اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شرکت‌های دانش بنیان در مشهد نیازمند زمین مناسب برای استقرار هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار در زمین‌های صنعتی اطراف مشهد نیازمند زمین مناسب هستند.

شرکت‌های دانش بنیان در مشهد نیازمند زمین مناسب برای استقرار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست با برخی مدیران حوزه شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی اظهار کرد: مصوبه هیات دولت در سفر رییس جمهوری به این استان، توسعه شهرک صنعتی توس به میزان ۱۰۰ هکتار و شهرک صنعتی ماشین سازی به میزان ۱۰۰ هکتار به منظور استقرار صنایع پاک، نوین و هایتک بود که در کنار آن توسعه ۵۰ هکتار از زمینهای پارک علم و فناوری خراسان نیز به این منظور در نظر گرفته شد و با پیگیریهای بسیار استقرار شرکتهای دانش بنیان در کارگروه امور زیربنایی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز به تصویب رسید اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر داخلی سازی کالاهای وارداتی و خودکفایی در تولید، نیاز به تقویت شرکتهای دانش بنیان وجود دارد که حداقل اقدام ممکن برای تقویت آنها تامین زیرساختهای مناسب برای تولید آنهاست.

وی گفت: اما و اگرها و شروط بسیار برای استقرار شرکتهای دانش بنیان و فناور در زمینهای جدید بوجود آمد لذا باید برای اجرای مصوبه یاد شده، دفاعیه درستی تهیه شود تا بتوان اطمینان لازم را برای استقرار واحدهای دانش بنیان تراز اولی که صلاحیت لازم برای دریافت مکان جدید دارند، فراهم کرد.

رسولیان افزود: صاحبان شرکتهای دانش بنیان افراد تحصیلکرده‌ای هستند که برای فعالیت خود نیاز به فناوری و ابزار لازم دارند و نمی‌توانند در نقاط کمتر توسعه یافته مستقر شوند و دور از مشهد به فعالیت خود ادامه دهند لذا ناگزیر به استقرار آنها در شهرکهای صنعتی اطراف مشهد هستیم که از نظر سطح فناوری و امکانات در درجه بالاتری نسبت به سایر شهرکهای صنعتی استان می‌باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: حداکثر در مدت ۱۰ روز آینده باید آیین نامه مربوط به نحوه واگذاری زمین شهرکهای صنعتی توس، ماشین سازی و فناوریهای برتر، پارک علم و فناوری و دفاعیات لازم در این زمینه تهیه شود تا بتوان موافقت مسولین مربوطه را اخذ کرد. 

اختصاص زمینهای کارخانه خانه سازی مشهد به استقرار شرکتهای دانش بنیان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کارخانه خانه سازی مشهد با در اختیار داشتن ۷۳ هکتار، سالهاست که تولید آن متوقف و به مزایده گذاشته شده که اگر مشکل مربوط به حضور شرکتهای دولتی در مزایده برطرف شود، در مدت کمتر از دو ماه خریداری و برای استقرار واحدهای دانش بنیان آماده خواهد شد.

رضا شجاعی افزود: در این شرکت شورای راهبری برای واگذاری زمین شهرکهای صنعتی مستقر است و در صورتی که پس از واگذاری زمین به واحد دانش بنیان، آن واحد کاهلی کرده و از حالت دانش بنیان یا فناور خارج شود، می‌توان پروانه بهره برداری آن را باطل کرد و مانع از فعالیت آن شد.

وی ادامه داد: موافقت اغلب مسوولان برای واگذاری ۲۵۰ هکتار از زمینهای شهرک صنعتی توس، شهرک صنعتی ماشین سازی و پارک علم و فناوری برای استقرار شرکتهای دانش بنیان گرفته شده و باید تلاش کرد هرچه سریعتر این مهم اجرایی شود.

مدیرعامل پارک علم و فناوری خراسان نیز در این نشست با بیان اینکه در مجموع ۲۹۸ شرکت دانش بنیان و ۷۰۰ واحد فناور در خراسان رضوی وجود دارد، گفت: تاکنون علاوه بر پارک علم و فناوری مشهد، مرکز رشد فناوری تربت‌حیدریه به همت پارک علم و فناوری خراسان ایجاد و شرکتهای دانش بنیان در آن مستقر شده‌اند.

رضا قنبری افزود: اولین مرکز نوآوری و فضای کار اشتراکی حامی در خراسان رضوی نیز با استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) در تربت‌حیدریه راه اندازی شده و ۱.۵ هکتار زمین به حوزه واحدهای دانش بنیان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: یک ساختمان خالی مناسب برای استقرار واحدهای دانش بنیان در شهرستان گناباد وجود دارد که طبق قانون می‌توان آن را برای استفاده پارک علم و فناوری تجهیز کرد اما برای در اختیار گرفتن آن موانعی وجود دارد که باید به همت استانداری خراسان رضوی برطرف شود. 

در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی برای پیگیری حل مشکلات استقرار واحدهای دانش بنیان در گناباد قول مساعد داد.

انتهای پیام/70054

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول