اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از اتمام ساخت بزرگراه شهید رستگار تا اجرای فاز اول پروژه شارباغ

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از اتمام ساخت بزرگراه شهید رستگار خبر داد و گفت:همچنین فاز اول پروژه شارباغ در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران آغاز شده است.

از اتمام  ساخت بزرگراه شهید رستگار تا اجرای فاز اول پروژه شارباغ

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از معضلات کلیدی در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران که بیش از پنجاه سال مردم با ان دست و پنجه نرم می کردند عبور  خطوط ریلی راه‌آهن از وسط محل زندگی انها بود.

فضای که به حال خود رها شد

چند سال پیش خطوط ریلی به زیر زمین منتقل شد و فضایی که قبلاً قطار از آن عبور می‌کرد رها شد. شهرداری  بخش‌هایی از این مکان را تبدیل به فضای سبز کرد اما 9 کیلومتر فضا در این محدوده به حال خود رها شده بود و همین امر آسیب‌های اجتماعی را در پی داشت.

هر بار مسئولین برای این بخش از شهر تصمیم‌های متفاوتی می‌گرفتند. برخی می‌گفتند که قرار است این مکان تجاری شود و به ادامه بازار امامزاده حسن متصل شود و برخی موضوعات دیگری را مطرح می‌کردند. اما درنهایت قرار شد که این مکان به فضایی سبز برای خانواده‌ها تبدیل شود.

خطوط راه اهن تهران تبریز شارباغ می شود

ابتدا پروژه‌ای با نام نیلوفری در این بخش کلید خورد، اما کش و قوس های زیادی را در پی داشت اما مدیران شهری می‌گویند که قرار است این پروژه 9 کیلومتری با عرض 30 متر آزاد شده و به محور شارباغ تبدیل شود.

قرار است که این پروژه 9 کیلومتری در چند فاز انجام شود. بخش‌هایی از پروژه فضای سبز شده، بخش‌هایی هم فرهنگی و همچنین مسیر دوچرخه‌سواری در آن ایجاد شود. اما مردم منطقه خیلی خبر از اقدامات شهرداری ندارند. یکی از آنها به خبرنگار فارس می‌گفت که سالهاست که پروژه رها شده، شهرداری فقط سنگ در این محدوده ریخت تا جلوی گرد و  خاک را بگیرد، اما مدتهاست که رها شده و نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی در اینجا رخ دهد. 

برای اجرای این پروژه مسابقاتی برگزار شد و از میان طرح‌های ارسالی در اردیبهشت سال گذشته طرح برتر انتخاب شد و قرار شد که پروژه شارباغ تبدیل به مکان فرهنگی و تفریحی برای مردم این منطقه که سرانه فضای سبز آنها پائین است انجام شود.

مجری برج میلاد شارباغ را می سازد

مذاکراتی در این زمینه با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. توافقات انجام شد و قرار شد که شرکت یادمان‌سازه که عملیات اجرای تونل رسالت و برج میلاد را ساخت، اجرای این پروژه 9 کیلومتری را هم برعهده گیرد. 

سوله‌هایی در مسیر این پروژه وجود دارد که مدتهاست به حال خود رها شده، البته مدیران شهری می‌گویند که این سوله‌ها بابت تهویه تونل قطارهاست، اما عملاً مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

مناطق 17 و 18 شهرداری تهران جزو پرتراکم‌ترین مناطق و آسیب‌پذیر هستند و با اجرای این پروژه، سرانه فضاهای فرهنگی و سرانه فضای سبز افزایش می‌یابد.

در خصوص آخرین وضعیت پروژه فرهنگی، گردشگری شارباغ با صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

این پروژه سالهاست که به حال خود رها شده است و مردم مناطق 17 و 18 گله‌مندی‌هایی در این زمینه دارند. در خصوص آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای اجرای پروژه شارباغ (ریل راه‌آهن سابق) چه اقداماتی در شهرداری تهران صورت گرفته است. 

عملیات عمرانی شارباغ اغاز شد/۹ کیلومتر مسیر راه اهن مکانی فرهنگی و تفریحی می شود

محور شارباغ 9 کیلومتر است. به عبارتی همان محور راه‌آهن تهران - تبریز است. طی مراسمی کلنگ‌زنی صورت گرفت و کار آغاز شده است. اسم این پروژه در گذشته نیلوفری بوده است، اما در حال حاضر به شارباغ (به معنی حرکت) تغییر کرده است. این پروژه بین‌المللی است. قرار است که 9 کیلومتر مسیر راه‌آهن که در گذشته از وسط خانه‌های مردم می‌گذشته، تبدیل به راسته فرهنگی،‌ دوچرخه‌سواری، تفریحی و... شود.

توافقات صورت گرفت/مبالغ کاهش یافت

راه‌آهن به زیر زمین منتقل شده است. طی توافقات صورت گرفته با وزیر راه و همکاری‌های خوب آنها و همکاری راه‌آهن توافقات انجام شد. مبالغ بین راه‌آهن و شهرداری بازنگری شد و کاهش یافت. 

قبلا اعلام شده بود که قرار است بهره‌برداری از این پروژه به راه‌آهن واگذار شود. برخی هم اعلام می‌کردند که این پروژه قرار است به یک راسته تجاری تبدیل شود، در این زمینه توضیح می‌دهید؟ 

بهره برداری از پروژه شارباغ به شهرداری سپرده شد/مسیر سابق راه اهن مرکز تجاری نمی شود

بهره‌برداری از این پروژه به شهرداری تهران داده شده است. مسابقاتی برگزار کرده و طرح برگزیده انتخاب شد. ما می‌خواستم مردم در این زمینه نظر دهند. این پروژه 9 کیلومتر طول و در عرض 35 متر است و با خیابان‌های اطراف عرض آن بالای 60 متر است. در تمام محور، ‌ورودی‌ها و خروجی‌هایی برای پله فرار برای راه‌آهن وجود دارد. تأسیساتی هم وجود دارد، اما تصمیم داریم این پروژه تبدیل به فضای سبز، فرهنگی، کوشک‌های فرهنگی، کتابخانه، گالری و همچنین می‌خواهیم برخی رویدادهای فرهنگی در این بخش انجام شود. در برنامه وجود دارد که آمفی‌تئاتر روباز هم احداث شود.

توسعه در مناطق 17 و 18 که جزو مناطق محروم است کلید می‌خورد

با اجرای این پروژه، توسعه در مناطق 17 و 18 که جزو مناطق محروم است کلید می‌خورد. پروژه شارباغ یک پروژه ملی است. اگر دو طرف پروژه را به صورت رفت و برگشتی درنظر بگیریم فقط 18 کیلومتر مسیر پیاده‌راه می‌شود و 18 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری. قرار است این پروژه را شرکت یادمان سازه انجام دهد که پروژه‌های بزرگی را انجام داده است.

پروژه شارباغ رویکرد انسان‌محوری و محیط زیستی در آن وجود دارد و در حد بین‌المللی است و قرار است که در کلان‌شهر تهران در مناطق محروم 18 کیلومتر به صورت رفت و برگشت فقط مسیر دوچرخه باشد و همچنین قطارها نیز به زیر زمین منتقل شده است. قطعا این پروژه به مرکز تجاری تبدیل نمی‌شود. قرار است که فضای سبز و مسیر دوچرخه و ورزشی باشد.

شنیده شده است که قرار است راه‌آهن ایستگاهی را در این محل تعبیه کند تا دیگر مردم مجبور نشوند  برای سوار شدن به قطار  به راه اهن مراجعه کنند. 

دایر شدن ایستگاه راه اهن در مسیر/جزییات را از راه اهن بپرسید

دسترسی‌های مستقلی برای راه‌آهن تعریف شده است و قرار است ایستگاهی هم در آنجا دایر شود. مسیرهایی هم پیش‌بینی می‌شود، اما جزئیات آن را راه‌آهن بهتر می‌داند. 

با توجه به اینکه این پروژه 9 کیلومتر است و قرار است که کوشک‌های فرهنگی، مراکز تفریحی، گالری، آمفی‌تئاتر و... در آن ساخته شود، به نظر شما چقدر زمان نیاز است که این پروژه به اتمام برسد؟

بازنگری توافقات زمان بر شد/اواخر سال گذشته کار نهایی شد/کرونا کار را به تعویق انداخت

این پروژه قبلا رها نشده بود. روی توافقات بازنگری صورت گرفت و یک‌سال زمان صرف شد. اواخر سال گذشته توافق نهایی شد. مسیر طراحی شد و کارهای مطالعاتی انجام گرفت، اما به دلیل کرونا و محدودیت‌ها، قدری کار عقب افتاد.

۱۵ روز است که کار جدی آغاز شده است/بزودی افتتاحیه رسمی می گیریم

یک ماه است که کار آغاز شده است و حدود 10 تا 15 روز است که فعالیت جدی شده است. پیمانکار گرفته‌ایم اما خودتان هم می‌دانید که مسیر مناقصه طولانی است، اما به زودی افتتاحیه رسمی می‌گیریم. کار فازبندی شده است.

کار در ۳ فاز انجام می شود/اتمام فاز اول تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری/ساخت کل پروژه ۳ سال زمان نیاز دارد

در فاز اول قرار است 3 کیلومتر ساخته شود که استارت آن زده شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان دوره مدیریت فعلی شهری، فاز اول به اتمام برسد. پروژه بزرگ است و فکر کنم کل پروژه دو تا سه سال ساختش زمان نیاز داشته باشد. در مرحله اول 3 کیلومتر بهره‌برداری می‌شود. ببینید! مسیر هفت‌تیر تا ولی‌عصر حدود 2 کیلومتر است. این مسیری که قرار است ساخته شود یک و نیم برابر بیشتر است آن هم فقط در فاز یک. پروژه شارباغ یک مگاپروژه است. 

در اطراف این پروژه خانه‌های زیادی وجود دارد. در سالیان گذشته برخی از خانه‌ها توسط شهرداری تملک شد، اما تعدادی از خانه‌ها تملک نشده است، آیا برای تملک این خانه‌ها برنامه‌ای وجود دارد؟

اصل تملک روی ریل راه‌آهن است. خود شارباغ تملک ندارد. ریل راه‌آهن بود که به زیر زمین منتقل شد. 

هزینه ساخت این پروژه چقدر است؟

هزینه ۲۰۰ میلیاردی برای ساخت فاز ۱ شارباغ

هنوز برآورد کامل ندارم. فعلا در فاز اول است، اما شاید بالغ بر 200 میلیارد تومان در فاز اول هزینه شود. البته باید دید که چقدر ساختمان قرار است ساخته شود. 

سوله‌هایی در این محور ساخته شده که مدتهاست به حال خود رها شده و محلی برای اسیب های احتماعی شده است. برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟ 

بازنگری در سوله ها

این سوله‌ها هواکش‌های تونل‌های پایین است. قرار است بازنگری‌هایی در آن صورت گیرد. برخی از سوله‌ها می‌مانند و برخی امکان دارد کوچک یا بزرگ شوند، اما برای همه آنها برنامه داریم. در حال حاضر عارضه‌های اجتماعی وجود دارد، اما در این مسیر ایستگاه پلیس می‌گذاریم. مأموران شهرداری هم حضور خواهند داشت و با اقدامات صورت گرفته این بخش از منطقه بی دفاع شهری خارج می شود امیدواریم که بتوانیم کارها را سریع‌تر پیش بریم و در حال حاضر روند فعالیت‌ها خوب است. 

قرار بود پروژه گلوبندک آماده بهره‌برداری شود، کار به کجا رسید؟

افتتاح غیر رسمی زیرگذر گلوبندک/انجام کارهای ساختمان بلدیه

زیرگذر گلوبندک در ورودی غربی آماده شده است. در حال تست آسانسورها هستیم. حدود دو هفته است که افتتاح غیررسمی شده است و بهره‌برداری آزمایشی صورت گرفته و به زودی بهره‌برداری رسمی آغاز می‌شود. همچین میدان امام خمینی هم سنگفرش‌هایش انجام شده و کارهای ساختمان بلدیه هم پیش می‌رود. 

چنند روز پیش همایش 1400 برگزار شد، شما چه برنامه‌هایی برای 1400 در تهران دارید؟

ما بیشتر پروژه‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم و در حال انجام هستیم. پروژه‌های نیمه تمامی که در حوزه فنی عمرانی وجود دارد، در سال 1400 به اتمام می‌رسد. تعدادی پروژه جدید هم آغاز کردیم همان محور 9 کیلومتری راه‌آهن تهران - تبریز که به زودی مراسم کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود. البته ما چند پروژه دیگر هم داریم. در گذشته بزرگراه‌هایی که ساخته شده باعث شده است که ارتباط برخی محلات با هم قطع شود.

بزرگراه شهید رستگار به اتمام رسید/محله مشیریه به دو قسمت تبدیل شد

بزرگراه شهید رستگار به اتمام رسید، اما محله مشیریه را به دو قسمت تبدیل کرده است و بزرگراه صدر هم قیطریه به دو بخش تقسیم کرده است. ما پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که دوباره اتصال بین محلات آغاز شود. در حال حاضر یک پروژه 800 متری روی بزرگراه امام علی(ع) داریم که محله سبلان را دوباره احیا می‌کند و مردم دوباره می‌توانند در این مسیر تردد کرده و از آن استفاده کنند. این پروژه پیاده‌محور است و قرار است فضاهای خدماتی در آن ایجاد و محلات را به هم متصل کند. در بزرگراه صدر هم همین اتفاق رخ داده است و همچنین قرار است در محله بازار آهن  واقع در شادآباد که اتصال محلات بازار آهن قطع شده نیز طرحی ایجاد و اتصال محلات را ایجاد کنیم و این کارها  به صورت قانونی پیش می‌رود. این پروژه‌ها بزرگ است، اما ماشین‌محور نیست، انسان‌محور است و مشکلاتی که در محلات به وجود آمده برطرف می‌شود و محله‌محوری احیا می‌شود. به زودی چند مدل از این پروژه‌ها داریم.

در خصوص آخرین وضعیت پروژه گیشا توضیح می‌دهید؟

در حال حاضر فقط ورودی به گیشا باقی مانده است که در حال انجام کارها هستیم و در مرحله واگذاری به پیمانکار است.

آیا برای احداث پل زندگی اقدامی صورت گرفته است؟ سرمایه‌گذار پیدا کردید؟

طراحی‌هایی انجام شده است. دنبال سرمایه‌گذار هستیم. در بودجه 1400 دیده می‌شود و به دنبال سرمایه‌گذاری برای این کار هستیم.

شما در خصوص اتمام پروژه‌های عمرانی در سال آینده گفتید، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

ما فقط می‌توانیم درباره پروژه‌هایی که در حوزه معاونت فنی است بگوییم. پیشرفت پروژه‌ها خوب بوده است و تصمیم داریم که تمام آنها را تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری انجام دهیم. ببینید ما پروژه‌هایی مثل جمع‌آوری آبهای سطحی داشته‌ایم که هر ساله انجام شده است و همچنین در خصوص ایمن‌سازی مسیل‌ها اقداماتی صورت گرفته است. 

آیا با توجه به شرایط فعلی، سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌ها دارید؟

پیدا کردن سرمایه‌گذار برعهده سازمان مشارکت‌های شهرداری است، اما در چند سال اخیر میزان مشارکت سرمایه‌گذار کم بوده است. 

در خصوص فرونشست زمین توضیح می‌دهید، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

این موضوع سالهاست که مطرح است و ما هم اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم و نمی‌توان این معضلات را یک شبه انجام داد اما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. هر ساله در تهران در هنگام بارش باران  اب گرفتگی‌هایی در برخی نقاط داشتیم. اما اصلاح هندسی در نقاط کلیدی صورت گرفته است و مشکلات را تا حدودی برطرف کرده‌ایم. به عنوان مثال یکی از اصلاحات هندسی در میدان آزادی صورت گرفت. هر ساله در هنگام بارش‌ها آب زیادی در این محدوده جمع می‌شد، اما با اصلاح هندسی صورت گرفته، مشکل برطرف شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول