اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

کوچک اما پرثمر/ «خرما» محصولی که معیشت 40 هزار نفر را تامین می‌کند

بیش از 58 هزار هکتار نخلستان خرما در سیستان و بلوچستان وجود دارد که به طور مستقیم برای حدود 40 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و اگر در زمینه بسته‌بندی‌های نوین و فراوری خرما بیشتر کار شود زمینه ایجاد اشتغال بیشتری برای مردم این استان فراهم خواهد شد.

کوچک اما پرثمر/ «خرما» محصولی که معیشت 40 هزار نفر را تامین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در سیستان و بلوچستان در حال حاضر سطح زیرکشت ارقام مختلف خرما بیش از 58 هزار هکتار، سطح نخلستانهای بارور ۴۶٨٧٠ هکتار و میزان کل تولید خرما ٢٣۵٨١٠ تن است.

بیش از یکصد نوع خرما در استان کشت می‌شود که بیشترین سطح به ارقام مضافتی و ربی اختصاص دارد، خرما رقم مضافتی بیشترین سطح سطح زیرکشت را با 25 هزار هکتار به خود اختصاص داده است.

سطح زیرکشت نخلستانهای بارور ٢٠ هزار هکتار با تولید ١۴۵ هزارتن است، حدود ۶٠ درصد تولید خرمای استان، خرما ربی با سطح زیر کشت ٢٢ هزار هکتار است، سایر ارقام مثل زاهدی، دسکی، هلیله، شکری، وشکونگ، نیکدینی، رنگنو، پیارم، مجول، کبکاب، برهی، کتومی ١٢ درصد نخلستانهای استان را با حدود ١٢ هزار هکتار تشکیل می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در زمینه آخرین وضعیت تولید خرما در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید بین استان‌های کشور رتبه دوم را دارد.

محمدعلی نیکبخت ادامه داد: عمده سیاست سازمان جهاد کشاورزی توسعه ارقام خرمای خشک و نیمه خشک تجاری و بازار پسند شانل پیارم، مجول است.

صادرات خرما به کشورهای مختلف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سه سال اخیر حدود ۵۶ هزار اصله نهال یارانه دار خرمای پیارم برای احداث ٣۵۵ هکتار باغ جدید بین کشاورزان توزیع شده است.

این مسؤول اضافه کرد: برای تأمین نهال خرمای تجاری برای اولین بار در کشور تفاهم نامه انتقال دانش فنی تولید نهال خرمای مجول به روش کشت بافت  فی مابین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و  سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان منعقد شد تا نسبت به تولید نهال خرمای رقم مجول به روش کشت بافت در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایرانشهر اقدام شود.

وی افزود: در حال حاضر برای انجام این امر کارشناسان بومی استان در پژوهشگاه مذکور مشغول آموزش هستند، خرمای مجول از ارقام تجاری و اقتصادی شناخته شده در کشور وجهان است.

این مسؤول ادامه داد: محصول خرما در کنار سایر محصولات کشاورزی به کشورهای ترکیه، روسیه، پاکستان و سایر کشورها صادر می‌شود.

وی افزود: بیش از 58 هکتار باغ و نخلستان داریم که حدود 40 هزار اشتغال مستقیم برای مردم استان ایجاد کرده است، قطعا اگر در زمینه بسته‌بندی‌های نوین و فراوری خرما بیشتر کار شود، زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را فراهم خواهد کرد، انتظار داریم سرمایه‌گذاران بیشتر در بخش فراوری خرما همکاری کنند.

نور الله کرد مدیر شرکت تعاونی،کشاورزی شفا شهد خاش گفت: تحریم ها و فشار اقتصادی استکبار بر کشور ما باعث شد تا در عرصه تولید و در قالب در جهاد اقتصادی فعالیتی را آغاز کنم، در راستای تحقق جهش تولید محصولات درخت خرما در درجه بندی های مختلف در این کارخانه بصورت بسته بندی،پودر هسته، خمیر خرما و شکلات خرما فرآوری می‌شود.

 

برای نمونه، شهرستان خاش با برخورداری از ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت خرما در زمینه تولید خرما در سطح استان جایگاه مهم و قابل توجهی دارد، بیش از ۴۲۰۰ هکتار از اراضی مذکور باور هستند که عمده این اراضی در بخش ایرندگان و منطقه روتک بخش پشتکوه خاش قرار دارد.

خرمای روتک به دلیل خاصیت بالای انباری و ارگانیک بودن پس از ثبت جهانی همواره به نقاط مختلفی از کشور و حتی جهان صادر می‌شود.

راه اندازی مراکز فرآوری خرما در سیستان و بلوچستان باعث می‌شود تا از تمامی قسمت های محصولات درخت خرما حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد بگونه ای که خرمای درجه ۳ نیز در این مراکز پس از فرآوری بعنوان بسته‌بندی خرما، خمیر خرما، قهوه خرما، شکلات خرما عرضه بازار میشود.

راه اندازی مرکز فرآوری خرما شفا شهد خاش علاوه ارائه خدمات مناسب به کشاورزان نقش بسزایی در تحقق شعار سال و جهش تولید دارد.

با افزایش سطح زیرکشت خرما در سال های اخیر در سیستان و بلوچستان راه اندازی مراکز فرآوری خرما بیش از پیش احساس می‌شود.

راه اندازی اینگونه مراکز علاوه بر ایجاد اشتغال برای تعادای از افراد سبب کم رنگ شدن خام فروشی ،افزایش ارزش افزوده و صادرات محصولات فرآوری به اقصی نقاط کشور و جهان می‌شود.

نور الله کرد مدیر شرکت تعاونی،کشاورزی شفا شهد خاش که چندی پیش فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تحریم ها و فشار اقتصادی استکبار بر کشور ما باعث شد تا در عرصه تولید و در قالب در جهاد اقتصادی فعالیتی را آغاز کنم.

وی افزود: در راستای تحقق جهش تولید، محصولات درخت خرما در درجه بندی های مختلف در این کارخانه بصورت بسته بندی، پودر هسته، خمیر خرما و شکلات خرما فرآوری می‌شود.

کرد بیان داشت: با راه اندازی این مرکز خط تولید بستر مناسبی برای صادرات محصولات فرآوری شده به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی دیگر از کشور ها فراهم شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم ما در حال حاضر متمم تسهیلات است و با توجه به اینکه گرفتاری هایی در زمینه اقتصادی وجود دارد امکان اینکه تولید افزایش یابد میسر نیست و انتظار می رود مسوولین با عمل به وعده های خود متمم تسهیلات را برای شرکت تعاونی، کشاورزی شفا شهد در نظر بگیرند.

کرد افزود: آورده سهم بانک برای این مرکز ۳۰ میلیارد ریال ثابت ،سرمایه در گردش ۹ میلیارد ریال،سهم آورده اعضای تعاونی که کشاورزان بودند ۱۳میلیارد ریال است.

 

نیازمند تخصیص ۲۰ میلیارد ریال متمم تسهیلات هستیم

مدیر شرکت تعاونی،کشاورزی شفا شهد خاش بیان کرد: برای تکمیل تمامی واحدهای این مرکز و افزایش میزان اشتغال نیازمند تخصیص ۲۰ میلیارد ریال متمم تسهیلات هستیم.

نورالله کرد بیان داشت: در شرکت تعاونی کشاورزی شفا شهد خاش بیش از 60 نفر در دو مرکز بسته‌بندی و فرآوری خرما مشغول به فعالیت هستند.

وی یاد آور شد: در گذشته محصول خرمای استان ما به استان های همجوار صادر می‌شد اما با راه اندازی این مرکز محصول خرمای استان در این مرکز بسته‌بندی شده و سود ناشی از این کار به جیب کشاورزان می‌رود.

٨٠ درصد خرمای تولیدی نخلستان‌های میرجاوه به خارج از کشور صادر شد

مدیر جهاد کشاورزی میرجاوه نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: امسال نخلکاران شهرستان بیش از ٨٠ درصد خرمای تولیدی نخلستانهای خود را به خارج از کشور صادر کرده‌اند.

محسن کهرازهی افزود: حدود ۴ هزارتن خرمای رقم مضافتی به کشورهای پاکستان،هند و افغانستان و ٢ هزار تن خرمای رقم ربی نیز پس از سورت بندی و شستشو به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

وی تصریح کرد: با افزایش صادرات خرما و جذب ارزش افزوده آن در منطقه، موجبات ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمدبرای بهره برداران را فراهم شده است.

کهرازهی بیان کرد: سطح زیرکشت باغی شهرستان میرجاوه ٢٣٠٠ هکتار نخلستان که ازاین سطح ١٣٠٠ هکتار آن بارور میباشد و سالیانه ٧ هزارو ۶٠٠ تن انواع خرما تولید و روانه بازار مصرف می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میرجاوه با اشاره به اهمیت صنایع بسته‌بندی گفت: در حال حاضر میرجاوه دارای یک واحد سردخانه ١۴٠٠ تنی و دو واحد سورت بندی و بسته بندی خرما است و ٢ واحد سردخانه ١٠٠ تنی در جوار باغات در حال ساخت است.

 

 

برای جلوگیری از ارزان فروشی خرما، شبکه تعاونی روستایی استان وارد عمل شد و برخلاف محدودیت منابع مالی و عدم تخصیص اعتبار جهت خرید تضمینی خرما،  به همراه تمامی شرکتها و اتحادیه ها به یاری تولید کنندگان خرما شتافت.

 

سردخانه های تعاون روستایی در اختیار کشاورزان

مدیر سازمان تعاون روستایی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ دسترنج کشاورزان خرما و همچنین از بین بردن بازار دلالان خرما، شبکه تعاونی روستایی سیستان و بلوچستان وارد عمل شد.

دادرحمن بامری نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: برای جلوگیری از ارزان فروشی خرما، شبکه تعاونی روستایی استان وارد عمل شد به گونه ای که  با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا و محدویت صادرات وهمزمانی آن با فصل  برداشت خرما، دلالان فرصت را غنیمت شمرده و سعی داشتند خرمای مرغوب باغداران را با قیمت نازلی خریداری کنند.

وی افزود: بر خلاف محدودیت منابع مالی و عدم تخصیص اعتبار جهت خرید تضمینی خرما،  مدیریت تعاون روستایی استان به همراه کلیه شرکتها و اتحادیه ها برای جلوگیری از ارزان فروشی خرما، به یاری تولید کنندگان خرما شتافت.

وی بیان کرد: این مدیریت با ظرفیت کامل سردخانه های متعلق به شبکه تعاون روستایی مستقر در ایرانشهر و سراوان که حدود ۱۴۰۰ تن  است وسردخانه های استیجاری با ظرفیت ١٣ هزار تن در ایرانشهر، مهرستان و سیب و سوران خرمای کشاورزان را نگهداری می کند.

بامری تاکید کرد: کشاورزان می‌توانند خرمای تولیدی خود را پس از بسته‌بندی به سردخانه های اتحادیه تعاونی روستایی مستقر در شهرستان بدون پرداخت هزینه تحویل، تا یا اتحادیه تعاون روستایی در موقع مناسب نسبت به فروش خرما اقدام کند ویا کشاورز هر زمانی که بازار مناسبی پیدا کرد شخصا اقدام به فروش محصول خرما کنند.
مدیر سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: این اقدام بهترین شیوه ممکن حفظ دسترنج کشاورزان از دست دلالان است و کشاورزان هزینه نگهداری را در زمان فروش تسویه خواهند کرد.

 
انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول