اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افزایش صادرات سیمان با توسعه خط ریلی ایران به افغانستان/ رایزنی برای کشت فراسرزمینی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغاستان گفت: امتداد مسیر خط ریلی خواف - هرات امکان صادرات بیشتر سیمان به افغانستان را فراهم می کند.

افزایش صادرات سیمان با توسعه خط ریلی ایران به افغانستان/ رایزنی برای کشت فراسرزمینی

حسین سلیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه وضعیت تجارت ایران با افغانستان خوب است، گفت: پیش بینی می شود با افتتاح قطار خواف - هرات زمینه تجارت بیشتر بین دو کشور فراهم شود و با توسعه این مسیر ریلی امکان صادرات بیشتر کالاهایی مانند سیمان که هزینه حمل بار در صادرات آن نقش بسیار مهمی دارد، بیشتر فراهم شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به پیشنهاداتی برای کشت فراسرزمینی در افغانستان، گفت: این پیشنهاد از سوی اتاق ایران و افغانستان در مجلس مطرح و همچنین به معاون اول رئیس جمهور داده شده و لذا پیرو این مسئله جلساتی در استانداری خراسان برگزار شد و بازدیدهایی نیز از برخی مناطق افغانستان برای سرمایه گذاری مشترک و کشت فراسرزمینی انجام شد. 

وی افزود: در صورت تحقق کشت فراسرزمینی و سرمایه گذاری مشترک در خصوص تولید محصولات کشاورزی هم امکان اشتغال بیشتر برای افغانستان فراهم می شود ضمن اینکه زمینه صادرات بیشتر محصولات کشاورزی به ایران فراهم می شود. 

سلیمی بیان داشت: در حال حاضر برخی از کارخانه های تولید قند و شکر با ظرفیت پایین کار می کنند در حالی که با تامین مواد اولیه این کارخانجات از طریق کشور همسایه امکان تولید بیشتر فراهم می شود و در ضمن از واردات مواد اولیه تولیدی این کارخانجات از کشورهای دور کمتر می شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان بیان داشت: در حال حاضر کشورهای بسیاری در زمینه کشت فراسرزمینی فعالیت می کنند و با استفاده از منابع طبیعی سایر کشورها اقدام به تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز خود می کنند. 

وی بیان داشت: لذا ما نیز از فرصت بسیار خوب منابع طبیعی کشور افغانستان می توانیم در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری بهره بگیریم و به جای واردات مواد اولیه تولید قند و شکر و حتی گوشت از کشورهایی مانند برزیل می توان محصولات مورد نیاز را در کشور همسایه تولید کنیم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به راه اندازی قطار خواف - هرات گفت: با توجه به امکان حمل و نقل ارزان تر کالا پیش بینی می شود صادرات ما به کشور افغانستان تا پایان سال جاری به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش یابد. 

انتهای پیام/ 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول