اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

همت خیران و جهادگران برای محرومیت‌زدایی در ریگان/روستای کپری که شهری مستحکم شد

روستای سنگ‌آباد در 9 کیلومتری مرکز شهرستان ریگان واقع شده که در گذشته ساکنان آن در اوج محرومیت و در کپر زندگی می‌کردند اما به همت خیران و جهادگران و حمایت مسئولان امروز این روستای کپری به شهری مستحکم در دل دشت تبدیل شده است.

همت خیران و جهادگران برای محرومیت‌زدایی در ریگان/روستای کپری که شهری مستحکم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته در استان کرمان است که به تبع آن روستاهای این شهرستان نیز از توسعه کمی برخوردارند.

روستاهایی که از مرکز شهرستان فاصله زیادی دارند و این فاصله سبب محرومیت دو چندان آنها شده است.

در شهرستان ریگان 302 پارچه آبادی وجود دارد که نیمی از آن در محرومیت شدید قرار دارند و ضریب محرومیت این روستا به 9نیز می‌رسد که محروم‌ترین روستاها در کشور محسوب می‌شوند.

اما محرومیت در این روستاها موجب شده است که چندین نهاد در روستاهای شهرستان اقدام به فعالیت‌های عمرانی داشته باشند و یکی از روستاهایی که در گذشته در اوج محرومیت شدید قرار داشت و مردمانش در بدترین شرایط زندگی می‌کردند، روستای کپری و سنگی "سنگ‌آباد" بود.

روستایی که در حاشیه دشت ریگان قرار گرفته و اهالی آن در اوج تابستان در سوز گرما در کپر و در زمستان در اوج سرما زندگی خود را سپری می‌کردند و طی یک حادثه کپرهای روستا در آتش سوخت و خاکستر شد.

سنگ‌آبادی‌ها هر روز مجبور بودند برای تهیه جرعه‌ای آب به موتورپمپ‌های کشاورزی مراجعه کنند و آب غیربهداشتی استفاده کنند.فقر و محرومیت در روستا موج می‌زد تا اینکه خیرانی از اقصی‌نقاط کشور در منطقه حضور به هم رساندند و خدماتی برای اهالی روستا انجام دادند.

  اقداماتی در زمینه ساخت وساز مدرسه، خانه بهداشت، آسفالت و جدول‌گذاری، برق‌رسانی و اشتغال، ایجاد پارک روستا، ساخت مسجد و...انجام شد و منازل مسکونی از کپر به منازلی مقاوم و مستحکم تبدیل شدند و کپرها جمع‌آوری شدند.

قدردانی اهالی سنگ‌آباد از خیران و مسئولان

رضا سابکی یکی از اهالی روستای سنگ‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار کرد: ما از مناطق کوهستانی به دلیل خشکسالی‌ها به حاشیه شهر ریگان مهاجرت کردیم و به دلیل شرایط زندگی منازل خود را از کپر ساختیم.

وی افزود: در بدترین شرایط طوفان و بارندگی تا چند سال زندگی را برای ما جهنم کرده بود وهیچ آسایشی نداشتیم.

محمد سابکی دیگر اهالی روستای سنگ‌آباد عنوان کرد: همسایه‌ام در مقابل چشمانم کپرش آتش گرفت و خود و فرزندانش در آتش سوختند.

وی بیان کرد: ما آب آشامیدنی، برق، مدرسه، خانه بهداشت نداشتیم  و معابر خاکی داشتیم.

مریم سابکی بیان داشت: مسئولان واقعا تلاش کردند و برای ما سرپناه ساختند و ما اکنون در منازلی مستحکم و زیبا زندگی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: روستای کپری ما اکنون به شهری مستحکم در دل دشت واقع شده است و ما قدران خیران و مسئولان هستیم.

مصطفی سابکی یکی از دانش‌آموزان این روستا گفت: مدرسه قبلی ما در کپر و چادر بود و ما اصلا خوب درس نمی‌فهمیدیم، اما با ساخت مدرسه ما اکنون در بهترین شرایط هستیم. قبلا طوفان چادر ما را از جا بیرون می‌آورد.

رضا رنود ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که در این روستا وجود داشت مشکلات بهداشتی بود که با تلاش مسئولان خانه بهداشت در روستای ما توسط خیران ساخته شد و ما اکنون یک مرکز درمانی داریم.

امین باقری فرماندار ریگان اظهار کرد: روستای سنگ‌آباد یکی از روستاهای حاشیه‌ای شهرستان است که در ورودی مرکز شهر از سمت مناطق کوهستانی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی عشایر مناطق کوهستانی به این روستا مهاجرت کرده و در این نقطه سکنی گزیدند.

وی افزود: با توجه به اوج محرومیت در این روستا مسئولان، ادارات و خیران آستین همت را بالا زدند و اقدام به عمران و آبادانی این روستا کردند.

 باقری عنوان کرد: با ساخت وسازهای مستحکم و مقاوم در این روستا، هم‌اکنون ساخت وساز در این روستا به روز شده است و بیش از صدها واحد مسکونی مقاوم در این روستا ساخته و تحویل ساکنان آن شده است.

فرماندار ریگان تصریح کرد: خیران نیز در آبادانی این روستا کمک شایانی کردند به‌طوری که ساخت مسجد، خانه بهداشت و مدرسه از جمله فعالیت‌ها در این روستا توسط خیران بوده است.

باقری ابراز کرد: جهت اشتغالزایی اهالی این روستا یک سوله در روستای سنگ‌آباد در قالب کارگاه سنگ‌تراشی سنگ‌های تزئینی راه‌اندازی شد که تعدادی از بانوان در آن مشغول به‌کار شدند و پارک و فعالیت‌های عمرانی امید در دل اهالی روستا ایجاد کرد.

فرماندار ریگان خاطرنشان کرد: تلاش در روستاهای محروم با فعالیت‌های جهادی می‌تواند چهره روستاها را تغییر دهد.

راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال ویژه بانوان

حسین بنی‌ابراهیمی بخشدار مرکزی ریگان بیان داشت: با طرح جامع طرح هادی روستای سنگ‌آباد در شهرستان نمونه و الگو شد و دهیاری و شورای اسلامی راه‌اندازی شده است همچنین خدمات‌رسانی در این روستاها به نحو مطلوب در حال انجام است.

وی افزود: با راه‌اندازی یک موتورپمپ کشاورزی در این روستا افراد جویای کار در این روستا نیز مشغول کشاورزی و کشت محصولات هستند و اشتغال خرد و خانگی نیز برای بانوان جویای کار  برنامه‌ریزی شده است که به‌زودی در این روستا عملیاتی خواهد شد.

بنی‌ابراهیمی از روشنایی معابر این روستا خبر داد و ابراز کرد: روشنایی نیمی دیگر از روستا به‌زودی تامین خواهد شد.

گزارش از: موسی ملائیان

انتهای پیام/80014/ب/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول