اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

با پلکسی، جانشین امپراطوری بزرگ شیشه معمولی آشنا شوید!

شاید در نگاه اول به تیتر بالا تصور کنید که چنین چیزی دور از ذهن و حتی محال است!

با پلکسی، جانشین امپراطوری بزرگ شیشه معمولی آشنا شوید!

مگر می شود روزی به جای شیشه در درب و پنجره و ساختمان از یک محصول دیگر استفاده کرد؟ باید گفت: بله، البته که می شود! نام این جانشین بر حق پلکسی است که با اسامی مختلفی چون پلکسی گلاس و ورق آکریلیک نیز شناخته می شود.

ممکن است اسم پلکسی برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد اما حقیقت این است که احتمالا بدون آن که بدانید آن را در جای جای شهر دیده اید، از مترو و اتوبوس و قطار گرفته تا شاید حتی منزل خودتان! اما این محصول دقیقا چیست و چرا می تواند یک جایگزین مناسب برای شیشه باشد؟ با ما باشید تا پاسخی جامع و کامل به این پرسش دهیم.

پلکسی دقیقا چیست؟

کارشناسان و متخصصین آن را پلی متیل متاکریلات می نامند، یک ترموپلاستیک نسبتا خشک (نمی توان آن را به صورت لوله در آورد) و ساخته شده از پلیمر متاکریلات که تا حدودی انعطاف پذیر و به خاطر ویژگی های جذاب و کاربردی در صنایع مختلف مخصوصا تزئینات و دکوراسیون استفاده های فراوانی پیدا کرده است، از ساخت انواع لوح تقدیر گرفته تا دکوراسیون داخلی منزل، آکواریوم و حتی چاپ لیزری همه و همه فقط بخشی از کاربرد های آکریلیک گلاس هستند.

پلکسی معمولا به صورت یک ورق کامل یعنی در ابعاد یک متر و 22 سانتی متر در یک متر و 83 سانتی متر و در ضخامت های مختلف تولید شده و تا حدودی هم انعطاف پذیر است. نکته جذاب در خصوص این محصول این است که در رنگ های مختلف و در حالت های مختلف نیز تولید می شود. پلکسی رنگی، مات، شفاف، ترنسپرنت (شفاف رنگی) و آینه ای بخشی از انواع این محصول متنوع هستند.

 

کاربرد در زندگی امروز

به طور کلی از این ورق ها در صنایع مختلفی استفاده می شود اما اصلی ترین استفاده آنها در صنعت دکوراسیون داخلی و تزئینات است. معمولا در خانه می توان از آکریلیک به عنوان پوشش سقف و دیواره ها استفاده کرد و یا حتی می توان یک آینه جذاب با طراحی و حکاکی خاص (پلکسی قابلیت لیزر کاری و حکاکی دارد!) تولید کرد که صد البته جلوه ای ویزه به خانه ای خواهد داد.

در ساخت انواع اکواریوم هم به دلیل شفافیت، سبکی و امنیت بالا می توان از این ورق ها استفاده کرد. یک آکواریوم شفاف تر از شیشه، مقاوم تر و محکم تر و همچنین سبک تر می تواند بسیار جذاب و عالی باشد.

همچنین می توان از این ورق ها در ساخت انواع تابلو های چلنیوم، لوح های تقدیر و راهنمای طبقات نیز از این ورق های آکریلیک استفاده کرد.

اما حال بهتر است به این پاسخ بپردازیم که چرا پلکسی گلاس از شیشه بهتر خواهد بود؟

مزیت های پلکسی نسبت به شیشه

اگر قرار باشد در خصوص ویژگی ها و مزیت های این ورق پلاستیکی و شیشه مانند صحبت کنیم شاید موارد زیر بهترین توضیحات باشد:

وزن کمتر نسبت به شیشه

همه ما می دانیم که شیشه یک محصول بسیار سنگین است که همواره نه تنها با احتیاط باید حمل گردد بلکه باید حساب وزن بالای آن را نیز داشت! اگر ابعاد یک ورق ها یعنی 122 سانتی متر در 183 سانتی متر را برای یک شیشه در نظر بگیریم وزن شیشه به حدود 11 کیلوگرم می رسد! در حالی که همین ابعاد و همین ضخامت در یک ورق پلکسی به حدود 3 کیلوگرم می رسد! این یعنی چیزی حدود 3 برابر سبک تر از شیشه که قطعا عدد قابل توجه ای است.

ایمنی بسیار بیشتر نسبت به شیشه

بدون شک یکی از بزرگترین معایت شیشه برندگی و خطرناک بودن آن است. همه ما می دانیم که تا چه اندازه سر و کله زدن با شیشه خطرناک است! برندگی شیشه و خطرات جانی آن همواره یکی از معایت بزرگ آن بوده است. اما چنین مشکلی در ورق پلکسی وجود ندارد زیرا به علت ساختار پلاستیکی آن، این محصول در هنگام ضربه سنگین خرد نشده و فقط به صورت تیکه های بزرگ می شکند.

مقاومت بیشتر نسبت به شیشه

یکی از معایت بزرگ شیشه، شکنندگی بسیار بالای آن در برابر ضربه است، اما این مشکل به خوبی در این محصول حل شده است. یک ورق آکریلیک گلاس می تواند تا حدود 5 برابر نسب به شیشه در برابر ضربات مقاوم تر باشد و در نیتجه ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت.

شفافیت بالاتر نسبت به شیشه

یکی از ویژگی های مهم شیشه شفاف بودن و قالیت عبور نور است. اما جالب است بدانید در این مورد هم آکریلیک از شیشه سبقت گرفته! این محصول بیش از 92% نور را از خود عبور می دهد اما این میزان در شیشه فقط 89% است. یک پیروزی دیگر برای پلکسی!

قابلیت حکاکی و لیزر کاری

یکی دیگر از اصلی ترین ویژگی های این ترموپلاستیک این است که قابلیت لیزر کاری دارد! این بدین معناست که می توان هر شکل و نقش و نگاری را روی آن به صورت دقیق و با استفاده از لیزر پیاده کرد! قطعا یکی از دلایل استفاده از این محصول در زمینه تزئینات و دکوراسیون همین ویژگی جذاب است. اما همانطور که می دانید نمی توان پس از تولید به شیشه حالت خاصی داد! این یک مزیت بسیار جالب و کاربردی برای علاقمندان به تزئینات و دکوراسیون خواهد بود.

تنوع رنگی بسیار بیشتر

همانطور که می دانید شیشه فقط در رنگ شفاف تولید می شود و از بابت تنوع معمولا حرفی برای گفتن ندارد. اما در مقابل این ورق های آکریلیک در انواع و رنگ های مختلف تولید و توزیع شده و حتی می توان از آنها در صنایع مختلف و با اهداف مختلف استفاده کرد. امروزه پلکسی های رنگی در جای جای شهر مصارف تزئینی دارند.

معایب پلکسی در مقایسه با شیشه

اما اصلی ترین عیب ورق پلکسی این است که فعلا (روی کلمه فعلا دقت کنید) قیمت این محصول از شیشه معمولی بیشتر و به همین علت است که شیشه خریدار بیشتری دارد. اما طبق اخبار به دست آمده از شرکت های بزرگ تولید کننده این ورق ها مانند شرکت پلاسکولیت آمریکا، به زودی قرار است ورق ها جدید این محصول رو با قیمت بسیار مناسب تر وارد بازار کند. پس با این تفاسیر باید منتظر انقلاب این محصول در صنعت ساختمان سازی باشیم!

مرکز خرید و فروش پلکسی در ایران کجاست؟

در ایران این ورق ها یک محصول وارداتی از کشور های مختلفی مانند چین و تایلند هستند که مرکز اصلی معامله آنها در شهر تهران خیابان پامنار تهران است. معمولا ورق های وارداتی از تایوان بسیار با کیفیت تر از ورق های چینی و سایر ورق ها هستند. از جمله برند های معروف و با کیفیت تایوانی می توان به چوچن و یرلانگ اشاره کرد.

اما امروزه با وجود کرونا و شرایط وخیمی که برای تمام دنیا به وجود آورده است می توان گفت که باید به طور کلی خرید حضوری را فراموش کرد و به دنبال خرید اینترنتی رفت. اما سوال اصلی اینجاست که آیا می توان ورق پلکسی را نیز به صورت اینترنتی و مطمئن خرید کرد؟

پیشنهاد می کنیم برای این منظور عبارت هایی مانند "خرید پلکسی پامنار" را در گوگل جستجو کنید و اجازه دهید گوگل سایت های معتبر را به شما نشان دهد، سپس به دنبال خرید از سایت هایی باشید که 1- دارای اینماد باشند 2- یک شرکت معتبر دارای آدرس و تلفن درست بوده و در صورت امکان عکس کارکنان در قیمت درباره ما درج شده باشد. حتما به مقایسه قیمت نیز بگردازید و مطمئن شوید که بهترین قیمت با بالاترین کیفیت را خواهید داشت.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول