اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

نجات ۱۱ نفر از مرگ حتمی در حوادث روز گذشته ارتفاعات تهران/ جست‌وجوی مفقودان ادامه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با اشاره به عملیات امدادی و جست‌وجو و نجات در برف و کولاک و بهمن ارتفاعات تهران از روز گذشته گفت: در این عملیات تاکنون ۱۱ نفر از مرگ حتمی نجات یافته‌اند و تیم های امدادی همچنان در حال جست‌وجوی مفقودان احتمالی هستند.

نجات ۱۱ نفر از مرگ حتمی در حوادث روز گذشته ارتفاعات تهران/ جست‌وجوی مفقودان ادامه دارد

شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شمیرانات با تشریح عملیات امداد و نجات در کوهستان و ارتفاعات تهران با توجه به وقوع برف و کولاک و بهمن روز گذشته در این مناطق، اظهار کرد: هر سال با فرارسیدن فصل زمستان و بارندگی‌ها، شاهد حوادث گوناگونی در ارتفاعات کشور ازجمله در ارتفاعات تهران هستیم.

وی گفت: مردم تهران شاید کمتر اطلاع داشته باشند که چه حوادثی در ارتفاعات شمالی مشرف به تهران، آن‌ها را تهدید می‌کند و برخی بدون اطلاع، صعودهایی دارند که هم برای خودشان و هم برای تیم‌های امدادی حاضر در منطقه، مشکلاتی به وجود می‌آورد.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد!

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با اشاره به اینکه سه دسته از کوهنوردان شامل کوهنوردان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و افراد مبتدی که برای تفریح به این مناطق می‌آیند در ارتفاعات حضور پیدا می‌کنند، تأکید کرد: از روز پنجشنبه هشدارهای لازم هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی در خصوص احتمال برودت هوا، برف، کولاک و بهمن در ارتفاعات تهران داده و توصیه شده بود که به این مناطق صعود نکنید اما متأسفانه روز گذشته حوادث تلخی را در کوهستان شاهد بودیم که چند نفر از هموطنان را هم از دست دادیم و تا همین لحظه هم تیم‌های عملیاتی ما در حال انجام عملیات امدادی و جست‌وجوی مفقودان احتمالی در ارتفاعات تهران هستند.

کوهنوردان در کدام مناطق دچار حادثه شدند؟

فتحی در تشریح حوادث روز گذشته در مناطق مختلف استان تهران عنوان کرد: روز گذشته در منطقه کلکچال، شاهد برف و کولاک همراه با برودت شدید هوا بودیم و تقریباً حوالی ساعت ۱۴ تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شدند و با توجه به شرایط موجود، به سختی توانستند خود را به ارتفاعات برسانند که متأسفانه در همان وهله اول ۲ نفر از هموطنان را از دست دادیم. در این ارتفاعات همچنین ۲ مصدوم هم داشتیم که یک نفر از آن‌ها حال وخیمی داشت و تیم‌های امدادی سعی کردند با وجود شرایط سخت برف و کولاک، این مصدومان را به نقطه امن منتقل کرده و تحویل نیروهای اورژانس دهند.

وی با بیان اینکه وضعیت کوهستان و خواست مردم برای صعود به این ارتفاعات بخصوص در روزهای تعطیل، قابل کنترل نیست، خاطرنشان کرد: در تعطیلات آخر هفته گذشته، توصیه‌های تخصصی به تمام گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و مبتدی این بوده که از ارتفاعات استفاده نکنند اما این هشدارها جدی گرفته نشده و شاهد حوادثی در ارتفاعات بالا بودیم که احتمال دارد در منطقه کلکچال، هنوز مصدومانی داشته باشیم اما هنوز آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در ادامه با اشاره به حضور تیم‌های امدادی تا ساعت ۹ شب گذشته در منطقه کلکچال و انجام عملیات جست‌وجوی مفقودان این حوادث افزود: سرمای شدید شب گذشته و احتمال وقوع حادثه برای نجاتگران، اجازه پیشروی بیشتر به تیم های ما را نداد اما عملیات امدادی از صبح امروز با هماهنگی با تیم‌های فدراسیون مجدداً از سر گرفته شد و بالغ بر ۴۰ نجاتگر متخصص همراه با تجهیزات لازم در ارتفاعات کلکچال حضور دارند که امیدواریم مصدومان احتمالی را بتوانیم پیدا کنیم.

برای ارائه گزارش مفقودی با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید

فتحی از هموطنان درخواست کرد که اگر عزیزانشان روز گذشته در ارتفاعات تهران بوده و هنوز بازنگشته‌اند مراتب را به شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اطلاع دهند.

آمار دقیقی از مفقودان وجود ندارد

وی تصریح کرد: از شب گذشته ۱۶ خانواده با ما تماس گرفته‌اند. ما شماره همراه این عزیزان را که احتمالاً گرفتار برف و کولاک شده‌اند دریافت کرده و برای ردیابی به مخابرات اعلام کردیم؛ احتمالاً ۵-۶ نفر از آن‌ها آخرین تماس‌های خود را در منطقه ثبت کرده‌اند و تیم‌های عملیاتی هم در همان منطقه در حال جست‌وجو هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران اضافه کرد: این تنها عملیات امدادی در منطقه کلکچال بوده است در حالی که در منطقه شیرپلا هم چندین مصدوم داشته‌ایم. در منطقه آهار نیز همزمان با همین حادثه، ریزش بهمن داشتیم و متأسفانه طبق گزارش‌های دریافتی، یک نفر مفقودی هم در این منطقه داریم که تیم‌های جمعیت و اهالی منطقه همچنین همنوردان این مفقود در منطقه حضور داشته و در حال جست‌وجو هستند.

فتحی افزود: در منطقه دارآباد نیز روز گذشته در ساعت ۱۴ گزارش بهمن داشتیم که حاکی از این بود که ۲ نفر در این منطقه مصدوم شده اند و در حال حاضر تعداد زیادی از نجاتگران هلال احمر، تیم‌های فدراسیون و تیم‌های محلی در ارتفاعات تهران در حال عملیات جست‌وجو نجات هستند اما متأسفانه با توجه به برودت هوا، کار امدادرسانی با سختی همراه است.

وی تجهیزات امدادی مختص حوادث کوهستان همچنین پایگاه های امدادی هلال احمر، آتش نشانی و فدراسیون کوهنوردی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تجهیزات مناسب بوده اما مشکل اینجا است که وقتی از یک منبع رسمی اعلام هشدار می‌شود که مردم به ارتفاعات نروند، باز هم شاهد این حوادث تلخ هستیم. مردم و به خصوص تیم‌های حرفه‌ای، هشدارها را می‌بینند ولی روز گذشته که وضعیت برای صعود به ارتفاعات تهران اصلاً مناسب نبوده اما تعداد کسانی که از ارتفاعات استفاده کردند، خیلی زیاد بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با تأکید بر اینکه هنوز آمار دقیقی از مفقودان نداریم، عنوان کرد: با تلاش امدادگران، در عملیات روز گذشته ۱۱ کوهنورد از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند، متأسفانه چند نفر هم جانشان را از دست داده و چندین نفر هم مفقود شده که تیم‌های امدادی در حال رصد و جست‌وجو هستند. نکته اساسی این است که ارتفاعات تهران ضمن اینکه زیبایی خاص خود را دارد مشکلات بسیار عدیده‌ای نیز برای صعود افراد چه حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و چه افراد مبتدی دارد و هرکدام از این افراد ممکن است به دلیل عدم توجه به هشدارها و عدم رعایت موارد ایمنی در کوهستان تهران دچار مشکل شوند.

در شرایط موجود به ارتفاعات تهران صعود نکنید

فتحی در پایان ابراز کرد: از شب گذشته جلساتی برای هماهنگی تیم‌های عملیاتی در مدیریت بحران منطقه شمیرانات برگزار شده است و تیم‌های هلال احمر برای نجات مفقودان این حادثه تمام تلاش خود را می‌کنند اما جان نجاتگران هم برای ما بسیار مهم است بنابراین از هموطنان درخواست می‌کنیم در شرایط فعلی به ارتفاعات تهران صعود نکنند.

انتهای پیام/۶۷۰۲۹/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول