اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

واردات پت با هدف کاهش قیمت البسه اشتباه نیست/تعارض منافع پتروشیمی‌ها در افزایش قیمت مواد اولیه

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: مجوز واردات پت نساجی مانع از افزایش قیمت البسه می‌شود. منافع پتروشیمی‌ها در افزایش رقابت و قیمت پت در بورس کالاست تا بدین صورت سود بیشتری از جیب تولیدکننده و مردم به دست آورند.

واردات پت با هدف کاهش قیمت البسه اشتباه نیست/تعارض منافع پتروشیمی‌ها در افزایش قیمت مواد اولیه

حسین دور رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات بازار پلی اتیلن ترفتالات یا پِت نساجی گفت: در سال جاری واردات پارچه و منسوجات کاهش پیدا کرده است و مردم به مصرف البسه تولید داخل روی آورده‌اند. به بیان دیگر به دلیل کمبود منابع ارزی، واردات منسوجات و زنجیره میانی آنها از جمله نخ و الیاف با محدودیت‌های جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: از طرفی با افزایش قیمت ارز، قیمت منسوجات خارجی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. برای مثال قیمت یک شلوار ترک که سال گذشته 200 هزار تومان بود، الان به حدود یک میلیون تومان رسیده است. در نتیجه وقتی هم واردات دچار محدودیت شود و هم قیمت منسوجات وارداتی افزایش یابد، طبیعی است که مردم به سمت استفاده از منسوجات تولید داخل می‌روند و مصرف جنس ایرانی افزایش پیدا می‌کند.

دور افزود: افزایش تقاضا برای البسه ایرانی منجر شده است که فشار تقاضا از انتهای زنجیره به ابتدای زنجیره صنعت نساجی برای خرید پت از پتروشیمی شهید تندگویان وارد شود. پس بخشی از افزایش تقاضا برای خرید مواد اولیه صنایع نساجی ناشی از تمایل مردم به استفاده از جنس ایرانی است که این موضوع نیز نتیجه محدودیت در واردات و افزایش قیمت ارز بوده است.

*سود ناشی از افزایش قیمت البسه از جیب مردم به جیب پتروشیمی‌ها سرازیر شده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: از طرفی ادعا می‌شود که همه افزایش تقاضا ناشی از حضور دلال‌ها در بورس کالا برای خریدار پت نساجی است. سؤال اصلی این است که بر فرض صحت این موضوع، چرا در سامانه بهین‌یاب وزارت صمت تولیدکننده واقعی از غیرواقعی مشخص نمی‌شود و همیشه به تولیدکننده نماها مواد اولیه می‌رسد و دست تولیدکنندگان واقعی خالی است؟ وظیفه نظارت بر واحدهای تولیدی و تخصیص سهمیه مواد اولیه برعهده وزارت صمت است. اگر واحدی تولیدکننده نیست و سهمیه مواد اولیه دارد، ایرادی به صنایع نساجی وارد نیست، بلکه این اشکال را باید در سامانه بهین‌یاب وزارت صمت جستجو کرد. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای خرید پت نساجی از بورس کالا چند ده درصد رقابت صورت می‌گیرد. بخشی از این افزایش رقابت ناشی از کاهش واردات منسوجات خارجی است. ولی اگر فرض بگیریم که تولیدکننده‌نماها باعث این رقابت شده‌اند، پس سازوکارهای وزارت صمت مشکل دارد. حال چرا وقتی ایراد اصلی به سازوکارهای یک دستگاه دولتی است، هزینه افزایش رقابت برای خرید این ماده اولیه و به تبع آن افزایش قیمت آن را باید تولیدکننده و در نهایت مردم از جیب خود به پتروشیمی شهید تندگویان بپردازند. 

دور اظهار داشت: اشاره کردم وقتی به دلیل کاهش واردات و تمرکز مردم به منسوجات تولید داخلی و از طرفی به دلیل برخی فعالیت‌های دلالی برای خرید پت نساجی، رقابت در بورس کالا صورت می‌گیرد، قیمت این ماده اولیه چند ده درصد بالاتر از قیمت فوب افزایش می‌یابد که این افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش قیمت البسه می‌شود و در نهایت مردم باید هزینه این افزایش قیمت را پرداخت کنند. حال این افزایش قیمت چند ده درصدی به جیب چه کسی می‌رود؟ به جیب پتروشیمی‌ها، چون مواد اولیه آنها با قیمت بالاتری در بورس کالا به فروش می‌رسد. 

*دلیل مخالفت انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با مجوز واردات پت چیست؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: بنده نمی‌گویم برای خرید مواد اولیه از بورس کالا دلالی صورت نمی‌گیرد، اما سؤال اصلی این است که چه کسی به این دلال‌ها در سامانه بهین‌یاب مجوز می‌دهد؟ در نتیجه هر کسی که کارش را به درستی انجام نمی‌دهد باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.

وی گفت: ببینید وقتی در محصولی مانند پت با محدودیت توان تولیدی مواجه هستیم به محض اینکه قیمت ارز دچار نوسان شود و یا واردات البته و نخ و الیاف دچار محدودیت شود به صورت خود به خود این سیگنال به دلالان داده می‌شود که بازار خرید پت نساجی در بورس کالا فرصت مناسبی برای دلالی است. در سال گذشته بازار پت التهابی نداشت اما امسال به دلیل نوسانات نرخ ارز و محدودیت واردات این سیگنال برای دلالان فرستاده شد تا در این بازار فعال شوند. 

دور اظهار داشت: دلیل مخالفت انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با واردات پت نساجی کارشناسی نیست، بلکه ناشی از یک تعارض منافع است. اگر واردات پت صورت بگیرد، قیمت خرید این ماده اولیه در بورس کالا شکسته می‌شود و دیگر شاهد رقابت 40 الی 50 درصدی مازاد بر سود اصلی پتروشیمی‌ها نخواهیم بود و قیمت البسه به صورت منطقی تعیین شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: توجه داشته باشید که در قیمت پایه پت نساجی در بورس کالا، سود پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان تنها تولیدکننده این ماده اولیه در نظر گرفته شده است و این 50 درصد افزایش قیمت ناشی از رقابت مازاد بر سود عادی پتروشیمی‌ها است که هم اکنون به جیب پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان تنها تولیدکننده پت در کشور می‌رود. 

*مجوز واردات پت نساجی مانع از افزایش قیمت البسه موردنیاز مردم می‌شود

دور افزود: بنده یک نکته منطقی خدمتتان عرض می‌کنم. اگر سامانه بهین‌ یاب وزارت صمت ایراد دارد و دلالان برای خرید این ماده اولیه اقدام می‌کنند آیا هزینه این ناکارآمدی باید از جیب تولیدکنندگان و مردم به جیب پتروشیمی‌ها سرازیر شود یا اینکه مجموعه دولت خودش باید این ناکارآمدی را به نحوی جبران کند. وقتی سامانه بهین‌یاب درست عمل نمی‌کند باید تا زمانی که این سامانه اصلاح شود، در صورت لزوم مجوز واردات پت نساجی صادر شود تا رقابت برای خرید این ماده اولیه از بورس کالا شکل نگیرد و با افزایش قیمت البسه هزینه اضافه به مردم تحمیل نکنیم. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: در نتیجه صداوسیما نباید با ارائه گزارش‌های غلط از تحلیل بازار برای افزایش قیمت این ماده اولیه بسترسازی کند و در نهایت موضوع به گونه‌ای رقم بخورد که هزینه افزایش این ماده اولیه از جیب مردم به پتروشیمی‌ها داده شود. اگر سامانه بهین‌یاب درست کار نمی‌کند، خود دولت باید هزینه این ناکارآمدی را جبران کند که این اقدام را انجام داده‌اند و بنده از کارگروه تخصصی پایین دستی پتروشیمی تشکر می‌کنم که در این شرایط نامطلوب اقتصادی به صنایع نساجی و مردم کمک کرده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: پتروشیمی‌ها دوست دارند بازار انحصاری داشته باشند و مواد اولیه هم کم باشد تا رقابت ایجاد شود و بدین صورت محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند و سود بیشتری کنند. اما سرنوشت صنایع پایین دست پتروشیمی با مردم گره خورده است. در نتیجه نباید به جای حمایت از معیشت مردم و تولیدکنندگان، حرف ذی‌نفعان را تکرار کرد و تحلیل‌های غلط به مردم و مسئولین ارائه کرد. 

*اینکه ادعا شود افزایش تقاضای پت نساجی ناشی از دلالی است آدرس غلط است

دور گفت: سال گذشته 80 هزار تن واردات نخ و الیاف از خارج از کشور صورت گرفت ولی امسال این رقم به 14 هزار تن رسیده است. در نتیجه وقتی محدودیت واردات ایجاد شود معلوم است که تمامی تقاضا به داخل و برای خرید پت از پتروشیمی تندگویان متمرکز می‌شود. پس این که گفته شود همه افزایش رقابت ناشی از دلالی است آدرس غلط است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین دستی گفت: حرف بنده واضح است. اگر افزایش تقاضا واقعی است و ناشی از محدودیت واردات است که صدور مجوز واردات پت تصمیمی منطقی است و اگر ناشی از حضور دلالان در بورس کالاست که مقصر این موضوع وزارت صمت و دولت هستند. در نتیجه دولت باید هزینه این موضوع را تقبل کند و با اعطای مجوز واردات برای پت نساجی نباید اجازه دهند به مردم و تولیدکنندگان واقعی فشار مالی وارد شود. پس در این حالت هم صدور مجوز واردات پت تصمیم منطقی خواهد بود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پتروشیمی شهید تندگویان تنها تولیدکننده انحصاری پت است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس هیچ برنامه‌ای برای احداث واحدی مشابه پتروشیمی تندگویان ندارند ولی تا دلتان بخواهد واحدی پلی اتیلن در حال احداث است. در نتیجه ما شاهد یک رشد کاریکاتوری در صنعت بالادست پتروشیمی هستیم که نه نگاهش به بازار داخلی است و نه بازار جهانی. شرکت‌های پتروشیمی ارزان‌ترین و راحت‌ترین محصول که اوره و آمونیاک و متانول است را تولید و صادر می‌کنند و توجهی به تولید گریدهای تخصصی با ارزش افزوده بالاتر ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول