اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تدوین نقشه راه گسترش همکاری‌های قرقیزستان و ازبکستان

در دیدار مقامات ارشد قرقیزستان و ازبکستان، نقشه راه گسترش و تعمیق همکاری بین دو کشور امضا شد.

تدوین نقشه راه گسترش همکاری‌های قرقیزستان و ازبکستان

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، " ارتیوم نویکوف" معاون اول نخست وزیر قرقیزستان با " سردار عمرزاق‌اف" معاون نخست‌وزیر ازبکستان از طریق کنفرانس ویدئویی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار نقشه راه گسترش و تعمیق همکاری بین قرقیزستان و ازبکستان امضا شد.

طی این دیدار، در مورد افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری، افزایش حجم تجارت بین دو کشور، گسترش دامنه کالاهای صادراتی، احیای پروژه های مشترک در بخشهای صنعتی و کشاورزی و احداث مراکز تجاری و لجستیکی و مناطق آزاد اقتصادی در مناطق مرزی دو کشورمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

توافق نامه ای در مورد تشکیل کار گروه های دائمی بین وزارتخانه های اقتصاد، کشاورزی، حمل و نقل و مقامات گمرکی دو کشور برای حل سریع مشکلات در حال انجام است. ضمن اینکه در این گفتگو، سازوکارها و جزئیات فنی ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک قرقیزستان و ازبکستان مورد بحث قرار گرفت.

هم چنین طرحی از اقدامات عملی (نقشه راه) برای گسترش و تعمیق همکاری امضا شد که شامل طرحی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری مشترک است.

اوایل دسامبر ، پس از جلسه ای بین آرتیوم نوویکوف و سردار عمرزاق‌اف اعلام شد در چارچوب توافق نامه مالی قبلی که قبلاً امضا شده بود ، تصمیم به ایجاد صندوق سرمایه گذاری قرقیزستان و ازبکستان با سرمایه 50 میلیون دلار گرفته شده است.

براین اساس دولت قرقیزستان، وزارتخانه های اقتصاد دو کشور باید تهیه اسناد و روش های رسمی ایجاد صندوق سرمایه گذاری را تا پایان ژانویه 2021 به پایان برسانند.

خاطر نشان می شود از سال 2016 تا 2019 ، ازبکستان صادرات خود را به قرقیزستان سه برابر افزایش داده است و از مبلغ  67 میلیون دلار به 200 میلیون دلار رسانیده و این در حالی است که صادرات قرقیزستان به ازبکستان فقط 10 درصد افزایش یافته است و از مبلغ 125 میلیون دلار به 138 میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول