اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دردسرهای یک افتتاح زودتر از موعد!/ گرفتاری های یک آزادراه ناتمام برای مردم

اینجا آزادراه تبریز-سهند است، آزادراه ۲۰ کیلومتری که چند روز پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی در تبریز پس از ۱۲ سال انتظار افتتاح شد.

دردسرهای یک افتتاح زودتر از موعد!/  گرفتاری های یک آزادراه  ناتمام برای مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، وقوع چندین فقره تصادف همزمان با افتتاح این آزادراه از دیگر حواشی آن بود که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشته است.

 

 

 حالا سردرگمی شهروندان در هنگام تردد از این آزادراه باعث شده شهروندان از افتتاح آن به عنوان افتضاح یاد کنند.

عجله مسوولان در افتتاح آزادراه تبریز-سهند در حالی انجام گرفت که پیشتر رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی شرط لازم و قطعی برای افتتاح این آزادراه را منوط به رعایت اصول ایمنی راهداری و راهنمایی و رانندگی دانسته بود.

در عین حال پیمانکار این آزادراه می گوید که استانداردترین مسیر شمال‌غرب کشور را ساخته و عنوان می‌کند تا خرداد سال آینده تلاش خواهد کرد، سیستم روشنایی آزادراه سهند- تبریز که هنوز مجری برای آن پیدا نشده را به اتمام برساند.

در همین حال، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز معتقد است که طرح هندسی این آزادراه براساس آیین‌نامه مربوطه طراحی و اجرا شده و بر طبق استاندارد است به‌طوریکه شیب در راه از ۵ درصد نباید فراتر رود و در صورت افزایش این درصد باید لاین کندرو برای مسیر تعریف و احداث شود که در آزادراه سهند- تبریز، با توجه به ۶ بانده بودن نیازی به لاین کندرو وجود ندارد.

 

اما کارشناسان نظر دیگری دارند. به باور کارشناسان راه و شهرسازی، ارتفاع ورودی آزادراه سهند- تبریز (انتهای آزادراه) یک‌هزار و ۷۷۰ متر و ارتفاع ابتدایی آن در بدو شروع (تقاطع لاله) یک‌هزار و ۴۵۰ متر است که شیب متوسط ۲.۵ درصدی را در طول مسیر به‌وجود می‌آورد اما در بعضی از شیب‌های متمرکز این مسیر به نظر می‌رسد، درصد اشاره شده سیر نزولی فراوانی دارد و حال با توجه به اینکه طول شیب در علم مهندسی راه‌سازی از این فرمول که اگر طول شیب، سرعت خودروها از ۸۵ درصد سرعت طرح (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) یعنی از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را کاهش دهد تبعیت می‌کند پس باید یک باند اضافی با عنوان باند کندرو احداث شود که با توجه به سه خطه بودن این آزادراه (۳خط رفت و سه خط برگشت) این مشکل نیز به زعم کارشناسان منتفی می‌شود.

 

 

چند ساعت بعد از افتتاح نیز تصادف زنجیره‌ای چندین خودرو به علت لغزندگی و یخ زدگی کف آسفالت باعث گلایه شهروندان شده بود.

شهروندان می‌گویند این آزادراه آماده افتتاح نبود. آنها معتقدند در زمستان تردد در  آزادراه تبریز-سهند با این شرایط و شیب و سربالایی‌هایی تند با بارش برف و بارندگی سخت خواهد بود.

به نظر می رسد با وجود این مشکلات آزادراه تبریز-سهند در فصل زمستان قابل تردد نباشد و شهروندان همچنان به انتظار چندین ساله‌اشان در تکمیل این آزادراه ادامه دهند!

انتهای پیام/60021/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول