اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  جنگ اقتصادی

آمریکا با استفاده از اهرم اقتصاد کشورهای محور مقاومت را تحت‌فشار قرار داده است

یک پژوهشگر اقتصاد منطقه‌ای با تاکید بر اهمیت فراوان بعد اقتصادی حضور آمریکا در منطقه گفت: همان‌طور که پدیده داعش و تهدیدات امنیتی مشترک سبب شد تا همگرایی بین کشورهای محور مقاومت ایجاد شود در عرصه اقتصادی نیز باید وجود دشمن و تهدید مشترک تبیین شود.

آمریکا با استفاده از اهرم اقتصاد کشورهای محور مقاومت را تحت‌فشار قرار داده است

مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد منطقه‌ای در گفتگو با برنامه «حدیث ایستادگی» رادیو مقاومت در پاسخ به این سؤال که  آمریکا  بر اساس چه منافعی در منطقه حضور دارد و چرا تلاش دارد تا اجازه ندهد که اتحاد بین کشورهای منطقه شکل بگیرد، گفت: علاوه بر دلایلی مانند تأمین امنیت اسرائیل، تأمین منافع اقتصادی یکی از دلایل مهم حضور آمریکا در منطقه محسوب می‌شود که این منافع نیز به دو صورت تأمین می‌شود: روش اول سود مستقیم آمریکا از منابع انرژی به‌خصوص منابع نفت منطقه است. روش دوم نیز  از طریق محروم کردن کشورهای منطقه از رشد اقتصادی و صنعتی و به طبع آن فروش کالاهای خود به آن‌ها در قبال پول نفت است.

وی افزود: این محرومیت از رشد نیز از دو راه صورت می گیرد: راه اول حضور مستشاران آمریکایی بر سر پروژه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی و عدم انتقال دانش است و راه دوم نیز ایجاد ناامنی که اجازه رشد اقتصادی را نمی‌دهد.

ازرقی با تاکید بر اینکه نمونه بارز ممانعت از پیشرفت از طریق ایجاد ناامنی، کشور سوریه است، اظهار داشت: این کشور قبل از بحران از نظر رشد اقتصادی از بسیاری کشورها همچون ترکیه و حتی امارات و عربستان نیز جلوتر بود و درواقع ازنظر رشد اقتصادی و صنعتی، سرآمد کشورهای عربی بود.  آمریکا با همکاری همین کشورها و از طریق ایجاد ناامنی توانست یک توقف جدی در روند رشد اقتصادی سوریه به وجود آورد.

این پژوهشگر اقتصادی درباره اهمیت بعد اقتصادی حضور آمریکا در منطقه نیز گفت:  ابعاد حضور آمریکا در منطقه را نمی‌توان صرفاً به اقتصاد محدود کرد اما بعد بسیار مهمی است. در حال حاضر نیز رویارویی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران یک رویارویی اقتصادی است. این موضوع درباره کشور عراق با توجه به تحولات یک سال اخیرش و نیز لبنان و سوریه با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده از جمله سزار از سوی آمریکا، صادق است. در کل آمریکا تلاش دارد تا محور مقاومت را با  اهرم اقتصادی تحت‌فشار قرار دهد.

مهندس ازرقی در پاسخ به این سؤال که فرصت وجود ذخایر عظیم انرژی چه نقشی می‌تواند در قدرتمند شدن کشورهای منطقه و نیز همگرایی در اخراج آمریکا از منطقه داشته باشد، اظهار داشت:  منابع انرژی و اقتصاد صرفاً یکی از  وجوه همگرایی ایران با سایر کشورهای منطقه است و وجوه همگرایی دیگری نیز ازجمله وجوه فرهنگی و مذهبی وجود دارد که باید آن‌ها را  احصاء و استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که پدیده داعش و تهدیدات امنیتی مشترک سبب شد تا همگرایی بین کشورهای محور مقاومت ایجاد شود در عرصه اقتصادی نیز باید وجود دشمن و تهدید مشترک تبیین شود. در سایه این مساله ما باید بتوانیم اقتصاد مقاومتی را در سطح منطقه گسترش دهیم و با هر کشوری نیز معاهدات جداگانه‌ای با توجه به ظرفیت‌های آن داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول