اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

غفلت وزارت ورزش به آشفته‌بازاری به نام بولینگ و بیلیارد/ یک نفر به داد این فدراسیون برسد

اعتراض‌ نسبت به نحوه مدیریت هاشم اسکندری بر فدراسیون بولینگ و بیلیارد هر روز بیشتر می‌شود اما وزارت ورزش همچنان سکوت می‌کند.

غفلت وزارت ورزش به آشفته‌بازاری به نام بولینگ و بیلیارد/ یک نفر به داد این فدراسیون برسد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مجمع عمومی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس چهارشنبه 28 آبان ماه با رعایت قوانین و مقررات بهداشتی با حداقل اعضا و به صورت وبینار به ریاست عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، هاشم اسکندری رئیس فدراسیون و کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک برگزار و طی آن گزارش مالی و عملکرد فدراسیون در سال 98 ارائه و برنامه های آن مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

در این مجمع که به صورت وبینار برگزار شد، شبهاتی در موارد مالی و اجرایی هم وجود داشت که از جمله آن می‌توان به عدم انجام مصوبات سال گذشته و عدم پرداخت بدهی های مالیاتی اشاره کرد. یکی دیگر از این موارد، مشخص نشدن مراحل هزینه کرد مبلغ 8 هزار یورو بود که به تحت عنوان تنخواه ذکر شد.

از دیگر نکات جالب توجه این مجمع حضور روسای هیات‌های گیلان و خراسان‌رضوی بود که از نزدیکان رئیس فدراسیون به شمار می روند. آنها در اوج شیوع کرونا به تهران آمدند اما رئیس هیات تهران جز غایبین جلسه بود.

* از فاکتورسازی تا محرومیت به دستور قضایی!

برگزاری این مجمع همچون آتشی زیر خاکستر بود چراکه پس از آن صدای اعتراض خانواده بولینگ و بیلیارد بیش از پیش بلند شد. تعدادی از مسئولان استانی این رشته در رسانه های مختلف اعتراض های خود را عنوان کردند. جمشید جان‌نثار در گفت و گو با خبرنگار ورزشی فارس، درمورد شرایط فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس و حاشیه‌های مربوط به این رشته اظهار داشت: "متاسفانه رشته ما حال و روز خوبی ندارد. کرونا هم مزید بر علت شده و اوضاع بدتر از قبل شده است. دو دستگی بین برخی اعضای فدراسیون و بازیکنان رده بالای ملی باعث ایجاد برخی حواشی شده است."

وی ادامه داد: "مشکل این است که اختلاف نظرهایی وجود داشت که برخی روسای هیأت های استانی در مجمع عمومی سالیانه آنها را مطرح کردند. برخی اعتقاد داشتند مسائل مالی دچار مشکل است. در اعزام ورزشکاران به مسابقات آسیایی و جهانی اعلام می شود که اوضاع مالی وزارتخانه مساعد نیست و ورزشکاران باید با هزینه های شخصی و یا هیأت استانی‌شان به مسابقات بروند. براساس گزارش اداره بازرسی، بعد از مدتی مشخص می شود که فدراسیون بابت اعزام ورزشکاران از وزارتخانه پول گرفته است!"

رئیس هیأت بولینگ، بیلیارد و بولس چهارمحال‌وبختیاری گفت: "حرف ما به فدراسیون است که اگر پول گرفته‌اند، چرا به بازیکنان نمی‌دهند؟ از طرف دیگر، مشخص می شود که فدراسیون پولی را که دریافت کرده، برای هزینه های جاری خرج کرده. مورد دیگر اینکه ایران برای مسابقات آسیایی یا جهانی میزبان می شود و چند داور بین المللی حاضر شده اند. چرا حق الزحمه داوران خارجی داده می شود و توجهی به داوران داخلی نمی کنند؟"

جان‌نثار خاطرنشان کرد: "مورد دیگری را براساس گزارش بازرسی می گویم؛ مسئول فدراسیون فاکتور داده که سرمربی تیم ملی به یک کشور سفر و مبلغی را هم هزینه کرده است. این در حالی است که سرمربی تیم ملی اصلاً به آن سفر اعزام نشده و به آن کشور نرفته است. در واقع برای سفری که انجام نشده، فاکتور نوشته و پول گرفته اند."

* آقای رئیس با کلی تخلف 6 ماه تعلیق شد و دوباره برگشت

وی افزود: "سازمان بازرسی به این موضوعات ورود کرد و اسناد را به قوه قضاییه داد. به این ترتیب هاشم اسکندری، رئیس فدراسیون به مدت 6 ماه تعلیق شد و پس از آن به فدراسیون بازگشت. هنوز قوه قضاییه روی این پرونده رای صادر نکرده اما بازگشت. طبق قانون، فدراسیون ها باید تا 15 درصد از مبلغی که از وزارتخانه دریافت می کنند را به استان ها بدهند اما اسکندری یک ریال هم به استان ها پرداخت نکرده است."

رئیس هیأت بولینگ، بیلیارد و بولس چهارمحال‌وبختیاری گفت: "ما دو دوره به اسکندری رای دادیم و یک دوره هم رای ندادیم. اسکندری هم نظر مثبت ندارد تا مجمع استان هایی که به وی رای نداده اند، برگزار شود. چندی پیش مجمع عمومی به صورت وبینار برگزار شد، اما به عنوان رئیس هیأت از آن بی خبر بودم تا اینکه یک روز قبل از مجمع دبیر با من تماس گرفت و این موضوع را به من اعلام کرد."

* قلی‌پور: وزارت ورزش به دادگاه اسکندری توصیه‌نامه‌ فرستاد

آرمین قلی‌پور درمورد آخرین شرایط فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس و انتقادهایی که نسبت به این فدراسیون مطرح می‌شود، اظهار داشت: "مشکلات ما به یک سال و دو سال اخیر بازنمی‌گردد و تقریباً از سال دوم ریاست اسکندری معضلات ما شروع شد. روش های مختلفی را در پیش گرفتیم تا مشکلات را حل کنیم اما به نتیجه نرسیدیم. 4 سال با حضور در فدراسیون و خواهش و تمنا به دنبال حل مشکلات بودیم اما به نتیجه نرسیدیم. در نهایت من به همراه چند نفر از دوستان به سازمان بازرسی کل کشور رفتیم و مسئولان را موجاب کردیم تا به مشکلات فدراسیون ورود کنند."

رئیس سابق کمیته مربیان فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس خاطرنشان کرد: "سال 97 سازمان بازرسی به مشکلات ورود کرد. اوضاع در فدراسیون به قدری بد بود که بیش از یک ماه مسئولان شرایط را بررسی کردند. این روند معمولاً در ارگان های مختلف یک هفته ای انجام می شود. در نتیجه پرونده ای با 1048 صفحه جمع آوری و 39 صفحه به صورت خلاصه به قوه قضاییه ارسال شد. در پرونده ای که سازمان بازرسی به دادسرای کارکنان دولت ارسال کرده، انواع تخلفات دیده می شد. تنها بحث بازیکنان تیم ملی نبود، بلکه موضوع داوران و ... هم مطرح بود. در این پروسه سازمان بازرسی اسنادی را مقابل بازیکنان تیم ملی قرار داد و در آن موقع بود که بازیکنان متوجه شدند امضای آنها جعل شده است."

قلی‌پور ادامه داد: "اشک برخی از بازیکنان به دلیل اعزام با هزینه شخصی درآمد. آنها با وام و کمک گرفتن از سایرین هزینه اعزام خود را فراهم کردند. برخی ملی پوشان به مربیگری وارد شدند تا بتوانند برای خود کسب درآمد کرده و اعزام شوند. در این شرایط همیشه به ملی پوشان گفته می شد که فدراسیون پولی از وزارت ورزش دریافت نکرده است. مجموع مبلغی که در سال 97 به ملی پوشان باید پرداخت می شد، حدود 5 میلیارد و 600 میلیون تومان بود. این پول هیچگاه به ملی پوشان و داوران کشورمان پرداخت نشد."

* ملی پوشان تهدید شدند!

مربی سابق تیم ملی بیلیارد بانوان گفت: "این پرونده در شعبه 13 دادسرای کارکنان دولت جریان دارد. روز نخست که پرونده وارد شد به دلیل تعدد تخلفات، اسکندری ممنوع الخروج شد و حالا هم با قید وثیقه آزاد است. در گام نخست برای اسکندری 6 ماه قرار نظارت صادر شد، بعد از گذشت این مدت با اضافه شدن مستندات و قطعی شدن جعل امضا و... حکم جدیدی برای اسکندری صادر شد."

وی افزود: "قرار شد اسکندری برای 6 ماه بعدی هم تعلیق شود، اما وکلای فدراسیون درخواست تجدیدنظر کردند. از طرفی توصیه نامه هایی هم از وزارت ورزش مبنی بر حفظ کیان ورزش کشور به دادگاه ارسال شد و به این ترتیب تعلیق اسکندری شکسته شد. وکیل اسکندری در این پرونده پس از بازگشت وی به فدراسیون حکم ریاست کمیته انضباطی را گرفته است."

قلی‌پور گفت: "در روزهای اخیر تماس‌هایی با برخی ملی پوشان گرفته و تهدید شدند که به کمیته انضباطی خواهند رفت. تنها دلیل این تهدیدها این بود که این ملی پوشان اعلام کرده اند که امضاهایشان جعل شده و پرداختی به آنها نشده است. درست است که می گویند درهای فدراسیون باز است اما به دلیل شکایت هایی که صورت گرفته، من و خیلی از اهالی این رشته در دادسرای ناحیه 12 شعبه 2 حاضر شدند."

* فشار اسکندری برای استعفای یک رئیس هیأت

میثم خرمایی‌پور، رئیس هیأت بولینگ بیلیارد و بولس بوشهر در روزهای گذشته از سمت خود کناره گیری کرد و دلیل این اتفاق را هم فشارهای مستقیم و غیر مستقیم هاشم اسکندری، رئیس فدراسیون اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد علت کناره گیری اش از ریاست هیأت اظهار داشت: "به دلیل فشارهایی که به من و مدیران استان از تهران وارد شد، مجبور شدم از سمت خودم استعفا کنم. برای اینکه این موضوع رخ ندهد، حدود یک سال مقاومت کردم اما در نهایت از سمت خودم کناره گیری کردم."

رئیس مستعفی هیأت بولینگ بیلیارد و بولس استان بوشهر گفت: "مخالفت‌هایی که با رئیس فدراسیون در خصوص تخلفاتش داشتم و گزارش سازمان بازرسی کل کشور باعث این فشارها شد. یکسری از این تخلفات مربوط به بوشهر بود. پول‌هایی که از ما گرفته بودند و پس نداده بودند به همراه جعل امضای بازیکنان ما از این دلایل آن بود. رئیس فدراسیون از من خواست که از او حمایت کنم، اما قبول نکردم و گفتم تا زمانی که دادگاه تکلیفش را مشخص نکرده، هیچ حمایتی انجام نمی‌دهم. وی از طریق برخی افراد که نمی‌دانم چه کسانی هستند، مدیران استان را تحت فشار قرار داد و نامه عزل من را زدند. پس از کش و قوس های فراوان مجبور شدم استعفا کنم و دلایل آن را نیز در نامه ام عنوان کردم."

وی تصریح کرد: "تنها من از این شرایط ناراحت نیستم، بلکه هیأت‌های دیگر هم با اسکندری مخالف هستند، اما رئیس فدراسیون سعی می‌کند که همه را با یک شیوه ناجوانمردانه از میدان خارج کند. با این شرایط با وجود تخلفاتی که دارد می تواند در آینده رای مثبت دادگاه را بگیرد و همچنان رئیس فدراسیون بماند."

* علت بی‌تفاوتی وزارت ورزش به تخلفات رئیس فدراسیون بیلیارد چیست؟

برخی روسای هیأت ها اعتقاد دارند می خواهند کار کنند، اما به هر قیمتی این موضوع ممکن نیست. مدعی هستند چون برخی هیأت ها به اسکندری رای نداده اند، حالا دلش نمی خواهد با آنها همکاری کند. دو دستگی عجیبی ایجاد شده و این موضوع به این رشته ضربه جدی زده است.

از دیگر نکاتی که برخی مسئولان استانی درمورد رئیس کنونی فدراسیون می گویند، این است که روزی که اسکندری به کار برگشت، قرار بود مجمع استان فارس برگزار شود، اما نامه زد که برگزار نشود. اینکه چطور با این حجم از دو دستگی می توان برای رشد و ارتقای این رشته در ایران، آسیا و جهان قدم برداشت موضوعی است که شاید رئیس فدراسیون بهتر از هر شخص دیگری بتواند به آن پاسخ دهد. موضوع نگران کننده تر در این بین سکوت و بی تفاوتی وزارت ورزش نسبت به اتفاقات این رشته است که آن را در آستانه سقوط قرار داده.

اگر مسئولان وزارت ورزش به درستی وارد این داستان شوند، حاشیه ها کنترل شده و فدراسیون بولینگ و بیلیارد روی ریل پیشرفت قرار بگیرد، اما متاسفانه مسئولان در وزارت ورزش خود را به بی توجهی زده و هیچ واکنشی نسبت به اتفاقات این رشته ندارند. این در حالی است که خانواده بولینگ و بیلیارد تاکنون بارها در اعتراض به شرایط این فدراسیون مقابل وزارت ورزش تجمع کرده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول