اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یک عمر پرورش؛ از جلسات هفتگی تا وزارت آموزش و پرورش

استاد پرورش قبل از انقلاب معلم بود، اما نه معلمی که تنها دانسته‌ها را به جبر حفظ، در ذهن‌ها وارد کند، بلکه اندیشیدن را آموزش می‌داد و البته تربیت اسلامی و انقلابی سرلوحه کارش بود، تربیت نسلی که بتواند حکومت اسلامی برقرار کند و زمینه‌ساز ظهور باشد.

یک عمر پرورش؛ از جلسات هفتگی تا وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ۷ سال از سفر ابدی استاد و معلم قرآن اصفهانی‌ها می‌گذرد، استادی که افتخار می‌کرد معلم است و به گفته اطرافیان ایشان، همواره تلاش می‌کرد به دور از جنجال سیاسی و قدرت طلبی، وظیفه معلمی خود را به نحو احسن انجام دهد چراکه به اهمیت و تاثیر بحث تربیت و آموزش باور داشت.

استاد پرورش قبل از انقلاب معلم بود، اما نه معلمی که تنها دانسته‌ها را به جبر حفظ، در ذهن‌ها وارد کند، بلکه اندیشیدن را آموزش می‌داد و البته تربیت اسلامی و انقلابی سرلوحه کارش بود، تربیت نسلی که بتواند حکومت اسلامی برقرار کند و زمینه‌ساز ظهور باشد و از همین روی به زندان ساواک افتاد و حتی پیروزی انقلاب اسلامی را هم از پشت دیوارهای بلند و تاریک زندان دید.

 

انجام وظیفه انقلابی در هر زمان

بررسی ابعاد شخصیتی این معلم بزرگوار از دریچه نگاه دوستان، همکاران و همرزمانش خواندنی و آموختنی است که در همین راستا مرتضی آرسته از پیشگامان انقلاب اسلامی با تأکید بر منش استاد پرورش در جهت تربیت نسل انقلابی کارآمد و آگاه  اظهار کرد: استاد پرورش، از خواص با بصیرت بود، در هر زمان و در هر دوره وظیفه خود را درست انجام می‌داد، در دوران آموزش و پروش با او هم دوره بودم که سبب شد شناخت کاملی نسبت او پیدا کنم.

وی ادامه داد: مرحوم پروش در زمان طاغوت، یک لحظه نسبت به وظیفه‌ای که داشت کوتاهی نکرد که برای نمونه می‌توان به سخنرانی‌های موثرش اشاره کرد، او همچنین ارتباط ویژه‌ و مؤثری با نسل جوان داشت، صحبت‌های او سبب جذب و ایجاد آگاهی و همچنین پرورش نیروی جوان می‌شد.

آرسته همچنین ابراز داشت: پس از انقلاب اسلامی به سبب مسؤولیت‌های دیگری از مدرسه جدا شد که جای خالی او کاملاً احساس می‌شد‌، نسل جوان به چنین افرادی جهت پروش و ایجاد آگاهی نیاز داشت، بنابراین مرحوم پرورش شخصی مؤمن، معتقد و متعهد بود.

نماینده مجلسی که شهید رجایی را با موتور می‌برد

این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به ساده زیستی مرحوم پرورش در دوران مسؤولیت‌های متعددی که داشت، گفت: او بعد از آنکه نماینده خبرگان و نماینده مردم مجلس شورای اسلامی شد، در تهران یک منزل ساده داشت، منش و سیره زندگی او برای همه الگو بود، او با موتور به مجلس می رفت، یکـبار به او گفتم این مدل رفت و آمد برای شما خطرناک است که در جواب گفت، من رجایی را با موتور میبرم که در نهایت با توجه به فعالیت منافقان در آن زمان منجر به توصیه امام راحل شد.

 

وی تأکید کرد: وقتی مرحوم پرورش مسؤولیت وزارت را بر عهده گرفت، یک اتاق ۳ در ۴ متر داشت، که روی زمین می‌نشست و با مراجعه‌کنندگان ملاقات می‌کرد و با بیان خاص و منحصر به فرد خود موارد را پیگیری می‌کرد، وزرای فعلی باید با مطالعه سیره شهید رجایی و مرحوم پرورش بپردازند و بدانند که نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواست به دنیا نشان دهد که وزیر و وکیل و غیره با مردم عادی یکسان هستند.

آرسته تأکید کرد: بزرگترین خصلت مرحوم پرورش، بصیرت بود، او شناخت کاملی از دلسوزان انقلاب و همچنین منافقان داشت و به مقابله با فتنه‌گران و خائنین به نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون بنی‌صدر می‌پرداخت، در زمان انقلاب بیشترین سخنرانی را در اصفهان مرحوم پروش داشت، پیش از انقلاب در روزهای ویژه مثل روزهای اربعین، دهه محرم، شب تاسوعا و...سخنرانی داشت و مسیر درست را به مردم نشان می‌داد و مردم را با مکتب امام خمینی(ره) آشنا می‌کرد اما امروز می‌بینیم که برخی مسؤولان به جای خدمت به مردم به دنبال جاه و ثروت هستند.

شاید یکی از مشکلات اساسی این روزها، اهمیت ندادن به بحث تربیت و آموزش و همچنین به دنبال کسب مناصب مهم بودن است، مناصبی که با دید جاه‌طلبانه مهم به نظر می‌رسند اما در این وانفسای جنگ قدرت، آموزش و پرورش نسل‌ها مغفول مانده و ذبح می‌شود.

 

کشور، نظام و مردم تا مدت‌ها از برکات وجودی استاد پرورش استفاده می‌کنند

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس پیرامون اهمیت معلمی در نگاه استاد پرورش خاطرنشان کرد: سخن گفتن از شخصیت بزرگی مانند مرحوم پرورش که حق بزرگی بر گردن امثال بنده دارند و بیش از چهل سال افتخار شاگردی ایشان را داشتم و خود را در حد شاگردان ایشان هم نمی‌دانم، سخت است و شاید نتوان حق مطلب را ادا کرد.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هفتمین سالگرد رحلت مرحوم پرورش، گفت: افرادی مانند مرحوم پرورش، مرحوم عسکراولادی، آیت‌الله مهدوی کنی، شهید دکتر بهشتی، شهید دکتر باهنر و شهید مطهری و... نسل اول انقلاب بودند که هم کار فرهنگی کردند و هم خود را به فضائلی که دیگران را به آن فراخواندند آراستند و هم در کار سیاسی اسوه اخلاق و رفتار و منش سیاسی اسلامی بودند.

وی عنوان کرد: مرحوم پرورش از بزرگانی بودند که خود نسل اول انقلاب بوده و نسل دوم و سوم را تربیت کردند، شاید تا مدت‌ها کشور و نظام و مردم از آثار و برکات وجودی ایشان استفاده کنند.

فولادگر تصریح کرد: استاد پرورش در درجه اول معلم بود، آن هم نه معلم معمولی که تنها در تربیت و تحصیل شاگردان موفق بود بلکه یک مربی که به دانش‌آموزان تک به تک علاقه داشت، بود؛ با توجه به زندگی ایشان می‌توان فهمید که نقش یک مربی چقدر مؤثر است و چگونه می‌توان یک مربی بود و کار پرورشی انجام داد.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان از زمانی که نماینده مجلس بود تا زمانی که به کسوت مربی‌گری و معلم بودن خود بازگشت، همان خلقیات و رفتار و منش دینی را داشتند و آنچه در مکتب اسلامی آموخته بودند ابتدا در منش خودشان پیاده می‌کردند و سپس به دیگران هم می‌آموختند.

 

وی یادآور شد: ایشان در کار سیاسی هم الگو هستند و باید در اخلاق و فعالیت سیاسی اسوه ما باشند چنین افرادی بعد از فوت شان نیز می‌توانند برای جوانان ما سرمشق باشند، بصیرت، میوه تربیت و آموزش صحیح است که با بررسی سیره مرحوم پرورش در دوران فعالیت سیاسی و آموزشی، تجلی و بروز بصزرت را هم در موضوع‌گیری‌ها و هم در آموزش‌های ایشان و نتیجتاً در نسل تربیت شده این معلم قرآن می‌بینیم.

پرورش مانند طبیبی بود که به دنبال حل مشکلات و بیماری‌ها می‌گشت

حامد یزدیان، دبیر تشکل رویش نیروهای انقلاب اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با اشاره به نزدیکی به ۹ دی و نقش استاد پرورش در بصیرت افزایی مردم و شاگردان خود اظهار داشت: در سالگرد مرحوم پرورش که از پیشتازان عرصه انقلاب و سیاست در سال‌های گذشته در اصفهان بودند و الگو محسوب می‌شوند، اگر بخواهیم تحلیلی نسبت به شخصیت ایشان داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم مرحوم پرورش مانند طبیبی بودند که طب خود را به دست گرفته و به دنبال حل مشکلات می‌گشتند.

دبیر تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان توضیح داد: مرحوم پرورش طوری نبودند که بشینند تا کاری پیش آید و بعد آن را حل کنند؛ ما در زمان دانشجویی خود بسیار از ایشان استفاده می‌کردیم.

وی افزود: ما دانشجویان جلساتی برگزار می‌کردیم و مرحوم پرورش به عنوان یک راهنما، مرشد و معلم به ما آموزش می‌دادند، ایشان در مجموعه جلساتشان مؤلفه‌های حکومت حضرت مهدی(عج) را از عمق جانشان بیان می‌کردند و انتظار داشتند که تحقق پیدا کند و برای آن واقعاً تلاش می‌کردند.

 

یزدیان با بیان اینکه امروزه این خلأ در اصفهان و به‌ ویژه در کشور احساس می‌کنیم، گفت: امروز در بین سیاسیون ما و کسانی که در رأس جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرند، کمتر مانند مرحوم پرورش پیدا می‌شود که خودساخته و عالمی باشند که اگر وارد عرصه سیاست می‌شوند واقعاً به سیاست عین دیانت اعتقاد داشته باشند، اهل برنامه‌ریزی، کار تشکیلاتی و تیمی باشند.

دبیر تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه امروزه چنین افرادی در عرصه سیاست بسیار کم داریم و آفت فعالیت‌های سیاسی ما هم همین مورد است، افزود: ما افراد بصیری که خودشان عامل باشند و آنچه که می‌گویند را باور داشته و خود عمل کرده باشند و هوای نفس بر آن‌ها غالب نباشد، خیلی کم داریم.

ورود به عرصه قدرت بدون خودساختگی، سرنوشت خوبی ندارد

وی ادامه داد: اگر کسانی که می‌خواهند وارد عرصه سیاست شوند به ویژه جوانان، مقدمات را برای خود طی نکنند و سیاست را تنها ابزاری برای به قدرت رسیدن بدانند و خودساختگی لازم را نداشته باشند، سرنوشت خوبی نخواهند داشت.

یزدیان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌هایی که مرحوم پرورش داشتند این بود که به چرخش نسل‌ها واقعاً اعتقاد داشتند، تصریح کرد: ایشان این تجربیات انقلابی خود را در مجموعه جلسات و کلاس‌هایی که از ابتدای انقلاب داشتند، برای انتقال تجربه به نسل‌های بعد حتی در سطح دانش‌آموزی به کار می‌گرفتند.

دبیر تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان با بیان یک خاطره از مرحوم پرورش در زمان انتخابات مجلس ششم، گفت: با تعدادی از دانشجویان فعالیت‌هایی داشتیم، مرحوم پرورش به عنوان محور جریان اصولگرایی فعالیت می‌کردند و ما هم انتقاداتی به آن‌ها داشتیم و نظرات متفاوتی با آن‌ها داشتیم؛ به هر یک از سیاسیون استان که مراجعه می‌کردیم، به شدت با ما برخورد می‌شد و می‌گفتند که نباید به تجربه بزرگ‌ترها انتقاد کنید اما تنها کسی که مشوق ما بود و حتی در زمان مشکلات اقتصادی جریان دانشجویی به ما از نظر مالی هم کمک می‌کرد، آقای پرورش بود.

 

وی افزود: چون به این معتقد بودند که ما در راستای اهداف انقلابی فعالیت می‌کردیم، ایشان مشوق ما بودند و حتی در زمان انتخابات از ایشان راهنمایی میخواستیم و با اینکه در لیست دیگری بودند، به ما مشورت می‌دادند و این را می‌دانستند که باید فضا را برای نسل‌های بعدی باز کرد.

 پرورش انسان تشکیلاتی اخلاق مدار بود

یزدیان عنوان کرد: مرحوم پرورش با این انحصاری که در برخی از مجموعه‌های جناح‌های چپ و راست به ویژه در جریان‌های اصولگرا وجود دارد که عرصه را برای جوانان باز نمی‌کنند و البته ممکن است هدف خیر داشته باشند، مخالف بودند و از مصادیق افرادی بودند که معتقد بودند باید به جوانان همراه با آموزش، میدان داد؛ مرحوم پرورش در واقع انسان تشکیلاتی اخلاق مدار بودند.

دبیر تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در آستانه نهم دی ماه هستیم، انقلاب اسلامی هرازچندگاهی با این طوفان‌های شدید و فتنه‌ها روبه‌رو می‌شود، ما این بصیرت‌افزایی را باید به عنوان یک وظیفه بدانیم و مراقب باشیم که در انتخابات آینده فضا را فراهم کنیم که دولت‌هایی سرکار نیایند که بخواهند آرمان‌های کشور را کمرنگ کنند، این هوش سیاسی را باید از امثال مرحوم پرورش فراگرفته و به کار بگیریم.

معلم باید دست دانش آموز را بگیرد و از ظلمت جهل به نور معرفت ببرد

از لازمه‌های یک معلم خوب و مؤثر، آگاهی و دانش به موضوع مورد نظر خود است که باید با صفای باطن و طهرات همراه باشد چراکه معلم باید دست متعلم خود را بگیرد و از تاریکی‌های جهل به وادی نور معرفت بکشاند که در این راه، آگاهی و تسلط بر موضوعات روز جامعه اهمیت ویژه‌ای دارد.

مسأله ولایت از اساسی‌ترین بنیان موضوعات و مباحث موثر در زندگی بشر است، همانطوری که این اصل را ستون اسلام دانسته‌اند که به هیچ اصلی بهراندازه آن تاکید نشده است و شاید بتوان یکی از مهم‌ترین وجوه مرحوم پرورش، ولایت‌مداری و تأکید بر این اصل مترقی اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، مرحوم پروش را شخصیتی عارف سیاسی معرفی کرد که نقش مؤثری در تربیت نیرو جوان انقلابی داشته است و همواره در گفتار و کردار بر ولایت‌مداری تأکید می‌کرده، از همین رو اظهار داشت: مرحوم استاد پرورش، یک سیاسی عارف بود، یعنی هم در سیاست ورود فوق العاده‌ای داشتند و هم یک انسان عارف بود، پیوند میان عرفان و سیاست کار هر کسی نیست اما ایشان تلاش گسترده‌ای در این جهت داشت.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرحوم پروش صاحب یک شخصیت توحیدی بود که مجموعه ارزش‌ها مثل تواضع، فروتنی، اخلاص و صفای باطن، دشمن شناسی و همچنین مکتب شناسی را با خود داشت.

وی تصریح داشت: مرحوم پرورش فدایی ولایت، امام راحل و مقام معظم رهبری بود و دلیل آن این بود که با اسلام ناب محمدی آشنایی کامل داشت و می‌دانست که اسلام از او چه می‌خواهد.

استاد پرورش تمام عرش را معلمی کرده بود

سالک اذعان داشت: در بحث تربیت کادر و نیرو، ایشان یک معلمی بود که همه وجودش را برای تربیت کادر و مربی اختصاص داده بود و تمام عمرش را به تعبیر خودش معلمی کرده بود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: او برای معلمی احترام ویژه‌ای قائل بود و می‌گفت این شغل، شغل پیامبر اکرم(ص)است، همچنین در حوزه مبارزاتی، پیش از انقلاب با حکومت طاغوت مبارزه کرد و به زندان افتاد و پس از پیروزی انقلاب، کفر ستیز و ظلم ستیز بود.

وی ابراز داشت: مرحوم پروش انسانی روشن‌بین ولایت مداری بودند و در طول عمرش در موقعیت‌های مختلف مدیریت قوی داشت که امروز کمتر مثل ایشان را داریم.

سالک متذکر شد: نسل جوان امروز تشنه یک عده انسان آگاه، با بصیرت، عالم، عارف و اسلام شناس به معنای واقعی هستند که هرگونه خرافه و پیراه ای را از خود دور کنند و این امر، مسأله مهمی است و امروز جای این افراد خالی است، البته در جامعه شخصیت‌هایی داریم که قدرت تربیت نیرو خوبی دارند، شخصیتی که مرحوم پرورش داشت سبب شد تا از ابتدا شاگردان خوبی تربیت کند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول