اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تاراسی: هر کس از قانون تخطی کند برخورد می‌کنیم/ مدیران باغ‌شهرها: جریمه بگیرید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه بخشنامه صادر شده در مورد باغ‌شهرها فقط یک بار است و زمان محدودی را دربر می‌گیرد، گفت: بعد از این هر کس بخواهد از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود.

تاراسی: هر کس از قانون تخطی کند برخورد می‌کنیم/ مدیران باغ‌شهرها: جریمه بگیرید

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تعریف درستی از باغ‌شهر در کشورمان وجود ندارد، بلکه آنچه که در کشورمان به نام باغ‌شهر مصطلح شده است، خانه باغ است.

اما همین اصطلاح غلط و یا همان خانه‌باغ‌ها خود مشکلات فراوانی را در کشورمان به وجود آورده است و شاید بتوان گفت که یکی از سه مشکل عمده استان زنجان همین وضعیت به وجود آمده در مورد باغ‌شهرها و ساخت و سازهایی است که در آنها صورت گرفته است که نه تنها بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است، بلکه دستگاه‌های متولی مانند اداره کل دادگستری، دادستانی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و ... را نیز به خود مشغول کرده است.

 

وجود 50 باغ‌شهر در زنجان

در حال حاضر حدود ۵۰ باغ‌شهر در زنجان وجود دارد که همه آنها بنا بر اعلام دستگاه‌های ناظر و متولی غیرمجازند و نباید ساخته می‌شدند، در حالی که بسیاری از کسانی که همین به اصطلاح باغ‌شهرها را دارند ویلاها و ساخت و سازهایی در همین قطعات انجام داده‌اند که بنابر اعلام متولیان نباید این اتفاق می‌افتاده است.

بحث ساخت و ساز در باغ‌شهرها از زمانی دوباره اوج گرفت که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: دارندگان بناهای غیرمجاز در باغ‌های این استان در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند از مجوز تثبیت بنا در این محل‌ها بهره‌مند شوند.

جواد تاراسی افزود: این مجوز بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان زنجان در سفر رئیس قوه قضاییه صادر شده است.

وی یادآورشد: بر این اساس مالکان بناهای غیرمجاز در باغ‌ها در صورت داشتن شرایط ابلاغی و یا کاهش بنای موجود به میزان درج شده در مصوبه می‌توانند با مراجعه به دفاتر منتخب سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تشکیل پرونده از مجوز تثبیت بنای غیرمجاز بهره مند شوند.

تاراسی اظهار داشت: بر اساس این مصوبه مالکان باغ‌ها با مساحت یک‌هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، حداکثر تا ۲۵ مترمربع بنا، باغ‌ها با مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع تا 4 هزار متر مربع حداکثر تا ۴۰ متر مربع بنا و باغ‌های با مساحت بیش از 4 هزار متر مربع حداکثر تا ۶۰ مترمربع بنا می‌توانند آنها را تثبیت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در صورتیکه مساحت بنای موجود در چنین باغ‌هایی بیش از حدود ذکر شده باشد، مالکان باغ ها باید ابتدا نسبت به کاهش مساحت بنا تا سقف تعیین شده اعلامی اقدام و سپس برای تشکیل پرونده مراجعه کنند.

پس از این خبر بود که صاحبان باغ‌شهرها این مصوبه را حمایت از خاطیان و کسانی که با تخطی از قانون به صورت غیر قانونی و در گذشته اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند، برشمردند و چند تن از مدیران مجموعه‌های باغی زنجان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گلایه‌های خود را در مورد برخورد با مالکان باغ‌شهرها و تخریب سازه‌های داخل باغ‌شهرها و همچنین این مصوبه بازگو کردند.

مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان که بخش بزرگی از صاحبان و مالکان واحدهای آنرا فرهنگیان تشکیل می‌دهند، با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در زمینه باغ شهرهای زنجان اظهار داشت: طبق نامه‌های ارسالی و پیگیرهای انجام شده رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی آن را به دادگستری استان زنجان ابلاغ کرد که  دادگستری استان مصوبه‌ای مبنی بر رسیدگی بر مشکلات باغ شهرها با توجه به دستور آقای رئیسی در سفر به استان زنجان صادر کرد که دستورالعملی صادر شده است که نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه بر مشکلات و مسائل موجود می‌افزاید.

رمضانی ادامه داد: در این دستورالعمل آمده است برای بناهای ایجاد شده با متراژ 25 متر در یک هزار متر مربع اراضی تا آخر شهریور سال 98 مجوز صادر شود.

 

به جای تخریب جریمه بگیرید

 وی این مصوبه را مغایر با قانون تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها اعلام کرد و افزود: طبق این مصوبه برای کسی که تخطی کرده و بنا ساخته است، مجوز صادر می‌شود و برای کسی که منتظر مجوز قانونی برای ساخت و ساز بوده است مجوز داده نمی‌شود و در صورتی مجوز برای ساخت صادر می‌شود که افراد متراژ باغ خود را به 4 هزار متر برساند تا مجوز ساخت 60 متر بنا را دریافت کنند. 

مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان با اشاره به اینکه این طرح حمایت از متخلف است و مصوبه صادر شده غیر مستقیم خاطی را تشویق می‌کند، تصریح کرد: اجرای این دستورالعمل با طرح حفظ اراضی و تغییر کاربری اراضی تناقض‌ دارد و برای  پیگیری این مشکل جلسه‌ای تشکیل و درخواست تجدید نظر طی نامه‌ای به جهاد کشاورزی استان ارسال شد.

رمضانی با اشاره به اینکه مسؤولان می‌توانستند در جلسات خود از مالکان و نمایندگان باغ شهرها نیز مشورت بگیرند و نظرات آنها را نیز بشنوند، ادامه داد: در تصویب این طرح هیچ یک از مخاطبان و نمایندگان باغ شهرها مشورت گرفته نشده است در حالی که باید از نظرات افراد مختلف بهره‌گیری می‌شد تا راهکاری قابل اجرا و مناسب ارائه شود.

  وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سال 1392 خدمات‌رسانی به مجموعه‌های باغی غیر مجاز توسط شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال ممنوع شده است، خاطر نشان کرد: به خاطر عدم صدور مجوز ما هر گونه مراجعه‌ای به ادارات خدمات‌رسان داریم برای رفع نیاز برق، آب و پروانه چاه آب باغات بنا به قانون منع خدمات‌رسانی به دستور شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال،  به درخواست‌ها رسیدگی نمی‌شود و حتی چاه‌های موجود در باغ شهرها بدون پروانه و مجوز بهره‌‌برداری می‌شوند.

مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان با بیان اینکه به مدیر کل جهاد کشاورزی استان برای بناهای مازاد پیشنهاد دادیم، که به جای تخریب از افرادی که بنای اضافه ساخته‌اند، طبق تعرفه‌های محلی و روز مبلغی جریمه دریافت شود، تصریح کرد: با دریافت جریمه هم برای دولت درآمدزایی می‌شود و هم سرمایه کشور را حفظ می‌کند!.

تخریب باغ‌شهرها به جز ویرانی چیزی به همراه ندارد

وی با اشاره به اینکه بناهای موجود در باغ شهر ساولان توسط مسؤولان تخریب شد و به جز ویرانی چیزی به همراه نداشت و درختانی که افراد در آنجا کاشته بودند به خاطر عدم رسیدگی و تجمع نخاله خشک شده‌اند و عملا یک ویرانه به جای مانده است، افزود: تخریب بنا هیچ گونه اثر بخشی به جز ویرانی و تخریب نخواهد داشت.

در ادامه تقی سالک یکی دیگر از مدیران مجموعه‌های باغی زنجان با اشاره به اینکه قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در 31 خرداد 1374 توسط مجلس تصویب شده است، که مسائل مختلف در آن بیان شده است، گفت: تبصره 2 ماده قانون صراحتا اعلام می‌کند که کمیسیونی متشکل از دستگاه‌های اجرای حاضر در این کمسیون باید به درخواست‌های افراد رسیدگی کند.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت قانون خرد کردن اراضی زراعی و باغی و حداقل مجوز 5 هزار متر است، خاطر نشان کرد: آیین‌نامه اجرایی مصوبه وزارت کشارزی وجود دارد که توسط وزارت جهاد و کشاورزی ابلاغ شده و هر استان با توجه به شرایط خود می‌تواند این قانون را بالا و پایین کند و طبق مصوبه در زنجان حداقل مجوز یک هزار تا یک هزار و 500 متر است که افراد می‌توانند با ایجاد بنا و از خدماتی مانند آب و برق استفاده کنند.

سالک ضمن بیان اینکه دادگستری استان به جای اینکه آیین‌نامه اجرایی وزارتخانه کشاورزی را اجرا کند مصوبه خلاف قانون صادر کرده است، تاکید کرد: این مصوبه‌ای که اخیر دادگستری استان ابلاغ کرده متاسفانه در راستای حمایت از متخلف است و به افرادی که تخلف کرده و بدون اجازه بنا ساخته‌اند مجوز می‌دهد که عملا حمایت از بی‌قانونی و تخلف است.

وی به مشکلات تجمیع اراضی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجوز 60 متر بنا در تجمیع 4 هزار متر اراضی، مشخص نیست که این بنا کجا ساخته شود و چگونه و چه کسی استفاده کند در حالی که این مجوز برای ساخت فقط یک واحد 60 متری است و حتی اجازه ساخت 4 یا 5 طبقه نیز صادر نشده است.

سالک با اشاره به اینکه هیچ کدام از بندها و آیین نامه‌های تغییر کاربری زراعی و باغی توسط مسؤولان استانی اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: در تمام استان‌ها به قانون احترام گذاشته و عمل شده و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در استان زنجان به جای اجرای صحیح قانون توسط مسؤولان استان مصوبه‌ای صادر شده است که کاملا غیر قانونی است، که نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکلات فراوانی را نیز برای مخاطبان خود ایجاد می‌کند.

این مدیر مجموعه باغی در ادامه با اشاره به تخلف دیگر در اجرای مصوبه استانی افزود: اجرای مصوبه به سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی استان داده شده است که برای رسیدگی به هر پرونده یک میلیون 60 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و برای هر یک هزار متر نقشه‌برداری 800 هزار تومان هزینه و در مرحله دوم نیز 260 هزار تومان دریافت می‌کنند، در حالی که نقشه‌کشی طبق قانون تعرفه مشخصی دارد که این مبلغ مغایر با آن است.

این مدیر مجموعه باغی با تاکید بر اینکه دریافت این پول درست نبوده و قانونی نیست، افزود: تا کنون 2 هزار و 100 پرونده در این زمینه در زنجان تشکیل شده است که نظام مهندسی بیش از 2 میلیارد تومان کسب درآمد کرده که در تاریخ تاسیس نظام مهندسی استان بی‌سابقه است. 

 

باغ شهرها امروز در کمک به اقتصاد خانواده‌ها نقش دارند

 در ادامه این گفت‌وگو نماینده باغ  شهر گیشا نیز با اشاره به مشکلات موجود در زمینه باغ شهرها افزود: مسؤولان می‌توانند با مراجعه به استان‌های همجوار و کار کارشناسی راه حل رفع موانع و مشکلات را بیابند.

حیدری با اشاره به اینکه باغ شهرها امروز در کمک به اقتصاد خانواده‌ها نقش دارند، افزود: می‌توان با ارائه طرح‌های زیبا برای ساخت و آباد کردن این زمین‌ها برای استان کسب در آمد کرد.

نماینده باغ  شهر گیشا با اشاره به اینکه صاحبان باغ شهرها در زنجان به خاطر نگرانی از تخریب، سازه‌های نا‌مناسب فقط برای گذراندن یک روز تعطیل ایجاد کرده‌اند در حالی که در استان‌‌های همجوار از این امکان به خوبی استفاده شده و زمینه گردشگری را نیز فراهم کرده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه ساخت و ساز مناسب منظره زیبا نیز ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: باغ‌شهر‌ها کمربند سبز استان  هستند و می‌توانند علاوه بر ایجاد زمینه تولید محصولات باغی و صیفی زمینه اشتغال، گردشگری و رونق را نیز در استان فراهم سازد.

اظهارات و انتظارات مدیران مجموعه‌های باغی در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضمن غیر قانونی دانستن اقدامات و ساخت و سازهای انجام شده در به اصلاح باغ‌ها را کاملا غیر قانونی می‌داند.

3 هزار هکتار از اراضی استان به باغ‌ها اختصاص یافته است

جواد تاراسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود مشکلات مختلف در زمینه باغ شهرهای استان و تخلفات انجام شده در آن اظهار داشت: اگر بخوهیم یک کار غیر قانونی را در مسیر قانونی قرار دهیم یک سری افراد زیربط راضی و یک سری ناراضی خواهند شد.

وی با اشاره به تصویب یک بخشنامه با انجام کار کارشناسی در راستای کاستن مشکلات موجود افزود: با توجه به تعدد پرونده‌های مختلف در دادگاه در رابطه با باغ شهر، تصیم‌گیری انجام شد که ما بر اساس فراوانی با هدف کاستن  تعداد پرونده‌های دادگاهی مصوبه‌ای داشتیم که جنبه دادگاهی و حل و فصل پرونده‌ها را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه اولویت کار در دستگاه اجرایی مانند جهاد کشاورزی تولید و امنیت غذایی است، ادامه داد: بیش از 70 درصد مراجعات و تلفن‌های بنده به عنوان رئیس جهاد کشاورزی و مدیر اجرایی در زمینه باغ شهرهاست که اولویت آن اوقات فراغت و تفریح افراد است.

تاراسی با اشاره به اینکه وقتی یک تماس یا مراجعه در زمینه افزایش تولید دارم با فراق بال از طرح استقبال می‌کنم افزود: توجه به این زمینه و بحث ویلاسازی که بیشترین وقت و انرژی سازمان را به خود اختصاص داده نشان از اقتصاد مریض دارد.

وی با بیان اینکه مردم، امنیت غذایی و مراجعات تعیین کننده روند استان و کشور است خاطر نشان کرد: نباید این گونه طرح‌ها انرژی و ظرفیت استان را تحت الشعاع قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اراضی اختصاص داده شده از اراضی استان به باغ شهرها را حدود 3 هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: این میزان اراضی ملی استان به باغ شهرها که غیر قانونی است اختصاص داده شده و دیگر نباید بیشتر وقت و هزینه استان در این زمینه اختصاص داده شود که هیچ نقشی در تولید استان ندارد.

 

هر کس بخواهد از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود

 تاراسی از اختصاص تعداد زیادی از  تماس‌های افراد زیربط به مسؤولان، رسانه‌ها، قوه قضائیه و مجلس به مسئله باغ شهرها خبر داد و افزود: اهمیت دادن زیاد موجب کاهش تولید و پیشرفت استان می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه در مصوبه اخیر قوه قضائیه تخلفاتی وجود دارد و باغ داران آن را حمایت از متخلف می‌دانند، تصریح کرد: تصمیمی که گرفته شده است با توجه به فراوانی پرونده‌های موجود در دادگاه صورت گرفته و ما خواستیم با این مصوبه تعداد پرونده‌های موجود را کاهش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه بخشنامه صادر شده در مورد باغ‌شهرها فقط یک بار است و زمان محدودی را دربر می‌گیرد، تصریح کرد: بعد از این هر کس بخواهد از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود.

انتهای پیام/73002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول