اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آخرهفته بورانی در کشور چگونه گذشت؟/ از وضعیت سیبری‌گونه در اردبیل تا نجات کوهنوردان گرفتار در خراسان شمالی

سامانه اخیر بارشی که از چند روز پیش وارد کشور شده بود باعث بارش برف و باران در اکثر نقاط ایران و نیز کولاک و برودت هوا در استان‌های نیمه شمالی شده است. توامان با این حجم از بارش‌ها و سرمای کم سابقه، شاهد انسداد بسیاری از جاده‌ها و گرفتاری مسافران و کوه نوردان نیز بودیم.

آخرهفته بورانی در کشور چگونه گذشت؟/ از وضعیت سیبری‌گونه در اردبیل تا نجات کوهنوردان گرفتار در خراسان شمالی

 خبرگزاری فارس؛ سردبیری استان‌ها: توامان با نفوذ سامانه پرقدرت بارشی در آخر هفته گذشته و بارش باران و برف در اکثر استان‌های کشور، شب گذشته شاهد برودت هوا، کولاک برف و گیرافتادن تعدادی از کوه نوردان در ارتفاعات و نیز تعدادی از مسافران در جاده‌های مواصلاتی بودیم.

برف و کولاک ۶ محور خراسان رضوی را مسدود کرد

در استان خراسان رضوی به علت کولاک و یخ زدگی سطح جاده‌ها شاهد انسداد مسیرهای درگز به کلات، قوچان به درگز، کلات به مشهد، بردسکن به سبزوار، کوهسرخ به نیشابور وکاشمر به کوهسرخ بودیم.

در همین راستا سرهنگ حسین میش مست جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر اکثر محورهای خراسان رضوی مانند آزادراه شهید شوشتری به سمت تربت حیدیریه و نیشابور، سبزوار، جوین، جغتای، سرولایت، قوچان، درگز، کلات، گردنه مزداوند سرخس، فریمان، تربت جام، تایباد، کاشمر، کوهسرخ و بردسکن به سبزوار یخ زده و برفی است.

وی گفت: همچنین در حال حاضر مسیرهای درگز به کلات، قوچان به درگز، کلات به مشهد، بردسکن به سبزوار، کوهسرخ به نیشابور وکاشمر به کوهسرخ به علت کولاک برف و یخ زدگی سطح جاده مسدود هستند.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی ترافیک در سایر مسیرها را سبک؛ اما کند توصیف کرد و گفت: در برخی از محورها تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

زهرا آهنگرزاده کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص آخرین وضعیت جوی این استان اظهار کرد: برای امروز تا ساعات بعد از ظهر برای نیمه شرقی استان بارش‌های پراکنده برف را انتظار داریم که به تدریج با خروج این سامانه بارشی از کشور تا ساعت بعد ازظهر از میزان ابرناکی و بارش‌ها کاسته می‌شود.

وی گفت: برای امشب، کاهش دمای شبانه را برای اکثر نقاط استان داریم، همچنین پدیده غالب تشکیل مه کاهش دید و لغزندگی در محورها به خصوص مناطق کوهستانی و سردسیر خواهد بود.

پدیده غالب امشب در استان خراسان رضوی، تشکیل مه کاهش دید و لغزندگی در محورها به خصوص مناطق کوهستانی و سردسیر خواهد بود

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه از ظهر فردا به تدریج افزایش حداکثر دمای روزانه را پیش بینی می‌کنیم، تاکید کرد: سرما و برودت شبانه تا آخر هفته میهمان خراسان رضوی خواهد بود و شدت می‌یابد.

آهنگرزاده  افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ریوش با ۱۰ درجه زیر صفر سردترین و تایباد با ۱۷ درجه بالای صفر گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند.

برودت سیبری در اردبیل/ دمای هوا به ۲۷درجه زیرصفر رسید

در استان اردبیل با توجه به گذر سامانه بارشی از سطح استان از شامگاه گذشته یخبندان در مناطق مرکزی و جنوبی استان رخ داده به‌طوری‌که در بامداد امروز فرودگاه اردبیل با دمای ۲۷درجه زیر صفر کمترین و بیله سوار با ۲درجه زیر صفر بالاترین دما در استان را تجربه کردند.

کلیم الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز با اشاره به مسدود بودن راه بیش از ۶۴۲ روستا در استان اردبیل بر اثر بارش سنگین برف، اظهار کرد: از ظهر روز گذشته اکیپ‌های راهداری اقدام به بازگشایی راه ۲۳۰ روستای شهرستان مشگین شهر،۱۴۲ روستای خلخال، ۹۵ روستای گرمی، ۸۵ روستای کوثر، ۵۳ روستای نیر، ۲۷ روستای نمین و ۱۰ روستا در شهرستان اردبیل کردند.

وی گفت: با تلاش راهداران بیش از ۸۰درصد از راه‌های روستایی تاکنون بازگشایی شده و بازگشایی مابقی روستاها با وجود کولاک شدید ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: وجود باد شدید و ایجاد کولاک در محورهای مواصلاتی و به‌خصوص راه‌های روستایی کار بازگشایی این مسیرها را با سختی‌هایی مواجه کرده به‌طوری‌که برخی راه‌های مواصلاتی چندین بار بازگشایی شده و دوباره با وجود کولاک شدید مسدود شده است.

وی اذعان داشت: هم اکنون کلیه راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی اصلی استان اردبیل باز بوده و تردد در آن‌ها در جریان است ولی با توجه به لغزنده بودن سطح جاده‌ها و امکان کولاک در جاده‌ها و به‌خصوص مسیرهای کوهستانی، از رانندگان و مردم استان درخواست داریم تا از سفرهای غیرضرور اجتناب کنند.

انسداد ۵۱ راه روستای آذربایجان غربی و نجات ۱۱۸ مسافر گرفتار در آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی نیز به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بارش برف و کاهش دما باعث آن شده است تا راه ۵۱ روستا مسدود شود.

امیرجعفرزاده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی هم در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: همزمان با ورود سامانه بارشی در کشور، بارش شدید برف در استان آذربایجان غربی آغاز که ۳۴ خودرو در جاده آغ بلاغ از توابع شهرستان اشنویه و همچنین ۶ خودرو در جاده برده رشان شهرستان میاندوآب گرفتار شدند که در مجموع ۱۱۸ نفر از برف و کولاک رهاسازی شدند.

وی گفت: ۳ تیم امداد و نجات با حضور ۱۲ نجاتگر، کادر و داوطلب، امدادرسانی به هموطنان در این دو محور را بر عهده داشتند و در مجموع به ۱۱۸ سرنشین امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی ادامه داد: به غیر از یک نفر که توسط آمبولانس هلال احمر به مرکز درمانی انتقال داده شد، مابقی حال مساعدی دارند.

شب پرتلاطم و برفی هلال‌احمر خراسان شمالی با امدادرسانی به ۱۰۰ مسافر

در استان خراسان شمالی نیز  بارش برف و توامان بوران همراه آن، باعث شد تا بسیاری از مسافران در راه‌های مواصلاتی گرفتار شوند. در این بین خبرها از گم شدن تعدادی از موه نوردان در ارتفاعات اسفراین نیز حکایت داشت.

ابوالفضل محبان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی اظهار کرد: بیش از ۸۰ نفر از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان در قالب ۲۰ و دو تیم شب گذشته و بامداد امروز با حضور در حوادث مختلف بعد از ساعتها تلاش توانستند به ۱۵۰ نفر از هم‌وطنانمان که در گردنه امین‌الله و اسدلی بجنورد گرفتار برف و کولاک شده بودند امدادرسانی کنند و ۱۴ نفر را نیز نجات دهند.

وی ضمن اعلام آمادگی امدادگران این جمعیت برای مقابله با حوادث زمستانی گفت: عملیات امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف توسط ۵۵ نفر از پرسنل و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر بجنورد در قالب ۱۵ تیم مدیریت شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی افزود: ۳ تیم ۵ نفره متشکل از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر اسفراین و هیات کوهنوردی اسفراین نیز طی عملیات جستجو و نجات چندین ساعته ۱۰ نفر از کوهنوردان را که در ارتفاعات شاه جهان مفقودشده بودند نجات دادند.

 ۳ تیم ۵ نفره امدادی طی عملیات جستجو و نجات چندین ساعته، ۱۰ نفر از کوهنوردان را که در ارتفاعات شاه جهان مفقودشده بودند نجات دادند

محبان ادامه داد: ۳ نفر از در راه ماندگان که در مسیر جاده قدیم بدرانلو به بجنورد اسیر برف و کولاک شده بودند توسط تیم نجات هلال احمر شهرستان بجنورد نجات یافتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با تلاش یک تیم ۵ نفره از امدادگران یک نفر چوپان که در منطقه عباس‌آباد اسفراین مفقودشده بود با همکاری اهالی در حوالی روستای کلاته میرزا رحیم اسفراین پیدا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی در انتها تصریح کرد: هم‌اکنون امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر همچنان در آماده‌باش کامل قرار دارند.

امدادرسانی به ۳۸ نفر در پی بارش برف و باران در خراسان‌جنوبی

محمد حمزه اسعدزاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته نیروهای هلال‌احمر به ۹ مورد حادثه امدادرسانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هفت مورد از این مأموریت‌ها در حوادث جاده‌ای و دو مورد مربوط به برف و کولاک بوده است،گفت: در این مأموریت‌ها به ۳۸ حادثه‌دیده امدادرسانی شده است.

 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی تبیین کرد: ۳۱ نفر از حادثه‌دیده‌ها در حوادث جاده‌ای و هفت نفر گرفتار در برف و کولاک از خدمات امدادی بهره‌مند شده‌اند.

اسعدزاده با بیان اینکه ۳۱ نیروی هلال‌احمر در قالب ۱۳ تیم عملیاتی به این حوادث امدادرسانی داشته‌اند، افزود: همچنین ۱۳ خودرو امدادی شامل هفت دستگاه آمبولانس و شش خودروی نجات در این حوادث به‌کارگیری شده است.

بارش برف سنگین در منطقه چهاردانگه/ برنامه‌ریزی برای رفع انسداد محور اصلی ساری به سمنان

سلمان ستاری بخشدار منطقه چهاردانگه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به بارش برف در مناطق کوهستانی شهرستان ساری اظهار کرد: حجم سنگین برف کل منطقه استحفاظی چهاردانگه را در برگرفته است.

وی با اعلام اینکه بارش برف تا ساعت چهار صبح ادامه داشت، گفت: در حال حاضر وضعیت جوی ثابت همراه با آفتاب صبحگاهی را شاهد هستیم و همین موضوع زمینه تسریع در پاکسازی محور را فراهم می‌کند.

ستاری بخشدار منطقه چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه بارش برف کل مساحت چهاردانگه را زیرپوشش قرار داده است،گفت: ارتفاع برف در برخی مناطق حدود ۴۰ سانتیمتر است که همین موضوع سبب انسداد محور اصلی و روستایی شده است.

در همین ارتباط عباسی معاون عمرانی فرماندار ساری که عازم محل برف خیز چهاردانگه مازندران بوده است، از برنامه‌ریزی برای رفع مسدودیت محور اصلی ساری به سمنان خبر داد.

عباسی با اعلام اینکه حجم بارش برف منطقه سنگین است، گفت: اقدامات لازم برای بازگشایی محور اصلی و روستایی در حال انجام است و اکیپ‌های امدادی برق هم در حال اعزام به منطقه هستند.

امدادرسانی به ۳۴۶ گرفتار در برف در استان سمنان

مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به بارش برف و بوران در شماری از محورهای ارتباطی و مناطق استان سمنان به‌ویژه در ارتفاعات و شمال این استان اظهار کرد: نیروهای امدادگر جمعیت هلال‌احمر استان سمنان در شبانه‌روز گذشته به ۳۴۶ نفر از سرنشینان خودروهای گرفتار در برف و بوران در این استان امدادرسانی کردند. 

نیروهای امدادگر جمعیت هلال‌احمر استان سمنان در شبانه‌روز گذشته به ۱۱۰ خودرو و ۳۴۶ نفر از سرنشینان خودروهای گرفتار در برف و بوران در این استان امدادرسانی کردند

او با اشاره به گرفتاری ۱۱۰ خودرو در محورهای برف‌گیر استان سمنان گفت: چندین تیم امداد و نجات هلال‌احمر به این خودروها و سرنشینانشان خدمات ارائه دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان از انجام عملیات امدادی در محدوده توسکستان در در محور شاهرود به گرگان توسط تیم امداد و نجات کوهستان مستقر در بسطام خبر داد و گفت: ۱۴ دستگاه خودرو در این عملیات رهاسازی شدند و به حدود ۶۰ نفر سرنشین این خودروها خدمات ارائه شد؛ یک تیم عملیاتی هلال‌احمر به این افراد خدمات دادند. 

 

محمدخانی تعداد بسته‌های ۲۴ ساعته اضطراری توزیع‌شده بین این افراد را پنج بسته اعلام کرد و گفت: همچنین چهار تخته پتو بین این افراد توزیع ‌شده است.

او از اجرای عملیات امدادی در محور شهمیرزاد به چاشم برای ۸۴ خودروی گرفتار در برف و بوران به تعداد ۲۵۰ نفر و در قالب دو تیم عملیاتی خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان گفت: در محور دامغان به دیباج، دو با پنج نفر سرنشین گرفتار شده بودند که با یک تیم عملیاتی امدادرسانی به آن‌ها انجام شد.

 

محمدخانی از تلاش امدادگران در محور شاهرود به آزادشهر برای رهاسازی پنج خودروی گرفتار با ۲۰ نفر سرنشین خبر داد که در قالب یک تیم عملیاتی انجام شد.

او افزود: در محور سمنان به دامغان، پنج خودرو با ۱۱ نفر سرنشین گرفتار شده بودند که یک تیم امداد و نجات به آن‌ها خدمات دادند.

افزایش تلفات سقوط بهمن در ارتفاعات تهران به ۴ کشته و ۵ مفقودی

اما شاید پرخبرترین استان کشور در روز گذشته مربوط به تهران بوده باشد که با ریزش بهمن در ارتفاعات شمالی آن و نیز مفقودی کوه‌نوردان همراه بود.

در همین زمینه منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره جدیدترین جزئیات سقوط بهمن در ارتفاعات تهران اظهار کرد: در جدیدترین آمار ۴نفر فوت کرده و تمام ۱۱مصدوم بهبود یافتند. 

وی در ادامه گفت: در حادثه روز گذشته تاکنون ۴ نفر به نام‌ها سید مصطفی فاطمی ۵۲ ساله و اصغر کنعانی ۵۲ ساله و دو نفر دیگر که احراز هویت نشدن فوت کردند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران درباره تعداد نجات یافتگان بیان کرد: خوشبختانه روز گذشته تعداد کسانی که راه روی آن‌ها بسته شده و گیر افتاده بودند بین ۷۰ تا ۱۱۵ نفر است.

درجاتی آمار مصدومان سقوط بهمن را ۱۱ نفر اعلام کرد و افزود: تمامی این افرار بهبود کامل یافته و طی فراخوان روز گذشته ۱۷ نفر اعلام مفقودی شده که از این تعداد ۵نفر قطعی شده است.

 در عکس بالا تصویری از ۶ مرد کوهنورد حادثه‌دیده در ارتفاعات دارآباد تهران که توسط امدادگران از مرگ حتمی نجات یافتند را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول