فقط در 6 هفته

اما جالبترین موضوع شش هفته ابتدایی لیگ آزادگان، بحران سرمربیگری در تیم‌های مختلف است. در این مدت تیم‌های پارس‌جنوبی‌جم(محمدنصرتی)، استقلال خوزستان(علی خلیفه اصل)، استقلال ملاثانی(ابراهیم اشکش)، ملوان بندر انزلی(مازیارزارع)، هوادار تهران (رضاعنایتی)، گل‌ریحان البرز(میثم منیعی)، آرمان گهرسیرجان(قاسم شهبا)، شاهین شهرداری بوشهر(فرازکمالوند)، مس کرمان(رضامهاجری)، رایکا(نادر دست نشان) و قشقایی شیراز(داریوش هرمزی) از ابتدای مسابقات با یک سرمربی به کارشان ادامه دادند.

 7 تیم دیگر فقط در طول 6 هفته دچار تغییر روی نیمکت شدند که شاید یک رکورد جدید برای فوتبال ایران به حساب بیاید. این تغییرات به شرح زیر است:

چوکای تالش: هادی شکوری پس از بازی دوم از هدایت تیم برکنار شد تا علی لطیفی جایگزین او شود.

خیبر خرم آباد:‌این تیم تا هفته چهارم با هدایت امید روانخواه بازی کرد و پس از آن عبدالله ویسی روی نیمکت نشست.

بادران: محسن عاشوری در هفته دوم جایگزین فرهاد کاظمی شد.

شهرداری آستارا: حسن اشجاری تا هفته چهارم در کنار این تیم بود و پس از آن پایان رافت به عنوان سرمربی معرفی شد.

فجر شهید سپاسی شیراز: این تیم در هفته اول با داود مهابادی به میدان رفت اما با رفتن او به تیم جوانان ایران، در هفته سوم علی کلانتری هدایت فجر را بر عهده گرفت.

نود ارومیه: پنجره بسته این تیم در نقل و انتقالات باعث شد پژواک کرمپور پس از باخت هفته اول مقابل هوادار کناره گیری خودش را اعلام کند و جایگزین او هنوز معرفی نشده است.

خوشه طلایی ساوه: پس از برکناری سهراب بختیاری زاده، وحید بیاتلو سرمربی مستعفی ماشین سازی در لیگ برتر هدایت این تیم را از هفته ششم بر عهده بگیرد.

در پایان هفته ششم 89 گل بین تیم‌ها رد و بدل شده است. در این بین هفته سوم با 9 گل کم‌گل‌ترین هفته و هفته‌های چهارم و پنجم با 18 گل پرگل‌ترین هفته‌ها به حساب می‌آیند. پارس جنوبی جم و رایکا هرکدام با 9گل زده بهترین خط حمله و فجرسپاسی نیز با دو گل خورده بهترین خط دفاعی را دارند. در مقابل تیم‌های استقلال ملاثانی و چوکای تالش با 9 گل خورده صاحب بدترین خط دفاع هستند. تیم 90ارومیه هم هنوز گلی را به ثمر نرسانده است.

پارس جنوبی تنها تیم بدون باخت و خوشه طلایی و 90ارومیه تیم‌های بدون برد جدول هستند. ضمن اینکه نماینده ارومیه با 5 باخت بیشترین شکست را تا به حال تجربه کرده است. بیشترین پیروزی نیز به پارس‌جنوبی و استقلال خوزستان تعلق دارد. خیبر، آرمان‌گهر و خوشه طلایی هم صاحب بیشترین تساوی در این شش هفته هستند. در حال حاضر حمیدکاظمی مهاجم تیم هوادار تهران با 6 گل زده بهترین گلزن این رقابت‌ها محسوب می شود.

جدول لیگ آزادگان  در پایان هفته ششم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول